Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36586

• möller
  • möller Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, första inlägget här på guppa.

Skall som rubriken lyder köpa skoter. Har åkt väldigt mycket standup men har även haft ett par sittmaskiner. Efter några års uppehåll tänkte jag alltså köpa en igen. Denna gången en sittmaskin, har en grabb på nio som säkert vill åka med.

Jag åker mestadels transport, alltså till och från kompisar i skärgården typ. Lättare och snabbare med skoter än att koppla loss båten och krångla.

Jag har tänkt att köpa en skoter och behålla några år. Var först inne på överladdat men har faktiskt kikat på Yamaha VXR oxå. Den verkar ha hygglig prestanda, och jag skulle tro att den kan ticka på ganska många timmar utan problem om man sköter den. Dom överladdade maskinerna verkar ha små "issues" allihop som dyker upp förr eller senare.

Det sista jag ägde var en Ultra 250, kommer jag bli besviken på en VXR? Har även kikat på FZR men vad jag kan se så skiljer prestandan inte så vansinnigt...eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36588

• allanos
  • allanos Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Varför inte en Sea doo med as,is funktion (fjädring) absolut det bästa alternativet när man ska använda en skoter som transport/lek syfte enligt mig. Bekväm att åka i samt man slipper bli blöt om man vill ;)
# Sea Doo Rxt-X 260 as 2011 #
# Respo Trailer #

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36600

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Skulle rekommendera en VXR, har inte kört den men verkar vara en riktigt fin maskin och snabb om man inte vill åka laddad skoter. 180 hk och typ 30 kg lättare än en FZR så skiljer inte vansinnigt mycket i prestanda mot de överladdade maskinerna. Dock svåra att få tag på begagnade och för samma pengar får du typ en FZR som duger fint till att både köra hårt eller ta med grabben/dottern på en lugn tur.

Problemen med kompressorn på Yamaha uppkommer när du trimmar den hårt, när det gäller Sea Doo så gäller det att serva kompressorn men på det stora hela är inte det någon större utgift.

Jag själv har nyligen köpt en FZR efter en noggrann påläsning och jag är riktigt nöjd. Vill absolut inte starta något märkes tjafs men för mig var driftsäkerheten viktigare än antalet hk och då föll det på Yamaha. Och dem går bättre än vad man kan tro om man jämför just hk med andra maskiner.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36602

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Båda jag och min kusin har haft Honda Aquatrax i ett flertal år. Hans har gått närmare 200 timmar och inte ETT fel har vart på den. Min har gått ca 110 timmar och är dessutom trimmad. Samma med min... inte ETT fel. Lätt att få tag på delar via Honda MC handlare, har beställt både filter och anoder och lite andra små saker.
Finns både överladdad och icke överladdad och 2 resp 3 sits. Den kanske inte är vassast, men har överlägsen bäst kvalité.

Det var min fem om saken, lycka till med köpet / Chris

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36603

• möller
  • Junior Member
  • Junior Member
Tackar för input. Det lutar åt Yamaha. Har inte möjlighet att göra affär förrän efter helgen så det få bli någon av dem som finns på blocket då.

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36605

• tjackavolvo
  • tjackavolvo Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Kan varmt rekomendera yamaha FZR då jag har ägt 3st & aldrig haft nått krångel.
Funkar bra även till familje utflykter men lämpar sig bäst när familjen sitter & fikar & du får vrida på gasan :-P
Lycka till med köpet.
Team Beavers Vi Som Kör På Höjden !
Yamaha FZR 2012 !
GoPro HD2 Kamera
<a class="postlink" href="www.iceman.se" onclick="window.open(this.href);return false;">www.iceman.se

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36609

• parts
  • parts Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Grejen med fzr är ju att den är 2 sits och saknar t.ex. Dragkroken till leksaker/bogsering. Sen är ju själva plattan där bak (vad det nu kan heta) mindre. Därför skulle jag rekom.endera dig en fx sho eller fx sho cruiser. före fzr som för övrigt är sportmodellen av yamaha. Alternativt vxr som du va inne på. Cruiser modellerna är mest anpassade får som namnet anger cruising.

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36682

• möller
  • Junior Member
  • Junior Member
Möjligheten att dra skidor/ring mm spelar ingen roll då jag har en båt för det ändamålet. VXR:n på blocket med 10 tim för 105k hann precis bli såld. Annars hade det blivit den.

Finns en del på blocket men dessa är några av alternativen

FZR -08 import med reggad kärra. 57 tim 114000:-
FX Sho -11 import med oreggad USA kärra. 25 tim 115000:-
FX Sho -08 med lite godis. En ägare och svensksåld. 40 tim 115000:-

eller vänta och se vad som kommer ut. Men det skulle passa bra att göra affär nu till helgen.

Re: Köpa skoter..råd mottages. 13 år 10 månader sedan #36938

• möller
  • Junior Member
  • Junior Member
I morrn blir det hämtning. Det blev en FX SHO -11. Vad jag kan se så ska Yamaha ha uppgraderat kompressordrivningen från 2011 och framåt, å det är väl ingen nackdel.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.069 sekunder