Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Hyra ut min vattenskoter privat "svart" 15 år 9 månader sedan #20701

• bamse112
  • bamse112 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej

Jo jag har en fråga ang hyra ut privat..

det är så att jag har en vattenskoter och ibland använder jag inte denna och tänkte ev hyra ut denna privat typ lägga en annons på blocket eller liknande.
kan jag göra så här? detta är bara ett exempel.

500:- 1 dag
900:- 2 dagar
1700:- 3 dagar
2100:- 4 dagar
3000:- 1 vecka

Depositionsavgiften är 2000kr och betalas vid hyrestillfället. återfås om skotern lämnas tillbaka oskadd.

sen kommer jag skriva ett eget hyresvillkors papper som både jag och den som skall hyra ska skriva på.

frågan är kan jag göra så här och kommer mina hyresvillkor vara "lagliga" att gälla, eftersom jag är privat person och inte har något bolag så att säga.. ? allltså det kommer ju va "svart"..
om man nu får göra så här, får jag fråga hyrestagaren om id-kort och skriva av information..
detta för att veta vem jag hyr ut till, och plus skulle nån hyra den och stjäla skotern så har jag personuppgifter att lämna till polisen mm,

mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hyra ut min vattenskoter privat "svart" 15 år 9 månader sedan #20703

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag vet inte exakt vad som gäller, men avtal är avtal oavsett vad som gäller oftast. Finns ju en del som hyr ut sina hus eller sommarstugor privat, men det måste tas upp i deklarationen om nu uthyraren känner för det ;)

Sen tycker jag att du ska vara VÄLDIGT noga vem du hyr ut till! Helst bör personen ha någon viss kännedom vad som gäller på sjön och du bör testa denne på detta genom att ställa några kontrollfrågor så du kan förvissa dig om att hyrestagaren har någon koll. Det jag är mest orolig för är slitaget på impellern och slitringen om han/hon får för sig att köra där det är grunt.

Re: Hyra ut min vattenskoter privat "svart" 15 år 9 månader sedan #20708

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag tycker det låter förbannat billigt jag... Själv hade jag tagit 500kr i timmen och ca 2000kr för en dag för att hyra ut min RXP....
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Hyra ut min vattenskoter privat "svart" 15 år 9 månader sedan #20710

• bamse112
  • bamse112 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member

Anders GP skrev: Jag tycker det låter förbannat billigt jag... Själv hade jag tagit 500kr i timmen och ca 2000kr för en dag för att hyra ut min RXP....

jo detta va bara ett exempel :)

Re: Hyra ut min vattenskoter privat "svart" 15 år 9 månader sedan #20712

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tror inte din försäkring funkar heller. Nu har jag inte infon här men har för mig att försäkringen bara täcker familjmedlemmar och pers som kör under uppsikt av ägaren. Kolla upp vad som gäller. Den som hyr bör iaf upplysas om att han är oförsäkrad.
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: Hyra ut min vattenskoter privat "svart" 15 år 9 månader sedan #20715

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
När jag kolla försäkring på min skoter hos alandia så kunde man klicka i om den skulle hyras ut. Hade varit intressant att se skillnaden men eftersom man inte fick reda på premien i realtid så lät jag bli.

Och ett avtal är ett avtal men om fel person förstör din maskin och sen sticker så krävs det mycket för att du ska få tillbaka dina pengar. Men det kanske finns nåt bolag som tar några % och sen tar smällen om det händer nåt?
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Hyra ut min vattenskoter privat "svart" 15 år 9 månader sedan #20728

• yearwood
  • yearwood Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Enligt min åsikt låter det alldeles för billigt.

Det finns ett flertal, både företag och privatpersoner som hyr ut sin skoter.
Se annonser på Blocket. Priset ligger på mellan 2500-5000 kr/dag.

Observera att att försäkringen inte gäller vid uthyrning.
Mig veterligen finns det ännu inte någon uthyrningsförsäkring för vattenskoter.

Varken Alandia eller Försäkringsproduktion som tecknar försäkringar för vattenskoter erbjuder detta. Har ringt upp båda företagen för att kontrollera detta.

Försäkringsproduktion har en tilläggsförsäkring som gäller vid "guidade turer", där en erfaren skoterförare hela tiden måste vara med. Denna försäkring är till för olika eventföretag som erbjuder "vattenskotersafari" och liknande aktiviteter.

Enligt båda ovan nämnda försäkringsbolag är det tillåtet att låna ut skotern till familjemedlemmar och bekanta med ägarens tillåtelse.

Ingen under 15 år får köra vattenskotern.

Uthyrning av vattenskoter sker alltså helt på egen risk.

Om man nu ska hyra ut sin skoter bör man ta ut en depositionsavgift om minst 5000 kr vilken är en vanlig självrisk vid haveri.

Dessutom bör man ta upp uthyrningen i deklarationen då jag vet att Skatteverket scannar Blocket för att hitta annonser där privatpersoner ägnar sig åt företagsliknande aktiviteter utan att betala skatt för sina inkomster.

Många hårda sanningar. :shock:
Sea Doo RXT-X 260 RS - 2010 + Flipper 717 S - 1990
Google Lattitude: <a href="">

Re: Hyra ut min vattenskoter privat &quot;svart&quot; 15 år 9 månader sedan #20729

• yearwood
  • yearwood Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag måste bara i detta sammanhang också berätta att jag förra året fick hem ett brev från Försäkringsbolaget Alandia, där de meddelade att svenska Skatteverket begärt in uppgifter från Alandia om vilka försäkringstagare som tecknat uthyrningsförsäkring för sin fritidsbåt.

Jag har min Flipper 717 S försäkrad hos Alandia.

Jag ringde till Skatteverket och hörde mig för kring detta. De uppgav att de begärt in uppgifter från samtliga svenska försäkringsbolag som tecknar uthyrningsförsäkring för fritidsbåtar för att på så sätt "komma åt" privatpersoner som ägnar sig åt näringsverksamhet utan att ta upp detta i sin deklaration. Under samma samtal berättade handläggaren på Skatteverket att de även scannar Blocket och andra sajter på nätet där privatpersoner erbjuder inkomstbringande tjänster.

Urk.

Re: Hyra ut min vattenskoter privat &quot;svart&quot; 15 år 9 månader sedan #20847

• c.h
  • c.h Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hej!

Har själv en uthyrnings firma (www.LaholmsJetSki.se). Jag kör allt med raka rör däremot.

Jag har skotrarna försäkrade hos EIS Insurance.

Jag lämnar aldrig skotrarna ur uppsikt när jag hyr ut dom.

Om du nu hyr ut den och dom ex häller socker i tanken kan du i princip inte göra ett skvatt eftersom du inte har en registrerad firma, och med dom priserna kan du aldrig ha den laglig

Re: Hyra ut min vattenskoter privat &quot;svart&quot; 15 år 9 månader sedan #20970

• yearwood
  • yearwood Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Har kollat med EIS Insurance. De vill ha 16.500 kr/helår för att försäkra en Sea Doo RXT-X 260 RS om uthyrningsförsäkring ska ingå.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.075 sekunder