Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

CE-märkning 15 år 5 månader sedan #24768

• -sho-
  • -sho- Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Har för mig att jag läst nått om detta förut här på forumet men jag och sökfunktionen kommer verkligen inte överens...

Hur ser/vet man om en vattenskoter är ce-märkt? Eller även importerad eller svensksåld? Ett klistermärke som det står "CE" på är ju rätt lätt att sätta dit.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: CE-märkning 15 år 5 månader sedan #24812

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Den märkningen skall innehålla information om tillverkare, vilken klass maskinen är CE-märkt efter samt annan relevant information som längd och vikt. Samt så klart CE-märket.
Vidare skall det finnas ett Declaration of conformance" som är undertecknat av tillverkaren där det hänvisas till relevanta standerer och produktdirektiv som man tillämpat vid CE-märkningen.
Visst kan man fuska sig igenom detta

Re: CE-märkning 15 år 1 månad sedan #26625

• gurra g
  • gurra g Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Torskar man om man blir stoppad av kustbevakningen mer en icke CE märkt maskin.????????

:o

Re: CE-märkning 15 år 1 månad sedan #26626

• daniel_k3
  • daniel_k3 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Nope, det är inte olagligt att framföra ett fordon som inte äs CE märkt, bara olagligt för Företag att Handla med dem... dvs helt ok att köpa och köra.. skillnaden på en importmaskin och en europeeisk "ce-godkänd" är i stort sätt ingen, En ny skoter som säljs i tex USA är godkänd av nmma (National Marine Manufacturers Association), som har minst lika hårda krav som vid en CE-märkning.

Detta är ett handelshinder och inget annat! Svenska generalagenter sätter skräck i imoprtmarknaden genom att utlysa hot via diverse media. dom är väl rädda för att fler väljer att importera en skoter och på så vis spara 30-40 tusen vid nyköp.. blev stoppad på min GP1300R av kustbevakningen, dom bad mig bara sakta ner vid strandområden, och önskade mig en trevlig dag :)
GP1300R - 2007 SÅLD

Re: CE-märkning 15 år 1 månad sedan #26627

• gurra g
  • gurra g Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack som fan det blir en del undringar i början. :winner: :winner:

Re: CE-märkning 13 år 10 månader sedan #37012

• sjötösen
  • sjötösen Profilbild
  • New Member
  • New Member
Jag funderar på att köpa en Kawasaki Ultra 250x -2008, har sett ett par på nätet, har även ringt på dem. Det har då visat sig att båda dessa inte har någon CE-märkning, och lite efterforskning senare så har jag fått reda på att det finns ett antal av just den modellen och årsmodell -08 här i Sverige som importerades hit och därmed inte har CE-märkning.

Jag har ringt och kollat upp försäkringen lite, då jag först trodde att man inte kunde försäkra utan CE-märkning. Så var det alltså inte, men däremot håller man på att skärpa lagen om detta (som idag tydligen är ganska luddig). På Alandia menar man på att jag i framtiden kan försäkra en skoter som inte är CE-märkt, men skulle den bli stulen så måste jag stå för den kostnad Alandia tar för att utföra CE-märkning. Dvs jag får ut pengar på försäkringen, men de drar av kostnad för märkningen.

Har jag förstått detta rätt? Är det någon som vet/tror sig ha en idé om hur långt fram i tiden den här lagstiftningen ligger?

//Sjötösen

Re: CE-märkning 13 år 10 månader sedan #37019

• zacharias
  • zacharias Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Min vattenskoter är CE-märkt men jag har inga papper på det, den är köpt i Nivado i nykvarn och första ägaren var Niklas där borta, hur skaffar man papprena som visar att just min är CE märkt och inte bara fusk klistrat på en lapp...
Bor i Stockholm
Kör en Seadoo RXT-X Riva Racing Edition[2008] <--stulen
Släp - Tiki TK-BT 500 <-- stulen
I nuläget Seadoo RXT-X 2008 <-- Såld

Re: CE-märkning 13 år 10 månader sedan #37039

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Menar du att generalagenten ( BRP SVERIGE ) skulle vara så grisiga att dom sätter skräck ifolk på det sättet? haha

Jaa du....... Det stämmer helt och riktigt !

Generalagenterna. tex BRP gör allt för att hålla uppe sitt monopol i Sverige.

Men dessa hjäpmedel finns för den importsugne :

1. Eftermontering av CE i tex USA (kostar ca 3500 kr)
2. Import som privatperson = inget krav på CE.
3 Ändra lite på skotern. tex byt handtag. då är den specialutrustad för race och har
således inget krav .
4. Plocka ur motorn och skicka den separat.
5. Skicka skotern via tex Tyskland . då slipper man CE-problemen.

Varför ska generalagenterna skära en så stor tårtbitav kakan utan att göra rätt för det ?
Om inte annat så retar det återförsäljarna som får svårt att sälja sina maskiner för det
ockerpris som dem blir tvugna att sätta. Dom säljer färre maskiner med sämre marginal = lägre
omsättning, vinst och lönsamhet... tyvärr :)

Re: CE-märkning 13 år 10 månader sedan #37070

• parts
  • parts Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Problemet är att INKÖPSPRISET i EU är högre än slutpriset i USA.
Så det är inte konstigt.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.061 sekunder