Och våra kära kustbevakning är inte mycket till hjälp när det krisar.. inte min erfarenhet ialf, trots deras fina tittarsiffor på TV serien..
En litet exempel..
Klockan 03 så var vi på väg hem i min båt för några somrar sedan, och någonstans utanför Waxholm vart vi guppandes pga av "soppatorsk" (strul med mätarn) och där låg vi o guppade.. och av en slump så körde kustbevakningen förbi så vi signalerade åt dom att komma.. -Puuh Räddade tänkte vi!
Till och börja med så hade dom en riktigt dryg attityd trots vårt trevliga bemötade utan en massa apraka människor ombord!.
KUSTB -Jaha vad gör ni ute i båten så här sent bla bla=moralsnack!
JAG -Jo herr kustbevakare, vi har varit ute och grillat och bastat på en liten ö här ute..och nu har vi fått soppatorsk pga av en felaktig bränslemätare olyckligt nog! Har ni möjligtvis någon bensindunk ombord som vi kan få köpa så vi kommer till Waxholm?
KUSTB -Nej vi har ingen bensin!
JAG -Okey? (helt ologiskt om ni frågar mig, på sin stora båt så har dom inte ens 10l soppa..)
JAG -Jaha kan ni bogsera oss till Waxholm så vi kan tanka där så fort macken öppnar?
KUSTB -NEJ, vi kan dra er till närmaste land..
JAG -Du menar till den där lilla öde ön?
KUSTB -Ja, längre en sån gör vi inte.. (Då pratar vi om ca 10-20min bogsering till waxholm)
JAG -Okey, och hur ska vi bete oss då? en öde ö.. simma därifrån eller?
KUSTB -Inte vårt problem!
JAG -Jaha men om ni låter så, så kan ni lika gärna skita i det! Tack för oss!
Så som om dom hade mycket mer för sig en vardag kl 03, så att dom inte kan ta sig 20min och bogsera oss..
Det hela slutade med att vi fick paddla (med 1st lite skitpadel) till en annan liten ö, varpå vi fick "stjäla" lite bensin från en jolle där (Vi la 200kr vid tanken och skrev en lapp;)
-Nöden har ingen lag som man brukar tänka kl 04 en vardag när man ska upp och jobba dagen efter
Så mitt råd, gå med i sjöräddningen för Kustbevakarna Nisse & Co är för upptagna med att steka omkring med backslicken..