Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Gelcoat eller billack..? 14 år 4 månader sedan #33504

• bep
  • bep Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Som ämnet lyder, vad är för skillnad på Gelcoat och Billack på ett skoterskrov?
För och nackdelar?

Snackade med en lackerare och han sa att den "enda" skillnaden va att gelcoaten var hårdare, d första jag kom att tänka på då va ju att en gelcoatlack måste göra hela skrovet styvare vilket måste vara bra.... Eller har jag fel?

Då förra ägaren hade kört "på grund" och slitit upp ett 4 * 15 cm stort hål i gelcoaten och en del av glasfibret så måste den lagas med ny glasfiber och lackas. Fick pris på 4000, då var det med billack, är detta ett schysst pris, ingen aning om vad sånt här kostar...
- Honda Aquatrax R12x -

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Gelcoat eller billack..? 14 år 4 månader sedan #33523

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Gelcoat är tåligare mot repor än vanlig lack men det gör absolut INTE skrovet styvare för det.

Vad ingår i dessa 4000 kr? Om han fixar skadan och lackar hela skrovet är priset ok, om han bara ska stänka på lite färg så är det nog enkelt att hitta nån som gör det billigare.

Var är skadan och hur illa är det? Om det räcker med att lägga nåt lager glasfiber och lite färg som du kan göra själv så har du 4000 kr att lägga på annat.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Gelcoat eller billack..? 14 år 4 månader sedan #33524

• bep
  • bep Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Ja då var det som jag trodde, att det var tåligare mot repor mm.

Det är allt, slipar ner, lagar med glasfiber och lackar. Hela undersidan är det som lackas, dvs allt under listen.

Det är revor och skrap under nästan hela skotern, vet inte vad förra ägaren gjort med den =/ Den största skadan, som gått in till glasfibern är ca 15 * 8 cm... Känns som att man kan lägga dom pengarna då utan att göra bort sig helt..?

Hade gärna gjort det själv men har inte möjligheten tyvärr...
- Honda Aquatrax R12x -

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.050 sekunder