Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Lite funderingar kring ett kommande köp! 14 år 7 månader sedan #32544

• jattejohan
  • jattejohan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Sea-Doo Spark 2up 900 ACE HO iBR - 2016
Yamaha Waverunner XL1200 - 1998

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Lite funderingar kring ett kommande köp! 14 år 7 månader sedan #32546

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Lite funderingar kring ett kommande köp! 14 år 7 månader sedan #32692

• lerard
  • lerard Profilbild
  • New Member
  • New Member
Svarar lite på det lilla jag tror mig kunna svara på.

Svårt att göra själv?
Jag tycker det är trångt och svårt att komma åt så jag tycker det, men jag har inga meckerfarenheter och gillar det inte heller. Ska man köpa en skoter i prisklassen skulle jag vilja hävda att man tycker att det är lite kul att mecka och iaf ha meckat nånting tidigare.

Hur djupt går en skoter och hur mycket ytterliggare djup krävs för att inte suga in massa skit?
Skotern går väl 20-25 cm djupt med en 110kg klump som mig på den. Jag har djupmätare på min vilket gör att det är lättare för mig än för andra att veta när man ska dra av. Min tumregel är att inte gasa när det är 1 meter djupt eller mindre och det vill jag påstå har gjort att jag klarat mig denna sommar. Kompisarna har dock kommit gasande fast jag signalerat att det är grunt och dom klarade sig då ändå. Sett filmer från USA där de kör skukt nära strandkanten och sett folk stå och gasa sig upp på sina släp, på en ramp full med grus men än är ju inte den sista idioten född heller... Säg 85 cm (hur du nu ska kunna mäta det:) ) men jag tror mycket handlar om hur mycket man gasar. Tror du kommer förstå vad jag menar när du ser hur mycket vatten som forsar ut baktill..

Finns det några saker att tänka på inför köpet?
Absolut, avsett pengar för reparation, se till så att den sticker iväg direkt när du gasar, utan fördröjning. Provkör - i vattnet.
Lerard
Seadoo GTX Limited -07 (SÅLD)

Seadoo RXP -10 beställd...[/size][/b]

Re: Lite funderingar kring ett kommande köp! 14 år 7 månader sedan #32693

• magnusbengtsson
  • magnusbengtsson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Skotern skall aldrig vara igång där det är grundare än 90 cm!
När den står still så suger den rakt upp från botten och ju grundare det är desto större saker hänger med upp.
Gasar man på från stillastående suger det kraftigare rakt från botten men däremot om man kör i konstant hastighet över ett område där det är grundare så plockar den ju bara ytvattnet in i pumphuset och inget från bottnen hänger med!

90cm-regeln (ca mittenlår-höfthöjd på en normallång människa) är riktigt viktig att hålla på vid exempelvis tilläggning och start samt annan långsam manövrering. Annars får man byta slitring ofta!
Järnbröderna AB
Sea-Doo GTX Limited iS 260 2011

Securmark Stöldskyddsmärkning
Garmin 620 flushmount, BlueChart G2 Vision VEU711L
Jobe Binar towable

Re: Lite funderingar kring ett kommande köp! 14 år 7 månader sedan #32768

• e.svensson
  • e.svensson Profilbild
  • New Member
  • New Member
Mitt tips är att köpa INNAN nästa säsong... priserna på skotrar e löjligt låga vid den här årstiden... ha lite is i magen och pruta så borde du nästan kunna få en rxt 215hp för 40k.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.072 sekunder