Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18219

• mumin mamman
  • mumin mamman Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Om man har lite koll på eu rätt och juridik vilket inte vissa på Transportstyrelsen fd Sjöfartsverket verkar ha så gäller följande:
Tar man in en vara från ett land ex usa utanför EU från juni 1998 så skall den ce märkas. Ingen nyhet.

Man får ta in den, men får inte bjuda ut den till allmänheten om den inte är märkt, med andra ord så kan du köra runt på din nyköpta nya el. begagnade skoter själv och må bra. Perfekt!

Att sedan ingen märker skotern är en annan sak, det får stå för var och en.

Att ce märka skotern i Sverige om den är beg kommer förmodligen att bli dyrt och omöjligt...finns ett par gubbar som sköter märkningen, väntetid.....vem vet, pris gissar 30 000,- och förmodligen en djävla massa ändringar och modifikationer.....

Perfekt när någon jobbat natt och sparat ihop till en skoter för 35 000,-......tack för hjälpen transportstyrelsen.

Började grotta lite och fick via en bekant i Bryssel en länk via mail som är lite läsvärd...

www.kommers.se/templates/Standard2____526.aspx

Tycker att alla berörda skall köra det här!

Nu har jag inte kört juridikspråket, läs på nätet själv vad som krävs för ce märk och de lagar runt det, själv tänker jag lägga tid jag inte har för att försöka dra det vidare, anser inte att någon fjant på en statlig myndighet i Sverige har rätt att ställa sig över de lagar och bestämmelser som finns inom EU.

Tror att en av de som trycker mest är generalagenterna, de har int förstått att alla inte har möjlighet att handla för 180 tkr. Kan man köpa samma med 40% rabb på andra sidan är valet inte stort.

Vänliga hälsningar från mumindalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18220

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hej.Tack för den informationen
Avgudar folk som dig ! Som har lite koll menar jag

Det är typ den infon jag har sökt efter under en lång tid.
Det måste ju innebära att tullen inte har rätt att beslagta skotrarna då? eller fatta jag fel?
Jag bangade ur när jag skulle importera skoter i år pga dem som fastnat i tullen.
Har importerat förr (2007)o det gick utmärkt.

Hoppas de stackarna som fick sina beslagtagna i år fick ut dem o kan använda dem ist f att skrota.

Nästa år blir det att beställa ett gäng skotrar om det löser sig med tullhel*etet dvs

m.v.h

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18221

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Man kan bara konstatera ett ord, KATASTROF! Jag trodde att våra skattebetalda tjänstemän utnyttjade sina resurser till vettigare saker, men inte! Kan ingen vettig forskare eller professor göra en avhandling som visar hur idiotiskt denna förbannade CE-märkning är! Tiberg kanske är intresserad av detta?

Till s.k auktoriserade återförsäljare som flinar åt detta önskar jag ett rejält helvete!

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18231

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det borde inte heta CE-märkning utan CP-märkning. Det är bara att titta på alla vanskapta livsfarliga maskiner som handeln utbjuder. Är bara skiten märkt får det tydligen sitta både krossbara klingskydd på sågar och handtag som faller av under användandet. :mad2:

Men vad kan man annat vänta sig av den här Kalle-Anka diktaturen? :mad2:

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18233

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Teknikern skrev: Det borde inte heta CE-märkning utan CP-märkning. Det är bara att titta på alla vanskapta livsfarliga maskiner som handeln utbjuder. Är bara skiten märkt får det tydligen sitta både krossbara klingskydd på sågar och handtag som faller av under användandet. :mad2:

Men vad kan man annat vänta sig av den här Kalle-Anka diktaturen? :mad2:

Men samtidigt... CE har ju inget med kvalite märkning och göra.. Jag är tacksam att europa har just CE märkning.. tänk er annars om alla skit grejer blir ännu sämre.

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18239

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Rxp_Kimmo skrev: tänk er annars om alla skit grejer blir ännu sämre.

Det kan inte vara möjligt att göra skitgrejorna sämre. :lol:

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18241

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Teknikern skrev:

Rxp_Kimmo skrev: tänk er annars om alla skit grejer blir ännu sämre.

Det kan inte vara möjligt att göra skitgrejorna sämre. :lol:

jodu.. hehe.. tänk er typ all elektronik om det skulle komma utan CE

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18259

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag är också tacksam över CE-märkning, sen om det fungerar till fullo är en annan sak.

När det gäller elektronik som kimmo säger så vill jag gärna ha en CE märkt mikro hemma med tanke på att magnetronen drivs av 4000 volt @ 1 ampere.

Ce märkningen innebär att tillverkaren/importören ansvarar för det olyckor som sker sålänge användaren följer bruksanvisningen. Vilket betyder att dem måste se till att det inte händer några olyckor.

Om man inte gillar Ce-märkning så låt bli att Ce märka/köpa produkten. Och det är inte konstigt att det kostar pengar att få en produkt ce-märkt. Annars kunde jag börja Ce-märka precis vad som helst.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: CE MÄRKNING / FASTNA I TULLEN / OCH LITE TILL 15 år 10 månader sedan #18268

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
CE-märkningen kunde ha inneburit nåt bra även för båtar och marina produkter, men dess utformning är helt åt helvete! Som jag förstått så har bara exklusiva importörer tillgång till de dokument som möjliggör CE-märkning enkelt för dom. Det lär knappast skilja sig något relevant överhuvudtaget mellan en ny skoter anpassad för amerikansk eller europeisk marknad varken maskinellt, mekaniskt eller skrovets hållbarhet.

Däremot har det förekommit usla byggen från Europa som varit allt för bristfälliga för att komma i närheten av CE-märkning, men ändå gåt igenom det. Vansinne är bara förnamnet!

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.070 sekunder