#Ragnar. Plugga på våren är något ja inte förstår att folk klarar av... de enda man längtar efter är sommaren och båtar!
Angående levande skärgård är ja helt inne på rätt linje!

De är den som gör stockholmsskärgård så speciell!
Men 60 knop då pratar vi redan sjukt höga farter!
Alla förslag som var på kartan för några år sen om åldersgräns och sånt är ja helt emot!
ja vill att alla oavsett ålder ska få köra båt precis som jag fick.
Fast kommer stå fast vid 30 knop. 30 knop är på sjön när de är soligt, mycket vågor, trånga passager mycket båtar och 2 hungriga polare som gnäller en hög hastighet! Och på detta ska du oxå navigera!
Idag kollar alla enbart på sin gps. Hur många är de som t.ex ute vid rödlöga och liknande kollar om positionen på din gps faktiskt visar rätt? Kartan i gps:en är ju rätt, men positionen kan ju vara efter.
I somras när jag var vid hjälmaren och körde ( för de som varit där vet att de är sten ÖVERALLT") hamnde både min gps och min flickväns pappas nya garmin ur kurs vid ett ställe som var vid stenar. Flickvännens bror som är ett typ ex på hur olyckor uppstår kör enbart efter gpsen och de är fan ett under hur han missade stenen som var just där då.. den visade ca 3 meter fel i 25 knop i en passage som var som vilken annan i stockholm där man alla gånger faktiskt ligger i 25 knop.
de ja vill få fram är att ja personligen vet, och ser allt för många som inte ens kan navigera på sjön. och när man inte ens kan grundläggande regler så känner jag att 30 knop är väl okej. men över de kräver faktiskt vare sig man vill erkänna eller ej kunskap på sjön.
Sen att de bara är ratt och reglage på båt betyder inte de att alla kan köra.
Hur många har inte blivit passerad av en delta 30 på nämndöfjärden eller liknande där de finns hur mycket utrymme som helst på 3-4 meters avstånd. Eller sett personer med dyra fina båtar "parkera" (förtöja) sina båtar vid bensin macken med sina bogpropellrar när de till 100% inte behövs.

hahah.. går väl inte en dag på sjön att man ser sånt!
De ja menar är bara att de blir mer och mer vanligt med vattenskotrar på hk över 300 och farter upp emot 70 knop, och båtar på 35fot som klarar 45knop utan någon egentligen vettig kunskap på navigering i högfart!
Ja tänker långsiktigt hur de ser ut om 5-10 år om inget införs:)
Men nu ska ja sluta vara en gnällspik hela dagen!

Vill bara få fram ett budskap.
För hur bra skulle de inte se ut för oss vattenskoter åkare ifall de var VI som krävde från sjöpolisen att VI tycker att man borde ha ett bevis högfartsnavigering till sjöss:) skulle sätta oss i bättre dagar! Speciellt publiceringen. Då slipper vi bli förknippade med alla svin som kör omkring som pirater på sjön på vattenskotrar