Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Det ÄR olagligt att köra vattenskoter 14 år 3 veckor sedan #34883

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Lite förvirrande rubrik kanske ;) Men jag hade en hektisk diskussion med kommunen idag.
Dom har skrivit på sin hemsida att det är inte tillåtet att åka vattenskidorna på sjöarna i kommunen.

Jag ringde dom för att fråga om det hade ändrats? För jag hade småläst lite & hört att det skulle vara tillåtet eftersom Sverige bryter mot EU direktiv om dom bötfäller/straffar någon.
Gubben i informationen sa till mig att så ligger det inte till och så enkelt är det med det.
När jag ställde lite mer frågor om samma sak och propsade på att jag hört och läst en annan version, så blev han riktigt irriterad.
"Gör som du vill, men får vi in ett samtal om att du kör här så ringer vi polisen, det lovar jag dig"
Jag blev ännu mer irriterad, mest p.g.a hans attityd. Det första jag gjorde när jag kom hem var att ringa till en Sea Doo återförsäljare i Göteborgstrakten. Och han blev ännu mer irriterad och frågade vilken kommun detta var osv.

För att göra en lång historia lite kortare.
Han bad om min mail och skickade ett par riktigt intressanta utskick (bifogar nedan)
Jag tänkte gå ner till kommunhuset imorgon och diskutera vidare. Men jag känner att jag vill ha lite mer kött på benen än det här pappret. Eller talar det helt enkelt för sig själv?

Man får ju köra lagligt i farleder, men insjöar som inte har några farleder, hur ligger det till med dom?

Dom har även satt befängt låga hastighetsbegränsningar för all motortrafik på sjön. Men det är ju en annan femma.

Tar gärna emot era åsikter! Och ni får gärna försöka förtydliga det hela lite för mig.

Brev ifrån åklagar myndigheten & Riksåklagare Anders Perklev

www.2shared.com/document/N7625Sd ... 10421.html

www.2shared.com/document/9ruBp3S ... mente.html

Mvh
R
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Det ÄR olagligt att köra vattenskoter 14 år 3 veckor sedan #34885

• peterbaeza
  • peterbaeza Profilbild
  • New Member
  • New Member
Det är väl ganska tydligt att innan kommunen på ett godtagbart sätt dokumenterat alla ställen där man får åka i enlighet med de dokument du bifogat så är det i princip ok att åka överallt om du följer övriga lagar, ex skyddsområden, hastigheter mm. Så kommungubben kan lova ringa polisen men polisen kommer knappast bry sig om det. Observera dock att störande körning kan beivras enligt sjölagen oavsett om den sker på en skoter eller i någon annan typ av båt.

Summa summarum är väl att så länge du visar vanligt hyfs och hänsyn så kan du åka där det passar dig.

/ Peter
Yamaha FX SHO - 08

Re: Det ÄR olagligt att köra vattenskoter 14 år 3 veckor sedan #34886

• jetpilot87
  • Premium Member
  • Premium Member

PeterBaeza skrev: Det är väl ganska tydligt att innan kommunen på ett godtagbart sätt dokumenterat alla ställen där man får åka i enlighet med de dokument du bifogat så är det i princip ok att åka överallt om du följer övriga lagar, ex skyddsområden, hastigheter mm. Så kommungubben kan lova ringa polisen men polisen kommer knappast bry sig om det. Observera dock att störande körning kan beivras enligt sjölagen oavsett om den sker på en skoter eller i någon annan typ av båt.

Summa summarum är väl att så länge du visar vanligt hyfs och hänsyn så kan du åka där det passar dig.

/ Peter

Jag är visserligen väldigt ny inom denna motorsporten, men jag vet att tidigare somrar så har kommunen fått in inte mindre än ett dussin samtal när någon vattenskoter har varit ute på sjön. Och det har inte handlat om att dom har kört för nära stranden eller brutit mot hastighetsbegränsningen. Utan att dom väsnats för mycket.
Vilket jag har svårt att förstå? Personligen tycker jag inte en vatterskoter låter mer än en vanlig båt, speciellt inte några av V8orna som folk kör runt med här i kommun.
Jag vet detta för att en bekant till mig jobbar på kommunen och har tagit emot en hel del av dom här samtalen med klagomål....

Handlar antagligen i grund och botten om hederlig gammal Svensk avundsjuka.
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Det ÄR olagligt att köra vattenskoter 14 år 3 veckor sedan #34888

• peterbaeza
  • peterbaeza Profilbild
  • New Member
  • New Member
och jag antar att resultatet av de samtal kommunen fått har då knappast lett till några fällande domar eller ens polisingripande, eller? I så fall hade den från kommunen som du pratat med säkert kunnat visa på dessa ärenden och resonemanget bakom domen.

Skotern låter ju mindre än de flesta båtar. Men de flesta båtar åker ju å andra sidan inte runt, runt och busar på en relativt liten yta. När vi varit på badplatsen i Hasselösund där det är en relativt skyddad vik har det vid några tillfällen snurrat runt vattenskotrar väldigt nära badplatsen. Det förstår jag definitivt att folk retar sig på, fast det är knappast värre än när vanliga båtar kör vattenskidor på samma plats.
Yamaha FX SHO - 08

Re: Det ÄR olagligt att köra vattenskoter 14 år 3 veckor sedan #34889

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Jetpilot87 skrev: Man får ju köra lagligt i farleder, men insjöar som inte har några farleder, hur ligger det till med dom?

Man får åka på betydligt fler ställen än farleder.
När det gäller sjöar gäller samma lagar som båtar, får du åka med båt får du åka med vattenskoter. (vet inte precis vart jag sett / hört detta men tämligen säker på att det stämmer)

Självklart ska man inte köra som en dåre i närheten av andra människor, vill man syssla med sånt så är öppet hav en bra ide.

Och ja vattenskotrar låter betydligt mindre än många andra båtar men som sagt så lever nog gamla myter kvar att vattenskotern bara är leksaker som åker runt runt och väsnas och stör fåglar.

KBV skrev: Vattenskoterförordningen
På grund det oklara rättsläget beträffande vattenskoterförordningen rapporterar Kustbevakningen tills vidare inte vattenskoterförare för brott mot vattenskoterförordningen.

Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Det ÄR olagligt att köra vattenskoter 14 år 2 veckor sedan #34897

• jetpilot87
  • Premium Member
  • Premium Member
Jo självklart så får man ha sjövett & respekt för andra människor.
Även om jag kan tycka det är roligt att hetsa människor man vet är idioter.
Lite tråkigt att man inte får köra in på stränder. Det är ju ett perfekt ställe att lägga till på menar jag. Bara gasa till och strypa motorn så att man driver in till det blir långrunt. Sen är det ju bara att gå in med den sista biten.
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.056 sekunder