Kada skrev: är det en viss typ av laddare som är skadliga då eller, skickar de pulser med hög spänning eller liknande kanske ? kan tänka mig att dioderna kanske kan brinna om de får allt för hög bakspänning !?
Det kan nog bero på laddaren. Har själv ingen Ctec laddare, men jag kan tänka mig att de bara smygladdar batteriet. Alltså inte så hög effekt.
Allt beror ju också på kvalitén på dioderna i likrikraren. Är bryggan påkostad kanske de sitter lite "bättre" dioder i. Eller en skyddsdiod, som tål att bromsa en bakspänning.
Och,,, jag skulle nog också hellre ta bort (+) pluspolen från batteriet innan laddning. Ta det säkra före,,,
Är man riktigt kreativ, kan man montera en batteri-brytare nå´nstans nära batteriet. Det gör det lättare vid laddning. Det är också ett lätt sätt att koppla ur batteriet om skotern ska stå en längre period. Tänk på att även koppla ifrån extraanslutningar såsom GPS eller dyl.
Och, må detta aldrig hända, men blir det en kortis och kabelbrand i elsystemet, kan det vara bra att snabbt kunna "strypa" spänningsmatningen!