Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Körkort till vattenskoter...någon som har läst? 15 år 5 månader sedan #24910

• sålön
  • sålön Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hittade detta?
Är det historia nu eller? Med tanke på att det är någon mupp från 2009 som har skrivit?

:::::
Snart kommer det körkort för vattenskoter. ÄNTLIGEN!. Från och med år 2011 måste man ha körkort på vattenskotern viklet enligt våra bedömningar kommer drastiskt att minska antalet olyckor. Detta är på tiden för att vattenskoter användandet ökar stadigt och vi hade fått en mycket tråkig statistisk utveckling av antalet olyckor om detta beslut inte hade kommit. Rekommenderas redan nu att tänka till varför man om 3 år måste ha körkort. LÅNA EJ ut din vattenskoter till någon mindre än 18 år. Tänk efter, om du gör detta efter år 2011 kommer du antagligen att drabbas av fängelse pga vållande till annans död men det är lika tragiskt att vara vållande till detta även om du ej får fängelse så applicera detta förnuft redan sommaren 2009 är ni snälla.

Tidigare gällde: Något körkort för vattenskoter krävdes inte alls vilket faktiskt är förvånande. Med den höga hastigheten man kan uppnå med vattenskotern är det av högsta vikt att den som kör en vattenskoter vet hur trafikreglerna, eller sjövägsreglerna (SJÖFS 1989:15) som de egentligen heter, fungerar ute på sjön. Precis som en motorcyklist ej får köra motorcykel utan att först ta ett speciellt körkort.

::::::

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Körkort till vattenskoter...någon som har läst? 15 år 5 månader sedan #24911

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag tycker det är asroligt att han helt plötsligt antar att någon kommer dö om han sätter sig bakom styret på en vattenskoter!

Det är i mina ögon inte vattenskotrar som är farliga på sjön.. Det är ofta "Roffe" som ska ta sin feta båt till sandhamn och åka hem på kvällen efter 18 öl och 1 flaska champagne...
GP1300R SÅLD*

Re: Körkort till vattenskoter...någon som har läst? 15 år 5 månader sedan #24913

• rasmus.glans
  • rasmus.glans Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
vafan folk kör ju ihjäl sig me båtar också!
många båtar går mkt fortare än skotrar...
så va e det han försöker få fram?
yamaha fx 140 -04 Såld!

Re: Körkort till vattenskoter...någon som har läst? 15 år 5 månader sedan #24914

• jowel
  • jowel Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
haha återigen så tror folk att det är vattenskotern de är fel på.. Det är vem som kör inte vad det är man kör!

Re: Körkort till vattenskoter...någon som har läst? 15 år 5 månader sedan #24920

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Vederbörande mupp är helt ute och cyklar!
Finns inte ens ett förslag färdigt om båtkörkort
Kommer det till 2015 så är det närmast fantastiskt och då gäller det alla båtar och inte bara vattenskotrar.
Sen kan man ju undra om 4 timmar i en utbildningsbåt är bättre än 35 år i egen båt??
Min erfarenhet (Har såväl kust som utsjö skeppare samt kanalintyg och manöverintyg högfartsbåt) Visst som nybliven båtägare får naj ju en grund att stå på men det är dock bara en grund utan som med allt är det erfarenhet som är av värde!!
Så ut och kör det är då man lär sig!

Re: Körkort till vattenskoter...någon som har läst? 15 år 5 månader sedan #24954

• jowes
  • jowes Profilbild
  • New Member
  • New Member
Återigen detta trista gnäll gentemot vattenskotrar och vattenskoterförare. :(
Påståendet om att det sker många olyckor med vattenskotrar inblandade känns väl överdrivet? Själv känner jag inte till många alls, endast en i somras som jag hört talas om då en kvinna körde på en simmare vid en badplats... -.-

För att färdas på sjön tycker jag det är mycket viktigt att alla känner till gällande lagar och regler, oavsett om man seglar, kör båt eller skoter.
"Inget ont kommer utan något gott"

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.052 sekunder