Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: ska jag vara orolig? 15 år 11 månader sedan #17188

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Varför inte hiva ur spisen själv och riva den? Då lär du dig hur en motor fungerar. Jag har aldrig, säger A-L-D-R-I-G satt min fot i en verkstad annat än min egen och jag har nog skruvat på mera grejer än dom flesta här kommer att göra. En motor är ingen rymdteknologi och med sunt förnuft, lite bra verktyg och tänket "klart jag fixar det här" så kan du inte annat än lyckas. Dokumentera med digitalkameran vartefter du river om du är osäker på hur delarna ska sitta när du ska plocka ihop maskinen igen så reder det sig nog.

Har du fått in vatten i motorn och den stått så över vintern får du börja med att putsa rost överallt, vevstakar, lagerbanor, cylindrar, kolvringar mm. Ett skitgöra som tar tid.

*dagens bortskämda ungdomar, nä annat var det på min tid,,,,,,,,,,*

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 11 månader sedan #17227

• h2racing
  • h2racing Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
haha nejdu ! ger mig inte på motorn själv ;)

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17422

• h2racing
  • h2racing Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
har nu provat med ett annat batteri och det funkar inte...*suck* tur att jag inte köpte nytt! :-D
när jag försökte starta lät det som ett klick ljud.. gick inte runt..
säkringen var lite kladdig, är det normalt eller ska jag byta den?
kan det vara startmotorn som är trasig? .. man vill ju inte tro det värsta.. :-D

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17425

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Så länge säkringen leder ström så har det ingen större betydelse om den är kladdig. Dock skulle inte jag vilja ha kladdiga säkringar.

Det finns säkert nån annan som är bättre koll på den här maskinen, men om det finns risk att motorn har sugit in vatten så tycker jag som sagt inte att du ska köra startmotorn/maskinen mer.

Om du inte känner nån som kan hjälpa dig eller har pengar så är det bättre att du själv skruvar isär det och kollar om det ser illa ut. Viktigt är att använda rätt verktyg, notera och fotografera exakt vad du gör och va noggrann! När du monterar ihop det igen så använd nya packningar och dylikt.

Har du tur så kan säkert lite eget handarbete lösa problemet, har du otur så förstör du hela motorn genom att fortsätta försöka starta den.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17427

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Teknikern skrev: Varför inte hiva ur spisen själv och riva den? Då lär du dig hur en motor fungerar. Jag har aldrig, säger A-L-D-R-I-G satt min fot i en verkstad annat än min egen och jag har nog skruvat på mera grejer än dom flesta här kommer att göra. En motor är ingen rymdteknologi och med sunt förnuft, lite bra verktyg och tänket "klart jag fixar det här" så kan du inte annat än lyckas. Dokumentera med digitalkameran vartefter du river om du är osäker på hur delarna ska sitta när du ska plocka ihop maskinen igen så reder det sig nog.

Har du fått in vatten i motorn och den stått så över vintern får du börja med att putsa rost överallt, vevstakar, lagerbanor, cylindrar, kolvringar mm. Ett skitgöra som tar tid.

*dagens bortskämda ungdomar, nä annat var det på min tid,,,,,,,,,,*

Hahaha, klockrent med ett svar från en veteran ;) " det var bättre förr va? ;) "
GP1300R SÅLD*

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17435

• ante
  • ante Profilbild
  • New Member
  • New Member
Försöker startmotorn ens dra runt eller klickar det bara i relät? För försker den dra men det går tungt så låter det inte så bra men klickar det bara i relät så kan det va relät som inte slår till som det ska. o om startmotorn surrar utan att den hoppar i och drar runt motorn så kan det vara solenoiden.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17454

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag skulle nog ha kollat upp det där nogrannare före du river allt :?

1. Ta ur tändstiften och testa kör på startmotorn utan att ha nån cylindertryck "kompression"
2. var säker på att batteriet du har är i tillräckligt bra skick för att driva runt startmotorn.

Det är i alla fall ingen smart ide och testa köra runt sakerna om du nu skulle ha vatten i cylindrarna / vevhuset.. när du har tagit ur tändstiften så blir motorn mycket enklare och snurra runt

om det inte funkar så låna dig en optisk "kikare" och titta ner i på cylinderväggarna.. eller så ta ur oljan.. efter såhär lång tid får du väl ut halva motorn med det rostiga vattnet

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17479

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag skulle inte rekommendera att köra med startmotorn,,,,,,,alls. Dra runt motorn för hand med urtagna tändstift. Går den inte att dra runt eller om den går att dra runt men går tungt eller "hackar" någonstans har du en rostig motor och då finns det bara ett att göra: RIV!

Teknikern - marinmek sen över 30 år tillbaks.

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17483

• f.an
  • f.an Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Men det krävs ju visst rivande innan du kan dra runt motorn för hand.. Har ju inte magnapull på skotern direkt.. Och lite knivigt att få in handen i pumptunneln och försöka pilla runt impellern med naglarna.. ;)

So oavsett måste du alltså börja skruva i motorn. Men ett tips kan ju vara att byta olja! Ser den förjävlig ut så sänker du ju dina chanser ganska väsentligt.. ;)
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Re: ska jag vara orolig? 15 år 10 månader sedan #17490

• eneby1
  • eneby1 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

F.An skrev: Men det krävs ju visst rivande innan du kan dra runt motorn för hand.. Har ju inte magnapull på skotern direkt.. Och lite knivigt att få in handen i pumptunneln och försöka pilla runt impellern med naglarna.. ;)

So oavsett måste du alltså börja skruva i motorn. Men ett tips kan ju vara att byta olja! Ser den förjävlig ut så sänker du ju dina chanser ganska väsentligt.. ;)

Vilken olja ska han byta tänkte du ;)
Sea doo RX Millenium Edition

Sidan laddades på: 0.085 sekunder