Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31065

• febob
  • febob Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 2
Jag köpte skotern i juni och har kört 40 tim nu, har plotter och chansar inte när jag kör, tänkte lägga undan 6000 kr /år (försäkringspremie) och jag tror det lönar sig, har inte tänkt köra på någon båt eller brygga eller grund och har den i garage när jag inte kör.
Vad tror ni?
Jag tror det lönar sig, hur många har den försäkrad och hur många har den oförsäkrad?
En helt ovetenskaplig undersökring från en som inte vill göda försäkringsbolagen.

Febob
Kawasaki 310 x
Sthlms södra skärgård

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31066

• febob
  • Elite Member
  • Elite Member
skriv bara ja eller nej när ni ändå är här, lite kul att veta tycker jag :)
Kawasaki 310 x
Sthlms södra skärgård

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31067

• kigge88
  • kigge88 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Min är försäkrad.

Tänk om du råka köra på någon i vattnet som du inte ser. Det blir inte billigt.

Eller råkar krocka med en båt aj aj.

6000:- tyckte jag lät väldigt dyrt.

Jag är 23 år och betalar 3000:- för helförsäkring. Värt det alla dagar i veckan tycker jag :-D
4. Sea Doo Rxp-X -08 76H

3. Yamaha Waveraider 1100 Triple -96 0,5H Såld
2. Sea Doo Rxt-X 255 -09 29H Såld
1. Sea Doo Rxt -05 109H Såld

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31068

• xpo
  • xpo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
allt beror väll på vilket försäkringsvärde man har på skotern ;)

men såklart man ska ha försäkring!
jag har det och det är något alla bör ha!
speciellt när guppa medlemar har 10% på Alandia.
Kawasaki ultra 250x - svarta faran

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31070

• zacharias
  • zacharias Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag har den också försäkrad, har ca 4900 per år och då har jag som tillägg motorskade försäkring...

Helt klart värt det, när det väl händer nåt vill jag ha någon backup för att vad som än händer betyder dyr nota! ;)
Bor i Stockholm
Kör en Seadoo RXT-X Riva Racing Edition[2008] <--stulen
Släp - Tiki TK-BT 500 <-- stulen
I nuläget Seadoo RXT-X 2008 <-- Såld

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31093

• tresk
  • tresk Profilbild
  • New Member
  • New Member
Nej.

Fick offert från Alandia på 5008:- efter 10% avdrag och 5000:- i självrisk oavsett vilken typ av skada och tyckte det var lite dyrt.
plus lite väl hårda villkor...

Saxat ur offerten:

Tilläggsvillkor för vattenskoter
Säkerhetsföreskrifter
G - 13 Vattenskoter skall vara fastlåst med godkänd låsutrustning, lägst låsklass 3, och vara försedd med fungerande
startspärr. Vid längre uppställning än 48 timmar skall vattenskotern förvaras inomhus i låst utrymme och vara fastlåst. :shock:

När vattenskotern lämnas vid bevakad brygga får den ligga längre tid än 48 timmar dock längst 10 dagar om den är
försedd med söksystem, startspärr och är fastlåst med godkänd låsutrustning, lägst klass 3.

F 2.3 Försäkringstagaren har vid varje ersättningsgillt skadefall en självrisk som antecknats i försäkringsbrevet. Vid skada
på vattenskoter där förarens ålder understiger 15 år tillämpas en extra självrisk på 50% av den avtalade självrisken.

Vid stöld av vattenskoter görs ett avdrag med 5 % på försäkringsbeloppet om vattenskotern inte är märkt med av Alandia
godkänt märksystem.

För vattenskoter gäller, skilt från vad som avtalats i V 2, en försäkringsperiod om 12 månader.

kigge88 skrev: Min är försäkrad.

Jag är 23 år och betalar 3000:- för helförsäkring. Värt det alla dagar i veckan tycker jag :shock:

Låter ju billigt, vilket bolag??
Rxp -04 ~240hp

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31096

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
I min mening köp ett YachtSafe gps larm och villkoren blir helt annorlunda med Alandia.
Du slipper helt självrisken (5000kr) och ev avdrag vid stöld
Utöver guppa medlemsrabatten på 10% så erhåller du ytterligare 10% premierabatt.
Du får ett installationsbidrag för larmet på 1800kr.(som dras av under 3år, och om du köper ny skoter är det bara att plocka ur larmet och installera i den nya).

Larmet kostar efter installationsbidraget bara 2095kr ( 3895kr - 1800kr)

Men viktigast av allt du kan själv rycka ut när du får ett SMS i telefonen att någon pillar på din maskin och ev följa efter den via karttjänsten.
Och du sover bättre...

Nu pratar vi stöld där du själv blir av med din skoter som enligt dig är dyr.. Men tänk då istället när du brassar in i en Princess 65a utan försäkring... Då börjar vi prata dyrt! -För dig!! ;)

Tresk skrev: Nej.

Fick offert från Alandia på 5008:- efter 10% avdrag och 5000:- i självrisk oavsett vilken typ av skada och tyckte det var lite dyrt.
plus lite väl hårda villkor...

Saxat ur offerten:

Tilläggsvillkor för vattenskoter
Säkerhetsföreskrifter
G - 13 Vattenskoter skall vara fastlåst med godkänd låsutrustning, lägst låsklass 3, och vara försedd med fungerande
startspärr. Vid längre uppställning än 48 timmar skall vattenskotern förvaras inomhus i låst utrymme och vara fastlåst. ;)

När vattenskotern lämnas vid bevakad brygga får den ligga längre tid än 48 timmar dock längst 10 dagar om den är
försedd med söksystem, startspärr och är fastlåst med godkänd låsutrustning, lägst klass 3.

F 2.3 Försäkringstagaren har vid varje ersättningsgillt skadefall en självrisk som antecknats i försäkringsbrevet. Vid skada
på vattenskoter där förarens ålder understiger 15 år tillämpas en extra självrisk på 50% av den avtalade självrisken.

Vid stöld av vattenskoter görs ett avdrag med 5 % på försäkringsbeloppet om vattenskotern inte är märkt med av Alandia
godkänt märksystem.

För vattenskoter gäller, skilt från vad som avtalats i V 2, en försäkringsperiod om 12 månader.

kigge88 skrev: Min är försäkrad.

Jag är 23 år och betalar 3000:- för helförsäkring. Värt det alla dagar i veckan tycker jag ;)

Låter ju billigt, vilket bolag??

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31098

• febob
  • Elite Member
  • Elite Member
3000 SVENSKA KRONOR!! Ge mig namnet på det försäkringsbolaget och om jag får samma villkor där som alandia så får du hittelön på 100 svenska kronor.
:winner:
Kawasaki 310 x
Sthlms södra skärgård

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31104

• ormbiten
  • ormbiten Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Åker en Yamaha sho från 09 utan försäkring…
Tyckte det var väl saftigt dyrt med både årsavgiften och självrisken, samt väl hårda krav.

Det enda JAG är orolig över är att jag ska köra på en sten eller liknande och slå sönder skotern.

Men man får helt enkelt köra med förstånd och tänka sig för, Man behöver ju inte bränna in i en vik i 50-60 knop om man nu aldrig har varit där förut. Har tyvärr ingen plotter men ska nog skaffa till nästa säsong, Har däremot granskat sjökort över närområdet där jag kör och tycker jag har en bra bild över hur det ser ut under ytan, Jag försöker verkligen att inte chansa.

Att jag skulle krocka med en annan båt ser jag som väldigt otroligt, Kör man på ett sådant sätt att man riskerar något sådant så borde man nog ha blivit åtalad för vårdslöshet långt innan det händer.

Sen finns ju visserligen risken att skotern blir stulen men jag lämnar aldrig uppsikt över skotern när jag är ute någonstans. Vill man stjäla den då så får man nog hota mig med vapen eller nåt.
Och när den står förvarad så står den inlåst och fastlåst (dubbelt upp) i en larmad lokal med kamerabevakning och larmet ringer upp mobilen så fort något eller någon visar en tass i lokalen, Och vill tjuven nu ha ut skotern snabbt så får han ta ut den genom betongväggen eftersom porten ut är blockerad av annat fordon, Tjuven har max 3 minuter på sig innan han får ett basebollträ i nacken och pepparspray i ögonen.

Visst är det en chansning att inte ha den försäkrad… oansvarigt kanske någon till och med skulle säga, men jag känner mig trygg med mitt val…

Trevlig körning! :winner:

.

Re: Hur många har skotern försäkrad? 14 år 8 månader sedan #31130

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Nej, för dyrt i förhållande till riskerna.
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Sidan laddades på: 0.060 sekunder