Eee skrev: Tack för att ni verkade gilla historien! 
plutoorjan jag vet att vissa kina företag köper verktyg, gjutformar, fixturer och annat från företag som lanserar en ny modell.
Men trots det så är det ofta en jävla skillnad mellan när första företaget och kina företaget bygger maskinen.
När stålverken runt om i världen tillverkar sitt stål så skall det framställas med en viss legering och efter en speciell process med många steg. Skillnaden på kvalitén och egenskaperna mellan ett stål som är tillverkat rätt eller fel är väldigt stor. Tillverkningskostnaden för stål varierar ofta mellan 2 till 400 kr per kg.
Många Kinesiska företag tillverkar sina produkter med antingen stål som dem kunnat köpt för en bråkddel pga det blev nåt fel i tillverkningsprocessen eller så väljer dem ett billigare alternativ. Sämre hållfasthet, sämre korrosionsmotstånd osv.
T.e.x började amerikaner klaga på att deras Callaway golfklubbor gick av, det visade sig att det var kina-kopior där tillverkaren använt ett billigt stål istället för titan.
Jag riskerar inte att min vevstake, bromsskivor osv är tillverkad av nåt skit-stål, så därför skulle jag aldrig välja en Kina maskin igen. Hellre en Yamaha från 80-talet än en ny kina maskin!
Idag utvecklas Kina snabbt och om några år så kommer Kina ha kunskapen tillverka olika produkter och kommer kunna mäta sig med Suzuki osv, men inte idag...
Du har helt rätt att det det kan vara skillnad på stålkvalité etc. men du missar en väsentlig punkt, nämligen att
produkten inte är bättre än vad beställaren önskar. Det är en grymt felaktig myt att tro att kina inte har "kunskapen" att tillverka något med kvalité!
Nu börjar det bli lite off-topic kanske, men du skulle bli besviken om du visste hur mycket av det som kallas för "kvalitetsprodukter & märkesfabrikat" som de facto tillverkas i Kina.
Att mycket skit kommer från Kina beror till stor del på den enormt stora expansionstakten där jakten på kortsiktig vinst driver produktionen.
Många mindre företag är enbart ute efter att tjäna snabba pengar på vad som helst, och man kopierar hej vilt.
Många produkter tillverkas enbart för export och är "rena" kopior av kända fabrikat.
Där hittar man dom absoluta bottennappen, tex. ditt exempel på Callaway.klubborna. Dom var garanterat tillverkade enbart för att
tjäna snabba pengar på Callaway:s märke och man sket fullständigt i kvalitén etc.
För övrigt så är det också väldigt stor skillnad på kinamaskiner och kinamaskiner.
Det finns ett enormt stort urval av fabrikat och kvalitén och kvalitétskontrollen skiljer väldigt mycket.
MEN visst är det "sämre" kvalité på våra kinaskootrar jämfört med "originalen", MEN man får fortfarande väldigt mycket för pengarna.
Man kan självklart inte jämföra dessa Polaris Virage-kopior med en Seedo RXP för 100000:- men det är ju självklart!
Jämför inte äpplen med päron. Dessa Kinascootrar kan man hitta för under 30000:- (jag betalade 25000:- för min ena och endast 7000:- för den andra som var defekt) och
frågan är ju då vad man skulle få istället för dessa pengar som skulle vara så mycket bättre!
Med tanke på hur många defekta och rasade maskiner som finns till salu så har ju bevisligen alla fabrikat diverse problem.
Sen är det också helt avgörande hur man använder sin skooter.
Jag kör mina endast i en insjö, i syfte att dra lite ring och leka lite i största allmänhet, och under mina förhållanden så fungerar dom än så länge skitbra.
Jag skulle definivt resonera annorlunda om jag körde med dom lite längre resor tex. i skärgården, i farleder etc. där man ställer andra krav.
Kan bli väldigt jobbigt om maskinen lägger av mitt ute i farleden!