Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 9 månader sedan #30027

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0

MagnusBengtsson skrev: Till er som har yachtsafe-larm:
Har ni några problem med att det belastar batteriet för mycket eller stämmer det att det klarar en vinter utan underhållsladdning?
Blev avrådd att köpa av en kille men misstänker att han inte hade koll!

/ Magnus

Nu har ju inte jag haft mitt larm speciellt länge. Skotern har stått still i 2½ vecka nu och jag har fortfarande 13,8 volt i mitt skoterbatteri och 100% batteri på larmets internbatteri. Detta i normalläge på larmet.

Så jag vågar nog påstå att larmet är ganska strömsnålt. Sen kan man ju också slå på energisparläge om man vill snika på strömmen ännu mer. :diablo:

Sea-Doo RXT IS 260

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 9 månader sedan #30181

• vetel-ab
  • vetel-ab Profilbild
  • New Member
  • New Member
Till YachtSafe ägare
Kjell Ove heter jag och är en av ägarna till VETEL AB, tillverkaren av YachtSafe larmen.
Jag råkade se denna tråden och vill ge lite kommentarer från oss angående problemen som det hänvisas till.
Vi insåg i början av juni att vi eventuellt hade ett problem där vissa larm slutade ibland svara på inkommande SMS. Detta förbryllade oss då vi har såpass många larm ute, och haft det under en längre tid, och inte alls sett dessa problem tidigare.
Vi drog igång ett jättejobb för att försöka förstå vad det handlade om, och till slut hittade vi felet. Direkt när vi hittat felet och kunde erbjuda en uppdatering gick vi ut till alla som hade en viss version av larmet, (där felet kunde finnas), om att en uppdatering var nödvändig.

Vi har naturligtvis haft en hel del supportjobb avseende detta då vi har så många larm ute, och vi beklagar om vi inte alltid lyckas återkomma på det sätt som förväntas i vissa fall.

Vi är jättemåna om att ni som har våra larm skall vara nöjda och garanterar att ni som har problem skall bli hjälpta. Får ni inte ordning på larmet byter vi ut det direkt.

Vi hoppas nu att dem av er som haft detta problem, nu lyckats få uppdaterat era larm, och felet skall vara borta. Har ni fortfarande problem så kontakta oss direkt. Det enklaste är via vår supportmail, , eller vår supporttelefon 031 220070, mån och ons 17-21. Ni kan också kontakta mig direkt på

Slutligen när det gäller strömförbrukningen, så kan jag garantera att det finns inga andra tracker-larm som ens äri närheten av den låga strömförbrukning ett YachtSafe larm har. Det här larmet drar inte slut på skoterns batteri. Då är det något annat som spökar.

Mvh Kjell Ove, VETELl AB

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 9 månader sedan #30201

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Tack för svar, Kjell Ove! Jag gillar när företag söker upp användarna och deras frågor på "användarnas hemmaplan" och besvarar dem!

Kred till er och YachtSafe :-)
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 6 månader sedan #32966

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Någon som haft problem med att larmet falsklarmar?

Vid tre olika tillfällen med en månads mellanrum har Yachtsafelarmet gått mitt i natten och jag har flugit ut med basebollträet i högsta hugg. Väl ute kunde jag konstatera att skotern stod kvar där den alltid står. Vid GPS-kontroll visade det sig att skotern trodde att den var 300 meter bort. Hur kan det bli så här??

Håller ju på att få hjärtstopp när man vaknar till det sms:et...

Sea-Doo RXT IS 260

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 6 månader sedan #33043

• vetel-ab
  • vetel-ab Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hej
Från VETEL AB, tillverkaren av YachtSafe larmen

När det gäller falsklarm avseende förflyttning, så är detta ett problem som vi aldrig helt kan komma ifrån. Larmet bevakar hela tiden sin GPS position och om denna anger en förflyttning så skickas ett larm. Tyvärr pga av atmosfäriska störningar och andra orsaker kan positionen från sateliterna ibland visa fel, och detta kan generera falsklarm. (Googlar man på atmosfäriska störningar - GPS, kan man läsa mycket om detta. man kan också läsa att det varit mer störningar nu under hösten än normalt)

Som tur är kan vi minimera detta till ett minimum, vilket vi också jobbat mycket med. Det handlar om olika slags filtreringar och annat så enheten skall känna av om det är en falsk förflyttning eller en riktig. Med den lösningen vi nu har i larmen så skall detta förekomma extremt sällan, om ens alls för många. (kan tillägga att vi själva aldrig sett det med all testning vi har gjort, men vi hör ibland att vissa kunder fått det.

En sak man skall titta på, speciellt om det upprepar sig, är placeringen av larmet och dess mottaglighet för GPS-signalerna. Är mottagningen dålig, ökar också risken. Exempelvis om skotern ställs under tak.

Hör gärna av er om det är fler som råkat ut för dettta?
Vi jobbar ständigt med förbättringar och möjligtvis kan vi göra mer åt detta.

Mvh Kjell Ove

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 6 månader sedan #33044

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Tack för er medverkan och ert snabba svar ! Då vet jag på ett ungefär vad det här handlar om...

Sea-Doo RXT IS 260

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 3 månader sedan #33861

• magnusbengtsson
  • magnusbengtsson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Nu har min skoter stått still sedan i slutet på september och både batteriet på skotern och på larmet är helt dött sedan ca en vecka tillbaka så jag blir tvungen att låna en laddare samt köra 15 mil för att sätta skiten på laddning.
Skotern står inomhus i konstant och det är aldrig kallare än 8 grader.
Har ingen tjuvström någonstans och har skickat ca 2 sms i månaden för att checka läget med larmet.
:mad2:
Järnbröderna AB
Sea-Doo GTX Limited iS 260 2011

Securmark Stöldskyddsmärkning
Garmin 620 flushmount, BlueChart G2 Vision VEU711L
Jobe Binar towable

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 3 månader sedan #33863

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Svar kommer inom kort leverantören är kontaktad i frågan.

/Robban

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 3 månader sedan #33865

• korpen
  • korpen Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag får ladda mitt batteri ca var 6:e vecka när jag har larmet inkopplat annars dör batteriet helt. Min Kusin har en lika dan skoter! Samma för han. Sea-Doo RXT-X 260 As 2011.
Kör Seadoo RXT-X 260As 2011
Sea-Doo XP 1999 SÅLD
Yamaha Waveblaster 2 1996 SÅLD

Re: Yachtsafe GPS larm 14 år 3 månader sedan #33869

• vetel-ab
  • vetel-ab Profilbild
  • New Member
  • New Member

Sidan laddades på: 0.070 sekunder