Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Val av skoter 13 år 5 månader sedan #39383

• lund
  • lund Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej alla skoterägare,jag tänkte jag skulle skaffa mig en vattenskoter till nästa sommar så det är hög tid att börja jaga redan nu och kanske få till lite ok höstpriser.Men Jag är lite villrådig vad jag ska välja så jag vill ha så mycket feedback som möjligt från er med erfarenhet av olika modeller.Jag har kikat på Sea Doo RXT-X 260 AS, Kawasaki ultra 300x eller Yamaha FZR jag vill ha en maskin som klarar lite sjö håller till i Kalmarsund med omgivning och där är det inte många dagar med blankvatten.Är väl mest inne på en Sea Doo men när man läser alla inlägg här på forumet att det är en hel del strul med dessa maskiner även nya modeller så blir man lite skeptisk men jag tycker ibr fuktionen hos Sea Doo verkar toppen och en säkerhet med broms är ju inte helt fel.
Jag är tacksam för all inlägg och tips jag kan få av er så man slipper köpa grisen i säcken det är ju ganska dyra leksaker det handlar om.
Mvh. Anders..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Val av skoter 13 år 5 månader sedan #39386

• sandell
  • sandell Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag tycker att bromsen mest verkar vara en gimmick, visst kan du stanna lite snabbare men ska du undvika ett hinder så gör du det bättre genom att gira och gasa på. Såg ett test på youtube där de testar detta systemet och som sagt så undviker man kollision bäst genom att gira.

Däremot så tror jag att den är bra att manövrera i trånga utrymmen. Sen finns det ju folk som har startat sina maskiner där backen inte har funkat så de har åkt in i bryggor och liknande, kan inte vara så kul. Men det är möjligt att dessa problem mest var aktuella på de tidiga modellerna.
RXT-X under uppbyggnad...

Re: Val av skoter 13 år 5 månader sedan #39387

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag stod inför samma val, det slutade med en FZR och den största anledningen till det är att jag är så trött på saker som inte håller/strular och där vill jag påstå att Yamaha har högst kvalité och driftsäkerhet. Ett annat plus var att försäkringspremien var lägre än tex en 300X eller RXT-X.

Jag ville ha något som va snabbt och smidigt men ändå gick bra att ta med sig tjejen bakom. För min del tyckte jag 300X är för stor men om man ska åka i hög sjö så är den att föredra. Om man köper Sea Doo får man mycket design och effekt för pengarna men jag tycker att dem känns lite "plastiga" och har strulat en del, samtidigt så måste man komma ihåg att Sea Doo har tagit en stor marknad i Sverige så det är inte konstigt om Sea Doo problem är överrepresenterade här. Ang deras IBR så tycker jag bara att den är svårkontrollerad och jobbig.

Skulle jag få välja skulle jag ha en skoter med Sea Doo design, Kawasaki motor, byggd med Yamaha kvalitet och för Sea Doo pris :)
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.059 sekunder