Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Underhållsladdning? 15 år 8 månader sedan #21897

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
you and me both

alltså, jag vet inte.
Min generator på en utombordare till båten slutade ladda, så jag beställde hem instruktionsboken och började felsöka.

där står det att man aldrig skall ladda batteriet inkopplat, eftersom diod bryggan då kan gå sönder.
Jag tänkte efter och kom på att jag nyligen haft laddaren inkopplad över natten. så jag mätte upp diod bryggan och den visade sig släppa ström i båda riktningarna.

beställde en ny, och den började ladda igen.

Men exakt hur det funkar vet jag inte, och jag har faktiskt googlat många timmar för att få en bra förklaring ( intressant att veta ju;) ) men hittar inget.
RXP 2004, Riva steg II

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Underhållsladdning? 15 år 8 månader sedan #21925

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Kada skrev:

Lollare skrev: anledningen till att man ALDRIG ska ladda ett batteri som är inkopplat är för att diodbryggan i skoterns generator inte är gjord för den mängden ström som en normal laddare skickar ut (för att uttrycka det enkelt)

Då går den sönder, och din generator slutar ladda.

Skulle gärna få detta förklarat för mig, jag förstår inte varför det skulle gå ström genom denna bara för att man kopplar på en laddare ? så vitt jag förstår så går ingen ström genom en likriktarbrygga förrän man tillför växelspänning ?

Har hört detta sägas av många som bara VET det, ingen har nånsin kunnat förklara varför.

/Roffe

Ungefär så här funkar en likriktare/diodbrygga eller graetzbrygga (som den också heter på elekrtonikspråk):

Graetzbryggan består av 4 dioder.
Graetzbryggans funktion är att omvandla 12 V AC
till 12 V DC. En diod är gjord för att släppa igenom strömmen endast åt ett håll. Diodbryggan är byggd så att den bara släpper igenom växelström (Alternating Current) till likström (Direct current). Om man skickar en för hög ström som t.ex. från en batteriladdare "åt fel håll" kan dessa dioder gå sönder. På vissa modeller kan det finnas en säkerhetsdiod som tål mer, och stoppar därför "bakströmmar".
Graetz-brygga2.png
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Underhållsladdning? 15 år 8 månader sedan #21931

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
men det måste ju betyda att om man bara skruvar loss en kabel från batteriet. å sen sätterp å en Ctec laddare på båda polerna. dvs en är inkopplad och en är borta, så undgår man detta problem?
var jag otydlig?

Om jag tex bara lossar minus kabeln på batteriet. sedan sätter jag på plus och minus klämmor på batteriet poler och börjar ladda under ett dygn, då ska jag vara skyddad mot detta problem med likriktaren? =) :winner:
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Underhållsladdning? 15 år 8 månader sedan #21968

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

jollo__123 skrev: men det måste ju betyda att om man bara skruvar loss en kabel från batteriet. å sen sätterp å en Ctec laddare på båda polerna. dvs en är inkopplad och en är borta, så undgår man detta problem?
var jag otydlig?

Om jag tex bara lossar minus kabeln på batteriet. sedan sätter jag på plus och minus klämmor på batteriet poler och börjar ladda under ett dygn, då ska jag vara skyddad mot detta problem med likriktaren? =) :winner:

det är korrekt.
lossa dock alltid plus. "jorden" är alltid bra att ha kvar.
RXP 2004, Riva steg II

Re: Underhållsladdning? 15 år 8 månader sedan #21985

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
är det en viss typ av laddare som är skadliga då eller, skickar de pulser med hög spänning eller liknande kanske ? kan tänka mig att dioderna kanske kan brinna om de får allt för hög bakspänning !?
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: Underhållsladdning? 15 år 8 månader sedan #21993

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Kada skrev: är det en viss typ av laddare som är skadliga då eller, skickar de pulser med hög spänning eller liknande kanske ? kan tänka mig att dioderna kanske kan brinna om de får allt för hög bakspänning !?

Det kan nog bero på laddaren. Har själv ingen Ctec laddare, men jag kan tänka mig att de bara smygladdar batteriet. Alltså inte så hög effekt.
Allt beror ju också på kvalitén på dioderna i likrikraren. Är bryggan påkostad kanske de sitter lite "bättre" dioder i. Eller en skyddsdiod, som tål att bromsa en bakspänning.

Och,,, jag skulle nog också hellre ta bort (+) pluspolen från batteriet innan laddning. Ta det säkra före,,,
Är man riktigt kreativ, kan man montera en batteri-brytare nå´nstans nära batteriet. Det gör det lättare vid laddning. Det är också ett lätt sätt att koppla ur batteriet om skotern ska stå en längre period. Tänk på att även koppla ifrån extraanslutningar såsom GPS eller dyl.
Och, må detta aldrig hända, men blir det en kortis och kabelbrand i elsystemet, kan det vara bra att snabbt kunna "strypa" spänningsmatningen!
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.064 sekunder