Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17512

• h2racing
  • h2racing Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0

Ante skrev: Försöker startmotorn ens dra runt eller klickar det bara i relät? För försker den dra men det går tungt så låter det inte så bra men klickar det bara i relät så kan det va relät som inte slår till som det ska. o om startmotorn surrar utan att den hoppar i och drar runt motorn så kan det vara solenoiden.

precis så uppfattar jag att det är !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17514

• h2racing
  • Premium Member
  • Premium Member

Eneby1 skrev:

F.An skrev: Men det krävs ju visst rivande innan du kan dra runt motorn för hand.. Har ju inte magnapull på skotern direkt.. Och lite knivigt att få in handen i pumptunneln och försöka pilla runt impellern med naglarna.. ;)

So oavsett måste du alltså börja skruva i motorn. Men ett tips kan ju vara att byta olja! Ser den förjävlig ut så sänker du ju dina chanser ganska väsentligt.. ;)

Vilken olja ska han byta tänkte du ;)

haha funderar jag också på ? man byter väl inte olja i en tvåtakts motor ;)

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17515

• h2racing
  • Premium Member
  • Premium Member
jag börjar att byta säkringen.. sedan får jag nog lossa på intagsgallret och snurra på impellern? är det så man gör ? och gör det utan tändstiften i.
något jag ska tänka på ? eller är det bara att lossa skruvarna vi intagsgallret och tabort tändstift för att sedan snurra på impellern ?:)

förresten.. vad är solenoiden för något ? :?

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17516

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men eftersom det är en 2-taktare måste det ju va rena barnleken att plocka bort toppen så ser man direkt, hade iaf ja gjort.......

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17523

• h2racing
  • Premium Member
  • Premium Member
säkringen bytt och det hjälpte inte.
det är så att startmotorn går inte runt! startmotorn "knäpper" när ja försöker starta.
nja rena barnleken är det väll ändå inte :(

det sitter två smörj nipplar ovanpå blocket.. ska man spruta ner något där :(

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17529

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Du kan väl spela in med mobilen eller en videokamera när du försöker starta så råder det inga tvivel om hur det låter, för de som är lite haj på sånt där (inte jag alltså :P ).
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17530

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hur fan kan man bara ställa undan en skoter som har varit dränkt en hel vinter utan att ens försöka fixa så att den går sjyst innan man ställer undan den en hel vinter????

Det låter som att du inte har nån erfarenhet av motorer och elektronik låt nån kolla på skotern som kan! Som sagt en tvåtaktare kan vem som helst fixa som har lite meck erfarenhet tex nån som har bytt kolv på en crosshoj.

Innan jag hade dragit runt motorn hade jag iaf tagit ur stiften och hält ner lite motor olja genon tändstifts hålen om den går runt sjyst och startmotorn klickar så kan det lika gärna va den som har rostat ihop.
Även alla el kontakterna till allt som har med start motor och relän till den kan du kolla att den de inte har muggat ihop eller ärgat sönder.

Testa att tjuvstarta genom att bryggkoppla plus kabeln till startmotorn dvs den tjocka kabeln med röd märkning .
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17532

• ante
  • ante Profilbild
  • New Member
  • New Member
Enkelt sagt så är solenoiden den delen på startmotorn som sjuter in kugghjulet från startmotorn i startkransen. sen snurrar startmotorn så att kraften från kugghjulet går över till startkransen som gör att motorn går runt. Så om solenoiden går sönder snurrar själva kugghjulet men sjuts aldrig in i startkransen och resulterar i att motorn ej går runt. Hoppas du förstår vad jag menar.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17535

• nesam
  • nesam Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Som bandit_nr1 skriver så kan det nog vara startmotorn som har rostat ihop, en polare köpte en skoter för några år sedan som också bara klickade när man försökte starta den. Det visade sig att det var startmotorn som hade rostat ihop, så vi plockade loss och skruvade isär den. Sedan slipade vi bort all rost, då gick den klockrent igen och fungerade hela sommaren som han hade kvar den.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17559

• h2racing
  • Premium Member
  • Premium Member

Jacke skrev: Som bandit_nr1 skriver så kan det nog vara startmotorn som har rostat ihop, en polare köpte en skoter för några år sedan som också bara klickade när man försökte starta den. Det visade sig att det var startmotorn som hade rostat ihop, så vi plockade loss och skruvade isär den. Sedan slipade vi bort all rost, då gick den klockrent igen och fungerade hela sommaren som han hade kvar den.

detta ska provas !
..
mm jag kanske fixar en film när försöker starta.
..
ja, det var mycket dumt gjort att strunta i felet..

Sidan laddades på: 0.073 sekunder