Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Sjöräddning av skoteråkare 17 år 3 veckor sedan #1593

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
För att skapa lite positivt om vattenskotrar så varför inte bli medlem i Sjöräddningssällskapet SSRS. Det kostar 600kr om året då får du detta.

* Medlemstidningen Trossen, fyra nummer per år.
* Medlemsdekal.
* Telefonlista med journummer till våra stationer.
* Förebyggande utryckning; kostnadsfri hjälp vid driftstopp vilket är bra om du får el fel, kör sönder impellern, soppa torsk eller motor ras på sjön.
* Hjälp att kontakta anhöriga, reparatör och varv.

Förebyggande utryckning gäller:

* Inom Svenskt sjöräddningsområde (SRR), d.v.s från kusten ut till en mittlinje mellan våra grannländer samt i Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.
* Utefter kusten i Norge, Finland och på Åland enligt grannländernas assistanspaket. På danska sidan i Öresund mellan Gilleleje och Stevns Klint genom svenska sjöräddningsenheter.Vattenskoter SSRS.jpg
Byggkostnad: 350 000 kr.
* längd 3,6 meter
* 140 hk
* vattenjet
* fart 40 knop
* djupgående 0,2 meter

Dessutom så hjälper man till att ha en fungerande sjöräddnings organisation som finns till hands när man har gjort årets värsta vurpa och kanske oturligt skadat sig någonstans i skärgården.
Det är lätt att bli medlem det är bara att klicka på länken nedan.
www.ssrs.se/page/151/blimedlemonline.htm
Jag har pratat med Annica Gustafsson på SSRS idag och det var inga konstigheter att bli medlem och utnyttja medlemsförmånerna som skoteråkare.

Detta är ju ännu ett sätt att bryta lite is för en högre acceptants för oss skoter åkare hos allmänheten.
Okej det är ju klart coolare att ha ett klistermärke från redbull än ett medlemsmärke från SSRS men vid en olycka så får man nog dryckit många Redbull för att vingarna skall flyga en till sjukhuset, utan då är det nog bättre att bli hämtad av SSRS .
Några larm på vattenskoter.

Vattenskoter Haveri
Larm från MRCC kl. 14:40 om en Vattenskoter med maskinhaveri C:A 2M NO om Orarna utanför Gävlekusten. Vädret var Sämsta tänkbara, Åska, Dimma, Regn & Hagelskurar, Men allt slutade lyckligt.

Drivande vattenskoter
Vattenskoter med maskinhaveri och en person ombord driver i närheten av farleden norr Lilla Aggarön. Larm:17.05. Haveristen funnen 17.41 och bogsering mot hemmahamn Frösåker påbörjas17.45. KL. 18.30n är uppdraget avslutat, J. Rescue Sigfrid Edström och Rescue Västerås tillbaka till hamn 19.05.
RS Räfnäs söker efter saknad vattenskoter

Larm angående en saknad vattenskoter utanför fejan. Avsöker området tillsammans med bl.a. privata båtar och SAR-helikopter och lotsbåt. Vattenskotern och föraren hittas av en privatperson vid sin brygga, blöt och kall men annars vid god vigör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sjöräddning av skoteråkare 17 år 3 veckor sedan #1598

• crazy frog
  • crazy frog Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Sjöräddningen e faktiskt riktigt bra o vara medlem i!
Vet med flera som använt dom vid problem med båtar och dom har varit suveräna!

Re: Sjöräddning av skoteråkare 17 år 2 veckor sedan #1603

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Och våra kära kustbevakning är inte mycket till hjälp när det krisar.. inte min erfarenhet ialf, trots deras fina tittarsiffor på TV serien..
En litet exempel..
Klockan 03 så var vi på väg hem i min båt för några somrar sedan, och någonstans utanför Waxholm vart vi guppandes pga av "soppatorsk" (strul med mätarn) och där låg vi o guppade.. och av en slump så körde kustbevakningen förbi så vi signalerade åt dom att komma.. -Puuh Räddade tänkte vi!:)

Till och börja med så hade dom en riktigt dryg attityd trots vårt trevliga bemötade utan en massa apraka människor ombord!.
KUSTB -Jaha vad gör ni ute i båten så här sent bla bla=moralsnack!
JAG -Jo herr kustbevakare, vi har varit ute och grillat och bastat på en liten ö här ute..och nu har vi fått soppatorsk pga av en felaktig bränslemätare olyckligt nog! Har ni möjligtvis någon bensindunk ombord som vi kan få köpa så vi kommer till Waxholm?
KUSTB -Nej vi har ingen bensin!
JAG -Okey? (helt ologiskt om ni frågar mig, på sin stora båt så har dom inte ens 10l soppa..)
JAG -Jaha kan ni bogsera oss till Waxholm så vi kan tanka där så fort macken öppnar?
KUSTB -NEJ, vi kan dra er till närmaste land..
JAG -Du menar till den där lilla öde ön?
KUSTB -Ja, längre en sån gör vi inte.. (Då pratar vi om ca 10-20min bogsering till waxholm)
JAG -Okey, och hur ska vi bete oss då? en öde ö.. simma därifrån eller?
KUSTB -Inte vårt problem!
JAG -Jaha men om ni låter så, så kan ni lika gärna skita i det! Tack för oss!

Så som om dom hade mycket mer för sig en vardag kl 03, så att dom inte kan ta sig 20min och bogsera oss..

Det hela slutade med att vi fick paddla (med 1st lite skitpadel) till en annan liten ö, varpå vi fick "stjäla" lite bensin från en jolle där (Vi la 200kr vid tanken och skrev en lapp;)
-Nöden har ingen lag som man brukar tänka kl 04 en vardag när man ska upp och jobba dagen efter :-D

Så mitt råd, gå med i sjöräddningen för Kustbevakarna Nisse & Co är för upptagna med att steka omkring med backslicken.. :-D

Re: Sjöräddning av skoteråkare 17 år 2 veckor sedan #1711

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Det där var riktigt taskigt gjort av kustbevakningen, varför inte ta er på släp till macken? Det är ju iallafall våra gemensamma skattepengar dom är ute och bränner.

Jag är medlem i SSRS och min stora vattenskoter, som räknas som båt, har dom tillgång till med mig som förare-räddningsman om dom skulle behöva det. Den specialutrustas just nu för att kunna frakta, bogsera och rädda samtidigt som den ju ska vara fritidsfarkost. Vi ska hjälpas åt på sjön, inte ha en dryg attityd till våra medmänniskor i nöd.

Re: Sjöräddning av skoteråkare 15 år 11 månader sedan #16859

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Robban skrev: Vattenskoter Haveri
Larm från MRCC kl. 14:40 om en Vattenskoter med maskinhaveri C:A 2M NO om Orarna utanför Gävlekusten. Vädret var Sämsta tänkbara, Åska, Dimma, Regn & Hagelskurar, Men allt slutade lyckligt.

Hardcore! :twisted: :twisted:
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.076 sekunder