Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12534

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
skönt att höra att inte alla har negativa åsikter/erfarenheter av dessa, det har inte jag :P.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12538

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tack för att ni verkade gilla historien! :)

plutoorjan jag vet att vissa kina företag köper verktyg, gjutformar, fixturer och annat från företag som lanserar en ny modell.

Men trots det så är det ofta en jävla skillnad mellan när första företaget och kina företaget bygger maskinen.

När stålverken runt om i världen tillverkar sitt stål så skall det framställas med en viss legering och efter en speciell process med många steg. Skillnaden på kvalitén och egenskaperna mellan ett stål som är tillverkat rätt eller fel är väldigt stor. Tillverkningskostnaden för stål varierar ofta mellan 2 till 400 kr per kg.

Många Kinesiska företag tillverkar sina produkter med antingen stål som dem kunnat köpt för en bråkddel pga det blev nåt fel i tillverkningsprocessen eller så väljer dem ett billigare alternativ. Sämre hållfasthet, sämre korrosionsmotstånd osv.

T.e.x började amerikaner klaga på att deras Callaway golfklubbor gick av, det visade sig att det var kina-kopior där tillverkaren använt ett billigt stål istället för titan.

Jag riskerar inte att min vevstake, bromsskivor osv är tillverkad av nåt skit-stål, så därför skulle jag aldrig välja en Kina maskin igen. Hellre en Yamaha från 80-talet än en ny kina maskin!

Idag utvecklas Kina snabbt och om några år så kommer Kina ha kunskapen tillverka olika produkter och kommer kunna mäta sig med Suzuki osv, men inte idag...
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12541

• plutoorjan
  • plutoorjan Profilbild
  • New Member
  • New Member

Eee skrev: Tack för att ni verkade gilla historien! :)

plutoorjan jag vet att vissa kina företag köper verktyg, gjutformar, fixturer och annat från företag som lanserar en ny modell.

Men trots det så är det ofta en jävla skillnad mellan när första företaget och kina företaget bygger maskinen.

När stålverken runt om i världen tillverkar sitt stål så skall det framställas med en viss legering och efter en speciell process med många steg. Skillnaden på kvalitén och egenskaperna mellan ett stål som är tillverkat rätt eller fel är väldigt stor. Tillverkningskostnaden för stål varierar ofta mellan 2 till 400 kr per kg.

Många Kinesiska företag tillverkar sina produkter med antingen stål som dem kunnat köpt för en bråkddel pga det blev nåt fel i tillverkningsprocessen eller så väljer dem ett billigare alternativ. Sämre hållfasthet, sämre korrosionsmotstånd osv.

T.e.x började amerikaner klaga på att deras Callaway golfklubbor gick av, det visade sig att det var kina-kopior där tillverkaren använt ett billigt stål istället för titan.

Jag riskerar inte att min vevstake, bromsskivor osv är tillverkad av nåt skit-stål, så därför skulle jag aldrig välja en Kina maskin igen. Hellre en Yamaha från 80-talet än en ny kina maskin!

Idag utvecklas Kina snabbt och om några år så kommer Kina ha kunskapen tillverka olika produkter och kommer kunna mäta sig med Suzuki osv, men inte idag...

Du har helt rätt att det det kan vara skillnad på stålkvalité etc. men du missar en väsentlig punkt, nämligen att
produkten inte är bättre än vad beställaren önskar. Det är en grymt felaktig myt att tro att kina inte har "kunskapen" att tillverka något med kvalité!
Nu börjar det bli lite off-topic kanske, men du skulle bli besviken om du visste hur mycket av det som kallas för "kvalitetsprodukter & märkesfabrikat" som de facto tillverkas i Kina.

Att mycket skit kommer från Kina beror till stor del på den enormt stora expansionstakten där jakten på kortsiktig vinst driver produktionen.
Många mindre företag är enbart ute efter att tjäna snabba pengar på vad som helst, och man kopierar hej vilt.

Många produkter tillverkas enbart för export och är "rena" kopior av kända fabrikat.
Där hittar man dom absoluta bottennappen, tex. ditt exempel på Callaway.klubborna. Dom var garanterat tillverkade enbart för att
tjäna snabba pengar på Callaway:s märke och man sket fullständigt i kvalitén etc.

För övrigt så är det också väldigt stor skillnad på kinamaskiner och kinamaskiner.
Det finns ett enormt stort urval av fabrikat och kvalitén och kvalitétskontrollen skiljer väldigt mycket.

MEN visst är det "sämre" kvalité på våra kinaskootrar jämfört med "originalen", MEN man får fortfarande väldigt mycket för pengarna.
Man kan självklart inte jämföra dessa Polaris Virage-kopior med en Seedo RXP för 100000:- men det är ju självklart!
Jämför inte äpplen med päron. Dessa Kinascootrar kan man hitta för under 30000:- (jag betalade 25000:- för min ena och endast 7000:- för den andra som var defekt) och
frågan är ju då vad man skulle få istället för dessa pengar som skulle vara så mycket bättre!
Med tanke på hur många defekta och rasade maskiner som finns till salu så har ju bevisligen alla fabrikat diverse problem.

Sen är det också helt avgörande hur man använder sin skooter.
Jag kör mina endast i en insjö, i syfte att dra lite ring och leka lite i största allmänhet, och under mina förhållanden så fungerar dom än så länge skitbra.
Jag skulle definivt resonera annorlunda om jag körde med dom lite längre resor tex. i skärgården, i farleder etc. där man ställer andra krav.
Kan bli väldigt jobbigt om maskinen lägger av mitt ute i farleden!

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12547

• bagge
  • bagge Profilbild
  • New Member
  • New Member
Du har en hel del poäng i det du skriver plutoorjan. Jag håller med om att man ofta får det man betalar för. Att betala 25000:- för en kinesisk Polaris kopia känns ju helt ok.

Började skriva i tråden när jag såg en annons på blocket med två "Jet Motor 800" som såldes till ett paketpris för den ringa summan 196 000:-. Det är en bilfirma i Malmö som säljer dem dessutom. Det är ju i stort sett ett försök att blåsa nån okunnig stackare som inte fattar bättre.

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12555

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

plutoorjan skrev: Du har helt rätt att det det kan vara skillnad på stålkvalité etc. men du missar en väsentlig punkt, nämligen att
produkten inte är bättre än vad beställaren önskar. Det är en grymt felaktig myt att tro att kina inte har "kunskapen" att tillverka något med kvalité!
Nu börjar det bli lite off-topic kanske, men du skulle bli besviken om du visste hur mycket av det som kallas för "kvalitetsprodukter & märkesfabrikat" som de facto tillverkas i Kina.

Att mycket skit kommer från Kina beror till stor del på den enormt stora expansionstakten där jakten på kortsiktig vinst driver produktionen.
Många mindre företag är enbart ute efter att tjäna snabba pengar på vad som helst, och man kopierar hej vilt.

Många produkter tillverkas enbart för export och är "rena" kopior av kända fabrikat.
Där hittar man dom absoluta bottennappen, tex. ditt exempel på Callaway.klubborna. Dom var garanterat tillverkade enbart för att
tjäna snabba pengar på Callaway:s märke och man sket fullständigt i kvalitén etc.

För övrigt så är det också väldigt stor skillnad på kinamaskiner och kinamaskiner.
Det finns ett enormt stort urval av fabrikat och kvalitén och kvalitétskontrollen skiljer väldigt mycket.

MEN visst är det "sämre" kvalité på våra kinaskootrar jämfört med "originalen", MEN man får fortfarande väldigt mycket för pengarna.
Man kan självklart inte jämföra dessa Polaris Virage-kopior med en Seedo RXP för 100000:- men det är ju självklart!
Jämför inte äpplen med päron. Dessa Kinascootrar kan man hitta för under 30000:- (jag betalade 25000:- för min ena och endast 7000:- för den andra som var defekt) och
frågan är ju då vad man skulle få istället för dessa pengar som skulle vara så mycket bättre!
Med tanke på hur många defekta och rasade maskiner som finns till salu så har ju bevisligen alla fabrikat diverse problem.

Sen är det också helt avgörande hur man använder sin skooter.
Jag kör mina endast i en insjö, i syfte att dra lite ring och leka lite i största allmänhet, och under mina förhållanden så fungerar dom än så länge skitbra.
Jag skulle definivt resonera annorlunda om jag körde med dom lite längre resor tex. i skärgården, i farleder etc. där man ställer andra krav.
Kan bli väldigt jobbigt om maskinen lägger av mitt ute i farleden!

Det är säkert så att Kineserna har kunskapen att tillverka en produkt med samma kvalité som tex Yamaha. Men då skulle också prislappen hamna på samma nivå som en Yamaha, vilket betyder att dem inte skulle kunna sälja en enda maskin.

Dem har dock inte kunskapen att ligga på samma nivå som tex Sea Doo, dem kommer ligga en modell bakom andra tillverkare en bra tid framöver innan dem har kundskapen att utveckla själva för ett konkurrenskraftigt pris.

Det finns säkert bättre och sämre prylar men min fyrhjuling har krånglat sedan dag ett, om jag hade haft tummen mitt i handen så hade jag även haft dyra verkstadskostnader. Den kostade 35 000 kr och jag skulle bli förvånad om jag fick 10 000 kr för den idag om jag renovera upp den så allt funkade.

För 2 år sedan köpte vi en fin Arctic Cat fyrhjuling från -03 för 32 000 kr, den har inte krånglat nån gång och jag skulle säkert kunna få 30 000 kr för den idag.

En Virage kopia kostar 70 000 kr ny och för dem pengarna får man en fin Sea Doo GTI från 2007, då skulle jag alla gånger välja GTI:n. Men att hitta en vattenskoter för 7000 kr är omöjligt om man inte väljer en defekt kines, att andrahandsvärdet är så lågt är positivt för köparen men talar inte direkt för att en ny kinesmaskin är en bra investering.

Jag äger säkert omedvetet en massa kina kopior som fungerar bra, men jag kommer aldrig mer köpa en kines-fyrhjuling!
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12558

• tobias
  • tobias Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Nya vattenskotrar i kina kostar mellan 1000-2500 us dollar, klart att kvaliten inte är den bästa. men jag har svårt att tro att det finns så mycket roligare leksak att köpa för dom pengarna. det mesta handlar nog om hur man behandlar dem. nytt batteri, locktight, 5-56 spray och ny bättre olja är nog a och o för ett roligt "kinamotor" ägande.

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12565

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Välkommen till forumet, plutoorjan! :) Bra inlägg, respons med en annan syn på det hela. Gött
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 16 år 2 månader sedan #12727

• plutoorjan
  • plutoorjan Profilbild
  • New Member
  • New Member

Lime skrev: Välkommen till forumet, plutoorjan! :) Bra inlägg, respons med en annan syn på det hela. Gött

Tack för inputen!

Alla dessa kina skotrar.. köper folk dessa?!? 10 år 5 månader sedan #45403

• gandalfen
  • gandalfen Profilbild
  • New Member
  • New Member
Har Faktiskt en Kina kopia på en GP800 eller om den heter 800GP

Billig som stryk var den. Köpte i rent vredesmod... Då jag var så trött på att ha sambon bakom mig "JÄMT" så fort man skulle ut och leka lite när det blev fint väder.

Tröttnade en dag... Öppnade blocket.se och köpte rakt av det billigaste jag kunde hitta. Prestanda var inget jag brydde mig om. inte skick heller, enda kravet var att den skulle starta. Fann en Jetmotor 800 för det låga priset av18.000kr en 2010. Äntligen, fick vara i fred på min GTR215.

Bryr mig inte ett skit om, den dras upp. ställer den där den får plats. Misshandel på högsta nivå, sambon kör den långt upp på stranden, genom sjögräs och fan vet. Älskar hennes strandtillägningar.... sten och grus sprutar flera meter bakom. Ja ni förstår själva... Och skiten bara går och går. Den liksom vägrar dö. Min GTR hade gett upp för länge sedan, av denna misshandel.

Eftersom dessa är lättare än en Yamaha 800GP så går de faktiskt rätt bra. Till och med imponerande bra. Skall inte säga roligare än min GTR, men på ett annat sätt. Lättheten gör att jag kan näst intill slänga runt den som inte är möjligt med GTR:en.

Plasten är tunn på vissa ställen, men inte i själva V-botten. Vi skall inte ens prata om finish på gelcoat. Tror knappt det finns någon? Plasten är mjuk på något sätt nästan som på Spark. Provade en gång i början att polera den med Maskin. Gav upp. Kändes som ett omöjligt uppdrag. Och Polerhättorna blev bara svartare och svartare. Utan att resultatet blev bättre. Lika matt ändå!

Den upplevda kvalitén känns pinsam. Men du finner inte en enda skruv som rostat på den någonstans. Aldrig tvättat av den efter en körning, aldrig annars heller faktiskt. I bästa fall skruvar jag ut bottenpluggarna. Det kan stå havsvatten i den i veckor. Ingen ROST ändå.

GTR:en som är en 2013 som blivit omhändertagen som ett barn enligt alla konstens regler. Där rostar skruvar till slangklämmor, och ja lite överallt faktiskt. saker lossnar, det glappar, och servicekostnaderna kan bara en idiot acceptera. Men jag älskar den ändå! Kebeldragning är bättre än på min SeeDoo, här hänger inga lösa kablar och dinglar. Allt är väl buntat med buntband.

Det är bra tryck i dessa 2-taktare. sätt en liten späd tjej på den. Och hon hänger med rätt bra i början. Men sedan tar jag henne men hon hänger med rätt bra upp till 45knop. Sjöegenskaperna är inte heller så goda i hög sjö. Detta kan vi nog inte skylla på kineserna, utan konstruktionen.

För de pengarna är det den bästa vattenskoterna jag ägt! Förlåt kärring ägt! Fast jag betalar. Fråga inte, jag blir själv förvirrad...

Har inte bytt en skruv på den. Har tryckt i lite gammal glykol i den vid vinterförvaring, Bytte tändstift på den en gång för några år sedan. Batteriet gav sig också faktiskt, köpte billigaste biltema batteriet som fanns. Passade inte naturligtvis. Snacka om problemfritt ägande! Startar alltid, aldrig klickat någon gång. Gångtid 200h påkostad 1.200kr på 200h,
Det är vad min SeaDoo kostar var 10:e timme ungefär i servicekostnad.

Aldrig misshandlat något så mycket som vägrar ge upp. Nej den är ingen känsla av kvalité. Men måste säga att den är rätt hållbar.

Något för de andra tillverkarna att ta efter enligt mig.

Last edit: av gandalfen.
Sidan laddades på: 0.066 sekunder