Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 3 månader sedan #39683

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Ser att en del aktörer utomlands har börjat sälja maskiner på blocket, här etc.

Vill bara påpeka att! :

Inom eu finns de ett avtal som säger att aktörer måste lämna 1 års garanti på ALLA produkter som säljas från de eu-land skotern befanns sig i vid den ordinarie försäljningen.

Vi lever i fina underbara sverige som är perfekt inom sjukvård skolar skatter mm. Lika perfekta är våra återförsäljare inom allt i svergie på att gilla importerade grejer.

Många vet nog själva hur bilar som kommer nya från tyskland mm inte gillas av åf.

Såvitt jag vet är sverige de enda eu-land som har dessa problem ifall något fel på produkten skulle uppstå. orkar inte skriva mer om de.

Men. Jag fick sota BIG time när ja köpte skoter från Finland från en aktör som hävdade att de var 2års garanti bla bla bla. Ung och dum (19år) köpte ja grejerna.

Fel 1. Fick med warranty dokumentet som säljaren ska skicka in till generalagenterna för Seadoo. fick som svar på detta att detta var gjort... konstigt.

Fel2. Maskinen var inte ens genomkollad. Så första som hända när batteriet åka in var felkoder efter felkoder. Tror ni någon ÅF ville hjälpa till? Nej. Robban här på forumet hjälpte mig att fixa problemet! Kablarna bakom mätarna/instrumentet var monterad upp och ner.

Fel3 (litet fel) men aktören i fråga i finland hade köpt seadoo maskinen från en annan handlare i tyskland så språket var ju såklart tyska... (ändrades vid service hos atvshopen)

Fel4 !!!!!!!!!!!!

Enda gången på sommaren ja ej tar med mobilen då min pappa skulle komma efter och fota (vilket han såklart inte gjorde då morgonkaffet kom ivägen...)
Efter 15 min, 50knop säger de pang. Skotern stannar helt men motorn och allt fungerar. Dra historian kort. Mitt i farleden, cinderalla kommer så måste köra bort (kunde köra i 2-3knop)

Därefter börjar de ryka direkt från motorn, öppnar och ser att de rinner in ca 6-8 liter vatten / minuten.

Söndagmorgon kl 10 vem fan var ute och körde, ingen. min tur var att en förbifarande båt efter många blickar och inte förstod mitt anrop med viftande korsande armar kom. Även då insåg min pappa att nått var fel och han kom snabbt. Så med ca 1-3 minuter till godo han vi få upp den på land.

Felet var att (kan ej termerna på delarna) men nozzelhuset med sina tre skruvar har åkt av och sedan resulterat i att inget kylvatten kommer in, som i sin tur gjort att avgasröret/lådan smälter allt omkring sig och vatten/kylvattenlådan expanderat och spruckit där vatten nu bakvägen rinner in.

Nu blev de mkt text iaf.

Sjöskada (som alandia faktiskt kunde ta detta på) hade ja valt 20 000. då ja resonera att går ja pågrund får ja skylla mig själv. sånt här ska ju garanti gälla..

Ingen åf i stockholm ville kännas vid att de finns en lag som berättigar till 1 års europa garanti.

Ringde Brp. Inte de ville hjälpa mig.
Finländaren ringde jag runt 50 ggr. Alltid från olika lånade telefoner oftast då han ej ville svara. inte ville han hjälpa till heller.

11 juli, 40 timmar körning. Och där tog den skoter sommaren slut.

Kvitton från lagningen blev 18 799:-

Och när ja ändå skriver. (väldigt negativt nu, men kan lyftas fram så andra ung inte råkar ut för samma problem)

Lämnar in den på atv-shopen där Mattias som var väldigt tillmötes gående och är väldigt schyst! Sa att de skulle ta ca 1 vecka att få hem delar och fixa skotern.

Både mattias och den andra ägaren av shopen gick veckan efter då skotern skulle vara klar på semester.
8 dagar efter inlämnadet --- vi har inte fått delar än
10 dagar--- samma
12 dagar vill ingen svara när ja ringer från mitt nr, men de svaras när ja ringer från andra nr.
Och alla gånger så vet verkstadskillen aldrig när delarna ska komma, eller skickas.
14dagar så lägs luren på direkt när de svaras.
Här försöker jag desperat få tag på ägarna av shopen utan att lyckas.
Efter 20 dagar genom att ja behöver skicka dit min pappa så kan vi inte ens då få något vettigt svar. Han till och med ignorer min pappa (dock inte den unga verkstadskillen som snällt försöker hjälpa till)

22:a dagen finns delar hemma.
Och efter 26 dagar får jag tillbaka skotern. Får betala fullpris. (inte ett dug arg på att de kan ta tid att få delar. sommar, förstår, men att blev lovad 7 dagar till 26 dagar utan att få information och bli bemött av ett as är inte roligt, så någon kompensation får de hade ju inte varit fel.

Historian slutar väl egentligen inte där. Men jag har inget belägg för detta. Men efter att ja fick tillbaka skotern så gjorde den bara 53knop, flickvännen som brukar skrika när man buskör i svängar mm frågar varför ja kör så "snällT" och lugnt.. Ringde robban igen och fråga om slintringen mm. inte svar kom vi fram till. allt maskinellt var OK. Såvida inte propeller axeln mystikst gått sönder så verkade hypotesen starkast att någon med dator spärrat varvtalet. men men, har som sagt inga belägg.

Nu vart de både en varning och en dålig snyft historia. Men de ja vill dubbelvarna för!

Så se inte ett vattenskoter köp från finland som en skoter med giltig garanti i sverige.
Och som ung som faktiskt äger sin skoter själv och inte kör sina föräldras skotrar. Var smarta när ni lämnar in på verkstad mm. INGEN VUXEN TAR ER SERIÖST FÖRRÄN NI ANTINGEN VISAR ATT NI HAR PENGAR, ELLER I VÄRSTA FALL, EN DEL VUXNA KLARAR EJ AV ATT SVARA ELLER BETE SIG FÖR YNGLINGAR!! Så en varning där bara..

(observera nu att ja inte vill kategorisera alla vuxna som svin!, men när de kommer till situationer som t.ex de här och man vänder sig till en vis typ av yrkesgrupp så kan man som ung få problem.)

Och vill bara påpeka för alla unga här som verkligen brinner för vattenskotrar som bor i stockholm. Bli medlemmar i SJRC.se

Där har ni Carl och Ragnar med många flera som hjälper till att komma igång med såväl träningar, gemenskap men framför allt racing! Talar bara fakta att de är svårt för unga att känna sig inne / med i en grupp bland generellt bara äldre, lika så att äldre kan finna de svårt att anpassa sig till en yngre grupp.

Är fruktansvärt trött idag så stavfel och konstiga meningar får ni stå ut med :) :) :) :)
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 3 månader sedan #39684

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Finns inget som säger att någon i Sverige behöver stå och laga något på garanti som någon i Finland har sålt. Garanti ställs ut av säljande företag. Allt annat är bara välvilja. En liten del av vinsten ska tillräknas ev garanti arbeten framöver, och säljer man SeaPoo så ska man nog räkna in en stor del. Resten av dina varningar förbiser jag då jag är trött och inte orkar svara.

/Chrisse

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 3 månader sedan #39697

• laha
  • laha Profilbild
  • New Member
  • New Member
Jag tror att många åf behöver läsa på kontraktet samt villkoren de skrev på för at bli åf.
Gäller nog all märken.

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 3 månader sedan #39698

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Blir både irriterad och ledsen när man läser detta.

Först och främst, så borde alla som gör affärer av denna kaliber ha affärsmannaskap att stå upp för sina affärer. Inte bli okontaktbara osv. Affärer = relationer och rykten, sumpar man det så är man dömd att förfalla.

Sen till BRP´s ÅF i Sverige, vad jag vet är det Europa garanti på alla Sea-Doo och man ska kunna gå till vilken ÅF som helst, men problemet är att BRP har en fast summa för varje garanti jobb. Vilket i sin tur innebär att den Svenska ÅF som i detta fall inte tjänat en krona på att sälja skotern, kanske inte är så sugen på att göra garanti jobbet och i värsta fall gå minus för han inte lyckas göra det på samma tid som en BRP tekniker.

Jag tycker generellt att vi svenskar är för fega, därför kan företag köra med oss, lova guld o gröna skogar, men sedan inte lyckas med något av löftena.

Skulle gärna se att berörda ÅF svarar med sin åsikt, jag menar att det finns alltid två historier och alla måste få en chans och berätta sin.
Seadoo, det enda rätta :)

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 3 månader sedan #39699

• hettingermarin
  • Premium Member
  • Premium Member
Vill absolut poängtera att detta är min historia och syn på allt.

Chrisse6 skrev: Finns inget som säger att någon i Sverige behöver stå och laga något på garanti som någon i Finland har sålt. Garanti ställs ut av säljande företag. Allt annat är bara välvilja. En liten del av vinsten ska tillräknas ev garanti arbeten framöver, och säljer man SeaPoo så ska man nog räkna in en stor del. Resten av dina varningar förbiser jag då jag är trött och inte orkar svara.

/Chrisse

Finns ett EU direktiv från 1994 som säger att de är lag på 1 års garanti. Kan försöka leta upp den när ja kommer hem.

Och denna lag vill ingen i sverige känna sig vid. Hade en evinrude 50 hk motor från 2010 med garanti som är köpt antingen i uddevalla eller göteborg (inte säker vilket ställe) Den har 3 års garanti. varv-mätaren gick sönder, åkte till en ÅF i norrtälje trakten som först inte ens ville gå utanför garaget och kolla på skiten då de tyckte ja skulle vända mig till stället där jag köpte produkten.
Efter bra mycket tjat så gick de med på att ENDAST koppla in datorn och kolla att motorn var OK och beställa en varv-mätare. Sen att dom inte ens ringde och sa när produkten hade kommit utan lät mig vänta 1 månad på mätaren är en annan historia.

LaHa skrev: Jag tror att många åf behöver läsa på kontraktet samt villkoren de skrev på för at bli åf.
Gäller nog all märken.

Mm.

J

daniel_ skrev: Blir både irriterad och ledsen när man läser detta.

Först och främst, så borde alla som gör affärer av denna kaliber ha affärsmannaskap att stå upp för sina affärer. Inte bli okontaktbara osv. Affärer = relationer och rykten, sumpar man det så är man dömd att förfalla.

Sen till BRP´s ÅF i Sverige, vad jag vet är det Europa garanti på alla Sea-Doo och man ska kunna gå till vilken ÅF som helst, men problemet är att BRP har en fast summa för varje garanti jobb. Vilket i sin tur innebär att den Svenska ÅF som i detta fall inte tjänat en krona på att sälja skotern, kanske inte är så sugen på att göra garanti jobbet och i värsta fall gå minus för han inte lyckas göra det på samma tid som en BRP tekniker.

Jag tycker generellt att vi svenskar är för fega, därför kan företag köra med oss, lova guld o gröna skogar, men sedan inte lyckas med något av löftena.

Skulle gärna se att berörda ÅF svarar med sin åsikt, jag menar att det finns alltid två historier och alla måste få en chans och berätta sin.

Åf får gärna berätta. Vill inte verka negativ eller kasta skit på någon. Utan vill bara varna för vad som KAN, inte behöver men kan bli en dyr historia om man gör som jag.

Precis, seadoo har till och med 2 års eu garanti. Men hur den fungerar vet jag ej. Men regeln är att som min maskin. (jävligt jobbigt nu att den först kom från tyskland via finland sen hit.) säg att den bara kom från tyskland. Då ska ÅF i sverige kontakta BRP Sverige som i sin tur ska skicka notan till Brp Tyskland. Men som ni kan läsa. De betyder jobb vilket ingen vill ha. Och de betyder ju också, att man som svensk kan köpa maskiner billigare än i scverige. OCH de är nog där som mycket vill mörkas. Men men.

Jag vill bara varna från att köpa från aktörer utanför sverige som påstår att de har garanti. (för de har garanti. men Svergie vill inte hjälpa. och jag hade oturen som fick en åf som inte heller ville hjälpa tyvärr. Då står man där)
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 3 månader sedan #39705

• toffe
  • toffe Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
27 dagar får anses som snabbt jobbat under högsäsong, sen att nån sagt att det skulle ta sju dagar är ju såklart trist...
Men sen är det trots allt så att vill man ha garanti och få sina garantiutföranden gjorda så ska man inte köpa en skoter i Finland och sen springa gråtandes till en ÅF i Sverige!
Jag skulle inte heller i första taget ta ett garantijobb som jag själv inte som ÅF sålt och således inte kan ta ett ansvar gentemot...

Men kontakta den första ÅFen som sålt skotern i Tyskland i fortsättningen så får du säkert ut reservdelarna via denne iaf.

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 3 månader sedan #39707

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det finns INGET som säger att någon måste laga en sak på garanti som man inte sålt.
Läs på konsumentköplagen så får du se. Det är säljande företag som står för garanti. Ingen tillverkare/importör kan TVINGA sin åf att laga något som åf inte sålt.
Vad jag TYCKER om detta har inget med saken att göra. Jag jobbar själv som ÅF åt ett mycket stort och presigefullt märke och jag tar i dom flesta fall på mig garantiarbeten där någon annan köpt på annat ställe. Men kommer dom från utlandet så ska det till MYCKET innan jag vill rodda i det, och JA vi har också europagaranti.
Så du kommer inte få stöd av lagen i ditt fall...sorry!

/ C

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 2 månader sedan #39717

• hettingermarin
  • Premium Member
  • Premium Member

Chrisse6 skrev: Det finns INGET som säger att någon måste laga en sak på garanti som man inte sålt.
Läs på konsumentköplagen så får du se. Det är säljande företag som står för garanti. Ingen tillverkare/importör kan TVINGA sin åf att laga något som åf inte sålt.
Vad jag TYCKER om detta har inget med saken att göra. Jag jobbar själv som ÅF åt ett mycket stort och presigefullt märke och jag tar i dom flesta fall på mig garantiarbeten där någon annan köpt på annat ställe. Men kommer dom från utlandet så ska det till MYCKET innan jag vill rodda i det, och JA vi har också europagaranti.
Så du kommer inte få stöd av lagen i ditt fall...sorry!

/ C

Detta är något som t.ex BRP har som skyldighet. Du som åf har ingen skyldighet att laga någon europeisk maskin bara sådär. Utan de ska gå via BRP Sverige som i sin tur ska ge ok till dig att reperara på garanti och bli ersatt. Vad ska konsumentköplagen i svensk utformning ge mig? Problemet ligger i att de finns ett inarbetat sätt i sverige att man ska ge fan i att importera saker, och ge fan i att krångla. Ja tänker inte bevis något för nån. Men ring din importör och fråga så får du garanterat ett nej därifrån.

Jag ringde suzuki om detta och fick såklart nej, nu har ja svart på vit ett dokument från suzuki EUROPA som påvisar att Suzuki sverige MÅSTE ta sig an garantijobb då lagen säger de. Fortfarande efter detta dokument så jävlas de i sverige hos suzuki så ja har helt lagt de på hyllan.

Så läs själv och konfrontera generalagenten sen när du har svaraet så får du själv se.

Poängen med min tråd var. Varning från att köpa utanför sverige pga av svenskkultur.

Ang att vända sig till tyska säljare. Kunde ja såklart gjort om säljaren i finland ville svara när ja ringde... ;) ;) ;)
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: Varning. Köpa skoter utanför Sverige 13 år 2 månader sedan #39721

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Vare sig BRP eller Sugkuki sätter lagar och regler. Dom kan bara ge rekomendationer till hur deras ÅF ska hantera reklamationer. I tex Tyskland så är deras konsumentköp lag ÄNNU starkare än den vi har i Sverige. Vi i Sverige är rätt mesiga när det gäller att handskas med våran reklamationsrätt, och blir därför överkörda rätt enkelt. Men faktum kvarstår...den som har sålt varan står för garanti, oavsett om om dom blir ersatta av fabriken eller inte. Är du med?
Personligen tycker jag det är taskigt att inte hjälpa till, du hade ju tex kunnat få skjuta till lite pengar för arbetstiden. Garantiersättningen är kan jag tänka mig rätt låg från BRP. Delarna är säkerligen gratis från BRP. Fast jag förstår ÅF till fullo. Han ska säkert köpa in en massa dyra verktyg och datautrustning som måste betalas på något sätt.

Nä nu ska jag gå på mcmässan...ha en bra dag.
/ Chrisse

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.071 sekunder