Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27964

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Tja!

Svenska sjö svenskasjo.se har nu börjat med försäkringar för vattenskotrar. Mkt, mkt bättre pris än alandia som har haft mer eller mindre monopol!

Detta är vad jag ville försäkra:

Kawasaki 300 x CE

Med GPS-sändare samt medlem på guppa.

Försäkringsvärde : 140 000:- exkl moms

Alandia: 8050 med 10 000:- självrisk

Svenska sjö 5600 med 8000:- i självrisk.

I mina ögon ger Svenska sjö möjligheten till 2 tankningar extra ! ;)

bara ett tips.. ;)
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27965

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Vänta nu här hettingermarin nu lägger du ut info som inte är riktig.

Först och främst måste du ha en spårsändare som är kopplad till larmcentral så om maskinen blir stulen så får de larm direkt och kan börja söka efter skotern. Om du inte har detså får du inte försäkra den hos Svenskasjö.

Och som exempel skoter värde 175.000:- så kostar premien 13600:- men har du en båtförsäkring sen tidigare hos Svenska sjö så får du 50% rabatt på skoterförsäkringen alltså blir premien 6.800:- plus abonnemang hos larmbolag för spårsändaren.

Hos Alandia samma värde 175.000:-

En Seadoo, Yamaha eller Kawasaki import eller svensk såld spelar ingen roll, värde på maskinen ca 175.000:-. Med Guppa rabatten på 10% och med en GPS sändare som du endast har kopplat till din telefon med ett abonnemang som kostar ca 150:- per år fria SMS som ger ytterligare 10%. Vilket skulle ge en premie på 6825:- första året men år två och tre bli billigare i deras steg system.

Du behöver inte ha någon båt sen tidigare eller vara med i båtklubb eller annat trams.

Detta är när du valt högsta premie klassen vad dessa är återkommer jag med imorgon 29/4 efter jag pratat med Alandias försäkrings ansvarig.

Det är olika självrisker för olika premienivåer hos Alandia dessa får ni i morgon.

/Robban

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27968

• hettingermarin
  • Premium Member
  • Premium Member

Robban skrev: Vänta nu här hettingermarin nu lägger du ut info som inte är riktig.

Först och främst måste du ha en spårsändare som är kopplad till larmcentral så om maskinen blir stulen så får de larm direkt och kan börja söka efter skotern.

Och som exempel skoter värde 175.000:- så kostar premien 13600:- men har du en båtförsäkring sen tidigare hos Svenska sjö så får du 50% rabatt på skoterförsäkringen alltså blir premien 6.800:- plus abonemang hos larmbolag för spårsändaren.

Hos Alandia samma värde 175.000:-

Så kommer uppgifterna senare i kväll
Men det är billigare ca 6825:- inkl Guppa rabatt och Spårsändare utan att vara kopplad till larmcetral. Och utan att ha någon båt hos Alandia en ren skoter försäkring.

/Robban

Riktig och riktig.

Denna offert från Alandia fick jag idag via telefon.
Och ringde Svenska sjö idag direkt efter, pratade med en kvinna där som gav mig detta pris via telefon ifall jag ville teckna försäkringen idag. Och vi i familjen är inte medlemmar sedan tidigare!

Så utifrån mina 2 samtal idag, med samma försäkringsvärde ( dock som privat kund hos svenska sjö) fick jag dessa siffror.

Han som hjälpte mig med alandia pratade med Martin Kolm. Och hos Svenska Sjö tror jag hon hette Ulrika kanske.. ?

Så visst, det kanske är fel ;) Men detta är vad jag har fått för uppgifter idag via telefon iallafall! ;)

Sen fanns det ett till försäkringsbolag: Försäkrings Produktion AB i Luleå som oxå teckna.. fast fick aldrig någon offert där ifrån.

Så jag reserverar mig för att det isf är falskt. Men jag har iallafall fått dessa uppgifter ;)
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27969

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Försäkrings Produktion AB i Luleå är det billigaste alternativet om du tecknar en märkes försäkring om du tex har köp en Seadoo hos en BRP återförsäljare. Är det en import maskin så är det en helt annan sak dessutom så måste du då vara med i en båtklubb enligt Försäkrings Produktion AB.

Guppa har kollat ganska mycket på de olika försäkringarna och det är därför Guppa kan rekommendera den för sina medlemmar. Och även har sett till att vi fått 10% rabatt vid nytecknade av försäkring hos Alandia.

Men som sagt det är fritt att leta runt bland bolagen det är en djungel och det är svårt ibland att jämföra de olika försäkringarna så be om en offert från de olika bolagen skriftligen och jämför vad du får för pengarna om det skulle hända något, så som sjöskada, brand, stöld, transport, hur du skall förvara skotern, hur den skall vara låst, måste du ha nautisk kompetens, ålder på förare, import, ej CE-märkt, startspärr, osv

Som sagt det är inte samma hos de olika bolagen.

/Robban

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27971

• hettingermarin
  • Premium Member
  • Premium Member
Helt klart! :-D Guppas 10% hos alandia är väldigt bra!

JO, att de är en djungel kan ja hålla med om... Hittade nu ett till bolag, EIS nått..ska se vad de lämnar för offert.

Men vad är de som gör att så många ej vill teckna försäkring av vattenskoter?

Är de enbart stöldrisken eller hur folk kör..

Kolla in dagensbatliv.se ..

Ett kort reportage om vattenskotrar. Inte undra på varför folk är så negativa mot dom!

(Robban, skickade ett pm på din FB, min mobil är knas så vet inte om du har sett de..)
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27972

• naabzzor
  • naabzzor Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 2
sweden.eis-insurance.com/index.php?L=3 dom blev jag rekommenderad när jag prata med mitt försäkrings bolag,dock inte kollat priser än

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27976

• toffe
  • toffe Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Kan bara säga min egen erfarenhet av EIS, hade en båt med en kompis som blev stulen 2009 och har fortfarande inte fått några pengar, ärendet ska upp till domstol när vi får orken tillbaka :|

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #27977

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Toffe skrev: Kan bara säga min egen erfarenhet av EIS, hade en båt med en kompis som blev stulen 2009 och har fortfarande inte fått några pengar, ärendet ska upp till domstol när vi får orken tillbaka :|

Har även jag hört flera som har haft problem med detta bolag.
/Robban

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #28727

• najkks
  • najkks Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Hur är det om man har en maskin med ca-värde 40 - 50 000kr..
kan man då teckna en annan typ än fullvärdesförsäkring?

egentligen skulle jag bara behöva en typ av ansvarsförsäkring så man inte råkar illa ut om man nu mot förmodan skulle råka skada någon annans egendom vid framfart..

Tips?

Re: Tips på försäkringsbolag 14 år 11 månader sedan #28728

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

najkks skrev: Hur är det om man har en maskin med ca-värde 40 - 50 000kr..
kan man då teckna en annan typ än fullvärdesförsäkring?

egentligen skulle jag bara behöva en typ av ansvarsförsäkring så man inte råkar illa ut om man nu mot förmodan skulle råka skada någon annans egendom vid framfart..

Tips?

Hej det finns endast fullvärdesförsäkring hos bolagen men om du har en maskin med ett värde som är ca 40.000:- så blir inte premien så himla dyr hos Alandia inkl Guppas 10% rabatt detta är en billig försäkring om det skulle hända något. Och hos Alandia så går det även att försäkra import maskiner utan att det blir dyrare.

Detta är därför Guppa kan rekomendera just det bolaget för sina medlemmar här på Guppa.

/Robban

Sidan laddades på: 0.059 sekunder