Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25305

• supersonicc
  • supersonicc Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 1
Hej,

Någon som fått sin import skoter beslagtagen?, blev mindre sugen när jag fick detta svaret nedan.., vad gör dom när dom beslagtar dom?, blir man tvungen att Ce märka dom?, eller blir dom demolerarde?

verkar inte vara värt risken.., vore kul om någon som fått sin skoter beslagtagen kunde kommentera..

M.v.h Dennis Svensson

Hej
Ja det har hänt men inte hos oss än så jag har inga personliga erfarenheter av det. Lagen säger att de skall vara CE märkta och de har rätt att ta dem i beslag

Linda

Linda Björck
InfraNordic Shipping & Forwarding AB
PO Box 12073
Klippan 1A
S-402 41 GÖTEBORG, SWEDEN
Mail: linda@infranord""ic.se
Phone: +46(0)31-333 20 "" 83
Fax: +46(0)31 -333 2""0 90
Cell: +46(0)70-657 22 ""10
Web: www.infranordi""c.se
ALL BUSINESS ARE SUBJECT TO NSAB 2000

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25310

• toxan123
  • toxan123 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hade själv lite olika funderingar kring detta så jag mailade fram och tillbaka med någon nisse på sjöfartsverket och fick följande sida:
www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fri...r/Att-importera-bat/
Vattenskotrar är inte undantagna utan går under samma regler som båtar.

Jag fick fram att egenhändigt märka en båt/skoter med CE är oftast omöjligt då det krävs så mycket olika dokument och ritningar på motorer och liknade som tillverkaren inte vill lämna ut plus att det blir för dyrt att göra det rent praktiskt, själva CE-märkningen kostar ofta mer än hela skotern plus att det skall göras för _vajre_ skoter du för in, även om det är samma modell och exakt samma modell finns i Sverige redan.

Du är dessutom ansvarig resten av ditt liv utifall att något skulle hända skotern (typ brand på grund av dåliga slangklämmor eller liknande som en fabrikant skulle åtgärdat som garanti) som du CE-märkt, oavsett om du är ägare eller det vart 100 ägare efter dig.

Väljer du att inte märka skotern men tar in den ändå kan det bli problem med andrahandsmarknaden då firmor, enligt lagtext, inte får ta emot eller sälja en icke CE-märkt skoter. Du kan även bli av med den om du har oturen och fastnar i en tullkontroll, även efter ett par år.
Dessutom kan det bli problem vid försäkringsärenden om du blir inblandad i någon skada.
Du får heller inte försäkra en omärkt skoter.

Allt för att tjäna pengar...

Jag själv la ned projektet snabbt.

Lycka till! :)

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25312

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men om du tar in en icke CE-märkt skoter som privatperson är det juh inga problem, då gäller bara att man ska betala tull...

Skrev till tullverket och frågade och dom svarade att sålänge jag var privatperson var det inga problem...

ska kolla om mitt svar finns kvar någon stans :P...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25315

• toxan123
  • toxan123 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Ja, köper du en skoter inom EU så räcker det att betala tull för då är den redan CE-märkt.
Priserna är dock ungefär desamma över EU.
USA har betydligt billigare skotrar men många handlare vill inte skicka dem till oss plus att du måste ce-märka därifrån så då har du mist anledningen att du köpte den.

Rävsax!

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25316

• supersonicc
  • New Member
  • New Member
Har tänkt att importera som privatperson fått pris på två VX -07 110 cruiser för 70 kkr..

men om man kan få dom fast i tullen o förlora 70 kkr så känns det inte lika värt..

Tacksam för svar gällande privatimport..

Samtidigt är det som du säger... att vara ansvarig för en skoter hela livet är inte värt.., har även nys om en vx 2010 från spanien för 85 000 kr, kan vara mer värt...

Tack på förhand!

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25318

• rivver
  • rivver Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Supersonicc???

Varför gå över sjön efter vatten???

Köp en i Sverige istället verkar enklare... VX110 kostar samma summor som du nämner i Sverige... Och dessutom slipper du fraktkostnaden.

www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_V ... w=3&last=1

MVH

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25323

• supersonicc
  • New Member
  • New Member
fått pris på två VX -07 110 cruiser för 70 kkr..

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25331

• toxan123
  • toxan123 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Kan bara säga att jag hade inte testat på det. Problem att få in den, sälja den vidare plus reservdelar så det är nästan bättre att lägga pengarna på en skoter på hemmaplan eller åtminstonne inom EU.
Smaken är som baken :)

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25335

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
varför just en vx 110!
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: Någon som fått sin skoter beslagtagen i tullen? 15 år 3 månader sedan #25437

• toffe
  • toffe Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Någon som hört att om man tar hem en tävlingsbåt från tex USA så behöver den inte vara CE-märkt nån som kan bekräfta att det är så? Isf borde man kunna hävda att skotern är en tävlingsmaskin å i sånt fall komma undan...

Sidan laddades på: 0.095 sekunder