Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Waverunner vx 110 tar in vatten 12 år 8 månader sedan #41093

• Petterssonmotorsport
  • Petterssonmotorsport Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej. Är ny på forumet och som rubriken lyder har vi en Yamaha Waverunner vx 110 sport från 2005 som börjat ta in vatten,
Den ligger i sjön uppdragen på en ramp med endast bakersta delen i vatten så det måste antingen komma in via axeln till impeller eller via slangen till själv länspumpen?
Har haft upp den på land och fyllt lite vatten i skrovet och det ser ut att komma ut vatten vid axeln som går från motor ut till impellern . antar att det sitter en tätning där? det bubblar även lite vid ena fästet till batteriet

kan försöka fixa bilder om någon vill se, annars skulle jag vara tacksam om någon har länk till bra sprängskisser,

Med vänlig hälsning Nicklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Waverunner vx 110 tar in vatten 12 år 8 månader sedan #41128

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 3
Jag har en Waverunner fx160ho som tog in lite vatten tidigare, kanske några deciliter efter nån timmes körning. Min uppfattning är läckaget slutade när jag pumpat in fett i mellanhuset vid axeln (intermediate housing) enligt serviceinstruktionerna. Om jag fattat det rätt så skall fettet dels smörja och dels täta mot vattnet. Kolla om du har samma mellanhus på din skoter och tryck då i fett och se om det hjälper. Har läst mig till att man skall trycka in fettet sakta och försiktigt för att inte förstöra tätningarna. På min sitter det en smörjnippel mitt i motorrummet som man kopplar en vanlig fettpump på.
Lycka till!
Yamaha FX HO 160hk -2004

Waverunner vx 110 tar in vatten 12 år 8 månader sedan #41138

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Det stämmer helt!
Lagerhuset för impelleraxeln är ett slutet lager och kan inte smörjas! Utan fettnippeln är enbart till för att hålla vattnet ute.
Köp ett korrekt fett och tryck in lagom mängd. Det överflödiga kommer ut genom axeln.
Om inte det hjälper får du riva ner lagerhuset och byta packboxar och då passa på att kasta dit nya lager samtidigt!

Rättning: Vid en närmare koll på sprängskissen så ser det ut som VX modellerna har ett annorlunda system och där det saknas fettnippel. Med andra ord så blir förmodligen till att byta packboxar för din del.

Någon som är hemma på VX maskinerna kanske kan fylla i..

This message has attachments images.
Please log in or register to see it.

Last edit: av buse.

Waverunner vx 110 tar in vatten 12 år 8 månader sedan #41145

• Petterssonmotorsport
  • Petterssonmotorsport Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Precis, någon fett nippel finns inte, va in på Yamaha idag och fick ut sprängskisser så det blir till att riva.
Funderar på monterna en extern länspump med.

Konstigt då den skulle vara helt nyrenoverad runt i kring jet aggregat när jag köpte den (köptes av handlare)
Kan det ha sugits upp skräp /vass som förstört tätningar tro...

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.062 sekunder