Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #30932

• sterio
  • sterio Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har råkat starta skotern i ett område där den sög i sig sjögräs och massa tång. Har dragit ur ett stort sjok tång ur insuget under skotern men den har inte tillfrisknat utan vibrerar och får ingen fart. Vad bör jag göra? Kan det ha blivit skador? Hur får man rensat hela systemet?
Finns det hjälp att få i Söderköping/valdemarvik området?

Tack
Nybörjare......

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #30942

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Låter som om något sitter kvar i impellern. Ta en ficklampa i lys in genom insuget för att se om något sitter i impellern. Svårt att tro att motorn skulle ta skada avdetta. Däremot om grus o annat skit åkt med sjögräset kan det ha fastnat en sten mellan bladen vilket orsakar vibrationerna. Evenyuellt har slitringen tagit stryk, men den kan bytas.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #30964

• frebo1
  • frebo1 Profilbild
  • New Member
  • New Member

yaruman skrev: Låter som om något sitter kvar i impellern. Ta en ficklampa i lys in genom insuget för att se om något sitter i impellern. Svårt att tro att motorn skulle ta skada avdetta. Däremot om grus o annat skit åkt med sjögräset kan det ha fastnat en sten mellan bladen vilket orsakar vibrationerna. Evenyuellt har slitringen tagit stryk, men den kan bytas.

Sitter väl ingen slitring i ultran!!!!!!

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #30979

• sterio
  • sterio Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Sitter en stor sten inkilad mellan bladen i impellern. Små repor och jack ser man på impeller och ring/röret. Går det att jämna till med sandpapper eller vad tror ni?

Tack!

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #30982

• r_kane20
  • r_kane20 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Ja jag hade nog gjort ett försök ialla och märker du att du har tappat alltförmycke ax och topp så är det bara att byta! Ganska lätt gjort själv om man har ett impellerverktyg vilket inte kostar så mycket ganska bra att ha dessutom i fram tiden.
Kawasaki Ultra 260x -09
Kawasaki stx 15f -08 SKROTAD!

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #30983

• kendo87
  • kendo87 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Fick in en påse med gott o blandat då jag puttrade i en hamn här i strängnäs. Impellern slog sig skapligt av stenarna som fanns i påsen men bytte impeller + slitring. Det vibrerade satan efter att ha tagit bort stenarna så impellerns skador gjorde att den inte kunde snurra runt ordentligt. Då jag insåg att impellern verkligen är känslig för skråmor så går inte en dag då jag kört utan att kolla den efteråt.
Om dumhet kunde brinna vore bränsle inte så dyrt.

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #30994

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

frebo1 skrev:

yaruman skrev: Låter som om något sitter kvar i impellern. Ta en ficklampa i lys in genom insuget för att se om något sitter i impellern. Svårt att tro att motorn skulle ta skada avdetta. Däremot om grus o annat skit åkt med sjögräset kan det ha fastnat en sten mellan bladen vilket orsakar vibrationerna. Evenyuellt har slitringen tagit stryk, men den kan bytas.

jo, det är väl nästan en vital del i alla pumpar... Det är väl kanske mer en definitionsfråga. Min uppfattning är att Slitringen i kawan är integrerad med pumphuset och kan inte bytas ut utan att byta hela den delen. Men funktionen är den samma och för att beskriva vad som kan ha tagit skada är det nog en korrekt benämning skulle jag säga.
Kawasaki ultra 250x

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #31791

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

yaruman skrev:

frebo1 skrev:

jo, det är väl nästan en vital del i alla pumpar... Det är väl kanske mer en definitionsfråga. Min uppfattning är att Slitringen i kawan är integrerad med pumphuset och kan inte bytas ut utan att byta hela den delen. Men funktionen är den samma och för att beskriva vad som kan ha tagit skada är det nog en korrekt benämning skulle jag säga.

Så om man drar upp en sten i impellern på en Kawa så kan man behöva byta hela skoterns underrede?! Låter väldigt ekonomiskt...
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #31798

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Nja, skrovet är inte en del av motorn. Ni seadoo ägare är snabba att klanka ner på kawa;-)
Kawasaki ultra 250x

Re: Sjögräs å tång ultra 250x ledsen 14 år 8 månader sedan #31803

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

yaruman skrev: Nja, skrovet är inte en del av motorn. Ni seadoo ägare är snabba att klanka ner på kawa;-)

Vi vill ju inte vara ensamma med fel på våra maskiner ;)

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.075 sekunder