Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Försäkring 15 år 10 månader sedan #18348

• w_ille
  • w_ille Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, jag har precis tecknat försäkring via alandia och fick hem papprena idag, när jag pratade med försäljaren i telefon så sa hon att det inte var några problem alls att ha den ute på tomten fastlåst i ett träd. När jag får hem papprena och läser så står att att försäkringen täcker bara om den står inomhus. (mer än 48timmar) och fastlåst med minnst klass 3 lås (har det) och med startspärr (orginal på RXT-X) så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. För jag kommer ha den utomhus på trailer fastlåst i ett tjockt träd.

Finns det andra försäkringsbolag som man kan försäkra skotern hos?

Mvh Wilhelm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Försäkring 15 år 10 månader sedan #18351

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag sökte en hel massa ifjol bland alla olika möjliga bolag.

Trygg hansa var hemskt dyr.
Svenska Sjö ville inte försäkra skotrar alls.

Fastnade till sist för försäkringsproduktion Tel. 0911-181 40.
Mycket trevliga och med likvärdiga försäkringstermer som de andra.
Bla Nivado rekommenderar Försäkringsproduktion.

Frågar du Guppa så säger dom Alandia.

Ring runt till alla och jämför.

Re: Försäkring 15 år 10 månader sedan #18354

• w_ille
  • New Member
  • New Member
Jag har sökt runt lite och har bara hittat alandia och försäkringsproduktion. Men har fortfarande lite oklarheter vad som gäller så ska ta och ringa dom imorgon, det jag tänker på är bla om ett träd på tomten är fast egendom.

Från försäkringsproduktionens villkor:
Låskrav utomhus är följande: Vattenjet skall vara fastlåst med kätting och lås av lägst klass 3.
Fästöglan skall vara av stål (gäller såväl vattenjetbåt som infästning i brygga alternativt annan
fast egendom).

Om vattenjetbåten förvaras på båtvagn (Obs. endast godkänt som
förvaring intill fritidshus alt. villabyggnad) skall vattenjetbåten vara fastlåst med klass 3-kedja
och hänglås i annan fast egendom på ett betryggande sätt (ej fastlåst enbart i båtvagn).
Båtvagnen skall vara försedd med släpvagnslås.

Måste öglan i fasta egendomen (om man nu har en ögla) vara av stål eller räcker det att kättingen låset och öglan i skotern är av stål?

Re: Försäkring 15 år 10 månader sedan #18355

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hahaha... Det är en djungel bland försäkringsbolagen.
Med massor av olika regler och klausuler.
Det är nog bäst att du själv ringer runt och kollar.

Lycka till!

Re: Försäkring 15 år 10 månader sedan #18356

• w_ille
  • New Member
  • New Member
verkar ju vara så att ett träd är fast egendom:

Begreppet fast egendom förklaras i 1 kap. 1 § jordabalken. Där anges att fast egendom är jord.

Med jord menas de delar av jordytan som ingår i det svenska territoriet. Inte bara jordytan utan även träd och växter, vattentäckta områden, luftrummet ovan marken, och det som finns under jordytan ingår i begreppet jord. Fast egendom kan åsyfta dels ett konkret fysiskt objekt och dels äganderätt till ett sådant objekt.

Till fast egendom räknas också tillbehör till fastighet, se JB 2 kap.

Re: Försäkring 15 år 10 månader sedan #18361

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Wilhelm jag tycker absolut att du skall ringa till Alandia nu när du har en försäkring hos dom. Ring i morgon be att få prata med en kille som heter Martin och ställ dina frågor där, kom gärna tillbaka och berätta vad han hade att säga i fallet.
/Robban

Re: Försäkring 15 år 10 månader sedan #18469

• w_ille
  • New Member
  • New Member
Så nu har jag varit i kontakt med både alandia och försäkringproduktion. Alandia godkände inte att man hade den uppe på en släpvagn mer än 48h så då är det rätt kört.
Så jag ringde till försäkringsproduktion och de var väldigt trevliga och hjälpte mig med en försäkring (märkesförsäkring) så då försäkrade jag både vattenskotern och trailern. försäkringen kostade ca 6500 kr per år. Jag fick även tjejen att skriva in i försäkringen att det är ok att ha den på det sättet som jag kommer ha den (alltså i ett träd vid villabyggnad) så om något skulle hända så har man de svart på vitt (tänk på de alla som tecknar försäkring). Sen ang om fasta egendomen skulle vara av stål m.m det spelar ingen roll. Det som är viktigt är bara att du har kulkopplingslås och minst klass 3 lås och kätting.

Så för alla er som ska försäkra vattenskotern på en trailer så rekommenderar jag starkt försäkringsproduktion! det enda negativa är att självrisken är väldigt hög vid stöld. Men då kan man köpa till ett gps/söksytem larm och då får man 50% rabatt.

Re: Försäkring 15 år 10 månader sedan #18494

• makkan 255
  • makkan 255 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Försäkringsproduktion har hög självrisk men om man lever upp till deras krav så är risken för stöld mycket liten. Jag försäkrar både skoter och trailer där.

kolla även hur självrisken förändras om annan än familjen kör skotern (tex en kompis som ska prova) och om denna personen är under 18 år blir det dyrare.

Läs igenom foldern som skickas hem!

På ett av försäkrinsbolagen berättade man att de flesta olyckor, skador, inträffar när skoter är utlånad för "provkörning".

Jag kommer att vara försiktig med att låna ut min skoter, kan bli en dyr historia:)!.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.062 sekunder