Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Båtkörkort 14 år 1 månad sedan #34428

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
LÄste om detta för ett tag sen.. Riva:s nya turbokit för seadoo och yamaha.. Är de någon som kommer installera detta på sin maskin i år eller?

Idag känns de lite väl enkelt att få sin maskin snabbare :) hahah bara man har pengar att hosta upp så är de inga problem :) för var de mer att man gjorde mycket av jobbet själv med verkstad och provade sig fram, men känns som att skärgården i stockholm om 2-3 år kommer vara fylld med skotrar på över 500hk :)

såg denna annons på blocket. visst är de din firma tobbe?

www.blocket.se/sodermanland/Turb ... ?ca=11&w=3

nu kommer ja dock bli tråkig.. men men

har alltid varit emot båtkörkort sen förslaget kom (undantag för större båtar), men börjar nu kännas aktuellt att åtminstoende införa lagkrav på att båtar som går över 30 knop måste köras av personer som på nått sätt har ett bevis på att man kan navigera och visa respekt i dessa farter.. sjukt att vem som helst får sätta sig på en maskin som denna och bara köra fritt.. att vi inte har så många allvarliga eller i värsta fall dödsolyckor är väl att sverige fortfarande kan ses som ett litet land och inte har så många männsikor.

MEn ja är iaf för att man nånstanns måste dra en gräns vad man får köra och inte utan erlagd kunskap..

är jag snäll om jag säger att 80% av alla som kör någon typ av båt idag i åldern mellan 15-45 ens kan de enklaste sjöreglerna, kan navigera med sjökort(ej gps) och faktiskt följer de enklaste reglerna till havs?

Vad tycker ni andra? Är de inte läge att man ska ha körkort för båtar som kör över 30 knop? speciellt råtrimmade vattenskotrar? De handlar ju även om eran säkerhet mot andra som beter sig illa och kan skada någon ni känner..

Idag ska man ha stort, det ska gå snabbt, och helst ska man inte behöva navigera själv utan endast kolla på GPS:en och köra efter den, och egenltigen inte ens behöva titta omgivningen !..

Är de bara ja som går i dessa tankar?

Haha. och bara för att klargöra så gillar jag snabba båtar, vattenskotrar etc och är inte på nått sätt för att begränsa för dessa underbara leksaker, utan endast skeptiskt till att kraven är så jävla höga på dubbdäck på trailer vintertid, men kalle 15 år eller svinet henrietta tar kompisen 500hk seadoo och ska visa sig tuff för polarna..

För med allt snabbare vattenskotrar och mer hk så kommer vi verkligen inte hamna i bättre dagar så fort en olycka sker igen med en vattenskoter, speciellt inte en råtrimmad som körts av en påverkad person runt 18 år..

Långt och tråkigt inlägg.. men vad gör man inte för att slippa plugga statistik! :) hahah

allt gött! Mvh Henrik
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: 500hk i seadoo... 14 år 1 månad sedan #34431

• k1rr3
  • k1rr3 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Kan faktiskt hålla med lite om körkort till båt men kan kanske bara är därför jag redan har det :-D
Finns också ett intyg som heter Manöverintyg för högfartsbåt och de är för att hantera en planande båt och uppåt. Jag rekommenderar alla att ta det så kallade båtkörkortet (Förarintyg för fritidsbåt) dvs båtar upp till 12m. Kostar runt 1000-2000kr. Det är värt att ta det nu för när det väl blir lag på det kommer det kosta lika mycket som ett bilkörkort. Det är inget svårt teoriprov, om man har varit mycket på sjön så klarar man de galant
Yamaha Waveblaster II 760 -96
Gopro Hero2

Re: 500hk i seadoo... 14 år 1 månad sedan #34432

• ragnar
  • ragnar Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag kan se din poäng. Vad gör man inte för att slippa plugga:)
I sak kan jag hålla med att ökade farter medför fler olyckor men 30 knop är på tok för låg gräns. Allt över 60 knop däremot kan finnas logik i att ha någon form av körkort för.
Vidare tycker jag att det är lite samma sak med 0,2 promille gräns för att åka båt. I sak är det klokt att folk inte ska köra packade. Att man sätter gränsen så lågt som 0,2 är galet utan 0,7 - 0,8 är mer anpassat till verkligheten. Som det är nu kommer alla krogar i skärgården snart vara ett minne blott. Jag vill ha en levande skärgård.
En liten detalj är att gränsen är uppsatt för att minska dödsolyckor. Dom som dör idag är antingen packade gubbar som saknar flytväst och är ute och fiskar. Dom hittas nästan alltid med gylfen öppen. En annan kategori av idioter som är med i allvarliga olyckor har långt över 1,5 promille i kroppen och kör på tok för fort
Ragnar, #86, Kawasaki 300 LX & Kawasaki 800 SX-R
<a class="postlink" href="nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/" onclick="window.open(this.href);return false;">nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/

Re: 500hk i seadoo... 14 år 1 månad sedan #34433

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ni missar en självreglerande faktor.
Bensin kostnaden kommer säkert ta kol på alla fortgående fartyg relativt snart.
Dom få som är villiga att betala summorna är troligen ganska inbitna sjöfolk som skiter i kostnaderna och säkert har erfarenheten.

Bara min teori ;)
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: 500hk i seadoo... 14 år 1 månad sedan #34434

• hettingermarin
  • Premium Member
  • Premium Member
#Ragnar. Plugga på våren är något ja inte förstår att folk klarar av... de enda man längtar efter är sommaren och båtar!

Angående levande skärgård är ja helt inne på rätt linje! :) De är den som gör stockholmsskärgård så speciell!

Men 60 knop då pratar vi redan sjukt höga farter!

Alla förslag som var på kartan för några år sen om åldersgräns och sånt är ja helt emot!

ja vill att alla oavsett ålder ska få köra båt precis som jag fick.

Fast kommer stå fast vid 30 knop. 30 knop är på sjön när de är soligt, mycket vågor, trånga passager mycket båtar och 2 hungriga polare som gnäller en hög hastighet! Och på detta ska du oxå navigera!

Idag kollar alla enbart på sin gps. Hur många är de som t.ex ute vid rödlöga och liknande kollar om positionen på din gps faktiskt visar rätt? Kartan i gps:en är ju rätt, men positionen kan ju vara efter.

I somras när jag var vid hjälmaren och körde ( för de som varit där vet att de är sten ÖVERALLT") hamnde både min gps och min flickväns pappas nya garmin ur kurs vid ett ställe som var vid stenar. Flickvännens bror som är ett typ ex på hur olyckor uppstår kör enbart efter gpsen och de är fan ett under hur han missade stenen som var just där då.. den visade ca 3 meter fel i 25 knop i en passage som var som vilken annan i stockholm där man alla gånger faktiskt ligger i 25 knop.

de ja vill få fram är att ja personligen vet, och ser allt för många som inte ens kan navigera på sjön. och när man inte ens kan grundläggande regler så känner jag att 30 knop är väl okej. men över de kräver faktiskt vare sig man vill erkänna eller ej kunskap på sjön.

Sen att de bara är ratt och reglage på båt betyder inte de att alla kan köra.

Hur många har inte blivit passerad av en delta 30 på nämndöfjärden eller liknande där de finns hur mycket utrymme som helst på 3-4 meters avstånd. Eller sett personer med dyra fina båtar "parkera" (förtöja) sina båtar vid bensin macken med sina bogpropellrar när de till 100% inte behövs. :) hahah.. går väl inte en dag på sjön att man ser sånt!

De ja menar är bara att de blir mer och mer vanligt med vattenskotrar på hk över 300 och farter upp emot 70 knop, och båtar på 35fot som klarar 45knop utan någon egentligen vettig kunskap på navigering i högfart!

Ja tänker långsiktigt hur de ser ut om 5-10 år om inget införs:)

Men nu ska ja sluta vara en gnällspik hela dagen! :) Vill bara få fram ett budskap.

För hur bra skulle de inte se ut för oss vattenskoter åkare ifall de var VI som krävde från sjöpolisen att VI tycker att man borde ha ett bevis högfartsnavigering till sjöss:) skulle sätta oss i bättre dagar! Speciellt publiceringen. Då slipper vi bli förknippade med alla svin som kör omkring som pirater på sjön på vattenskotrar :)
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: 500hk i seadoo... 14 år 1 månad sedan #34435

• hettingermarin
  • Premium Member
  • Premium Member

Lowtech skrev: Ni missar en självreglerande faktor.
Bensin kostnaden kommer säkert ta kol på alla fortgående fartyg relativt snart.
Dom få som är villiga att betala summorna är troligen ganska inbitna sjöfolk som skiter i kostnaderna och säkert har erfarenheten.

Bara min teori ;)

eller dom som är rika och bara ska ha för att..

men förhoppningsvis får vi bränslesnålare maskiner och kanske hybrider om några år ;) och kanske eldrivna skotrar i framtiden:)
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: 500hk i seadoo... 14 år 1 månad sedan #34439

• griffon
  • griffon Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ingen mins en fegis
  • Tack mottaget: 2
Litet tips för er som hellre lägger pengar på trim el annat roligt isf förarintyg och högfartsintyg, kolla med er racebåtsklubb/båtklubb när dom kör utbildningen.

Jag betalade 100kr för mina intyg, sätt olika ribbföretag med galna priser på samma utbildning.
Rasmus Westerberg RXT Open/GP #51 @ Marellracing.se
UppsalaMarinverkstad.se

Re: Båtkörkort 13 år 11 månader sedan #35477

• xpo
  • xpo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag ska strax skriva provet för Fartygsbefäl klass 8 och kan säga att man lär sig extremt mycket på en sån här kurs =) började med förarintyget och där lär man sig väldigt mycket nyttigt och grundläggande hur man läser sjökort och navigering osv.

sen vidare till klass 8 eller skepparexamen om man inte har någon tanke på att köra kommersiellt . där man får lära sig räkna på avdrifter, missvisningar, deviationer vid navigering till att ta SRC ( VHF ) cert och köra praktisk radar osv.

riktigt roligt att göra på vinterhalvåret och det kan jag varmt rekommendera till alla som någonsin har tänkt på det. bara att ta förarintyg ger rabatt hos försäkringsbolagen (nautisk kompetens, oftast 10% rabatt)
Kawasaki ultra 250x - svarta faran

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.073 sekunder