Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Sälja vattenskoter i norge? 16 år 11 månader sedan #2809

• f.an
  • f.an Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Har en liten fundering över att sälja min vattenskoter till norge, har en köpare där som säger att det är lugnt för mig att köra över gränsen med skotern. Skulle tullen säga nåt så skulle jag bara kunna säga att jag ska in i norge o köra med den där. Eftersom det är feta skatter för norrmän att ta in en till norge från sverige så tycker han att jag självklart ska ta in den till norge o sälja den till honom. Men kan detta vara helt lagligt?
Känns inte riktigt som det, kan jag åka dit på nånting? Väldigt tacksam för hjälp...
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 11 månader sedan #2840

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Svår fråga...
Norge är ju som alla vet inte med i EU, så dom tillhör inte den innre marknaden. När man importerar till sverige är det importören som är ansvarig för att skotern uppfyller alla kraven (se annan tråd, sök på CE märkning).
Om man applicerar det på din situation är det ju du som för skotern över gränsen, skulle alltså kunna likställas med att du är importör. Har ingen aning om hur det funkar i norge, men dom verkar ju vara något protektionistiska. ("sista sovjetstaten")
Jag skulle inte schansa, vill han ha skotern får han komma o hämta.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 11 månader sedan #2890

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hej

Jag har ett tips till dig. Vad du nu än gör så kör inte skotern över gränsen för att han ska undvika alla avgifter.
Jag tror till och med att du blir med skyldig i denna olagliga handling.. Norges stat är extremt hårda när det gäller gräns passering och straff avgifter. Har ju själv 2st vattenskotrar i sverige och är väldigt försiktig när jag ska passera gränsen till sommaren. Har pratat en del med "norska tullen"..

Denna norrman vill bara komma undan sin plikt och betala avgifterna :) :)

Jag hade i alla fall aldrig gjort det..

t.ex om jag skulle ta in min RXP så att den blir "norsk" kostar detta mig ca 150kr per HK :) och sen merverdi avgift på 25% av köpe summa/marknadsvärdet

Men visst har han rätt. Du kan passera gränsen och om du blir stoppad så är det ju bara och säga att du ska använda skotern själv i Norge "på t.ex semestern" EUS avtalen säger att du har rätt och ta med dig en båt upp till 1år men denna båt är du personligen ansvarlig för att den kommer tillbaka till sverige..

hoppas du väljer rätt beslutning själv.. kan bli dyr affär för din del..

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 11 månader sedan #2902

• bearni
  • bearni Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
men e de inte helt olagligt med skoter i norge dessutom?
har för mig det då ja läst i non tråd här på forumet om en som byggde om sin till en båt...
va nu norge har för definition på båt?
rxp 215 länspump, atc2k hjälmkamera, lanternor, sterio, fingergas, splach guard
våga aldrig släppa gasen! :-D

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 11 månader sedan #2907

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hej

Nej det ær inte olagligt.. men du får problem nær du ska køra..

Norge ær i samma situation som vi hade i sverige før några år sen.
Men det ær några killar som blev friade i domstolen nyligen. så saken gick till EU domstolen..

læs om vattenskoter lagen på www.jettrade.no

Det ær många som bråkar om sin rætt och anvænda skoter hær "eus avtalen ræddar dessa" då det blir handelshinder och førbjuda en CE mærskt vara

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 11 månader sedan #2941

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Vi kör fram o tillbaka över gränsen hela tiden när vi tävlar, vi behöver inte (har kollat med både svenska & norska tullen) tulla in eller ut någon maskin. Vi stannar inte ens utan bara kör rakt över.
Vi har även kört icke-racing maskiner till Norge för reparation ibland.
Känner flera som "kört över" eller lämnat maskiner så norskarna skall slippa tull & HK-avgift, inte att rekommendera.
Sälj den i Sverige, sen om någon annan tar den till Norge kan du inte rå för, det vet du inget om....

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 11 månader sedan #2945

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Håkan skrev: Vi kör fram o tillbaka över gränsen hela tiden när vi tävlar, vi behöver inte (har kollat med både svenska & norska tullen) tulla in eller ut någon maskin. Vi stannar inte ens utan bara kör rakt över.
Vi har även kört icke-racing maskiner till Norge för reparation ibland.
Känner flera som "kört över" eller lämnat maskiner så norskarna skall slippa tull & HK-avgift, inte att rekommendera.
Sälj den i Sverige, sen om någon annan tar den till Norge kan du inte rå för, det vet du inget om....

Jo det stämmer det du säger Håkan... Har själv passerat gränsen många gånger med olika saker.. så länge man är laglig så är det ju bara och köra. Då har man inget och vara orolig för..

Men har hört många historier där Norska tullen förföljer bilar ganska långt in i landet.. många som blivit av med båtar, tv, stereo o.s.v.. speciellt gränsegången "svinesund" ska man hårt undvika om man har varer värda över 3000kr som ska bli kvar i norge..

Hade nyligen kontakt med dom.. för det blir lite speciellt i mitt fall.. Jag har norsk reggad bil och släpvagn.. men skotern är svensk.. har både svensk och norsk adress. Dom är inte så positiva till det men jag följer regelverket och skotern hör ju hemma i sverige.. och ska bara vara här uppe under mina semester veckor

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 10 månader sedan #4192

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Om någon vill förkovra sig lite mer...
Efter lite research är Norge en del av den inre marknaden genom EES avtalet (Europeiska Ekonomiska Samarbetsavtalet) (www.bolagsverket.se/vill_du/star ... ander.html)

Men

"EES är ett långtgående frihandelsområde, men inte som EU en tullunion. Det innebär att den fria rörligheten för varor inom EES som regel inte omfattar varor från länder utanför EES-området, utan endast varor med ursprung inom EES."

www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... S-avtalet/

För mer info om EU som tull union kan man läsa här:
www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... llunionen/

Så det skall, som det indikeras tidigare i tråden, tullas till Norge.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 10 månader sedan #4214

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja.. jag kör ju förbi tullen många gånger i veckan:) tull fria handels varor är "utomlands en dag 3000kr/per person" borta mer än 24 timmar så höjs beloppet till 6000kr/per person.. detta är dom grymt hårda på.

Jag har fått skaffa papper på att min skoter är svensk för att kunna ta med den till norge i sommar... var en massa styr med detta...

Re: Sälja vattenskoter i norge? 16 år 10 månader sedan #4915

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Detta fick jag som svar nær jag frågade norska tullen angående ta med sin skoter till Norge

Vedlagt finner du utdrag fra bestemmelsene for reisegods og lystfartøy.

Personer som har fast oppholdssted i et annet land enn Norge kan innføre utenlandske fartøyer midlertidig toll- og avgiftsfritt til personlig bruk i forbindelse med midlertidig opphold her i landet. Fartøyet kan bare benyttes av den som førte det hit til landet, eller av andre personer med oppholdssted i et annet land.

Gjenutførselen av fartøyet må finne sted innen 1 år etter innførselen.
I samsvar med reisegodsbestemmelsene kan den enkelte person som følger med fartøyet fra utlandet medbringe utstyr til personlig bruk under oppholdet her i landet.

Dersom du kjøper en vannscooter og innfører den til Norge, må du betale båtmotoravgift (sats kr. 147,81 pr. hk.) og 25% merverdiavgift. Merverdiavgiften beregnes av kjøpspris/verdi inkl. båtmotoravgift og fraktkostnader. Vær oppmerksom på bestemmelsene for CE-merking.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.062 sekunder