Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20320

• hoppe
  • hoppe Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Självklart är man det! Inköp av vattenskoter och tecknande av medlemskap i SSRS skedde samma dag!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20331

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Jag tänkte gå med men så läste jag att alla i familjen kan vara på samma medlemskap och farsan är med så då hoppade jag. Men nu ska jag flytta så då får vi se om jag går med (vill se att alla nya kostnader med boendet m.m. funkar först).
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20340

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Lime nu snålar du på fel saker. Här är ett utdrag från deras hemsida.

Du betyder mycket för att vi ska kunna rädda liv till sjöss

Tack vare våra medlemmar kan vi rycka ut på 2000 larm om året. Det är 70% av all sjöräddning i Sverige. Och vi gör det helt utan bidrag från staten.

Om du inte redan är medlem, bli det här med en gång. www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening vars enda uppgift är att rädda liv till sjöss. Längs hela vår kust och i de stora sjöarna finns 2 000 frivilliga sjöräddare som är beredd att rycka ut dygnet om.

– Vår verksamhet är byggd på gåvor, frivilliga insatser och inte minst våra medlemmars stöd, berättar Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

Men du behöver inte donera en båt eller ge dig iväg i storm och mörker för att hjälpa till. Det räcker med att vara medlem.

– Det är medlemsavgifterna som ger oss den stabilitet vi behöver för att kunna driva verksamheten långsiktigt, fortsätter Rolf Westerström.

Medlemskapet kostar 600 kr om året och räcker för familjens alla fritidsbåtar, stora som små. Bara de är privatägda och familjen bor på samma adress.

Medlemmar får kostnadsfri hjälp vid driftstopp

– Våra medlemmar får till exempel gratis hjälp vid till exempel motorstopp eller roderhaveri. Även om sjön ligger blank och ingen svävar i fara. Det är vårt sätt att säga ”tack för ditt stöd”. Det är inte en försäkring, vi kallar det för en förebyggande uttryckning. Att vi hjälper till innan det blir akut.

Men sjönöd och olyckor går alltid före, då är vi ute ur hamnen på 15 minuter. När läget inte är lika akut, som när vi hjälper medlemmar, kan det ta lite längre tid. Besättningen är ju frivillig och har sina vanliga jobb att sköta, men hjälp kommer.
Tidningen Trossen fyra gånger om året
Uppslag Trossen

– Som medlem får du även vår tidning Trossen, med allt om båtliv, sjöräddning och sjösäkerhet. Och självklart medlemsdekaler att sätta på bil och båt. För det är något att visa upp, att man är medlem i en ideell förening som står för 70% av all sjöräddning i Sverige. Utan en krona från staten. Det kan inte sägas nog många gånger, fortsätter Rolf Westerström.

Även om Sjöräddningssällskapet har många frivilliga och en liten administration; det kostar pengar att rädda liv. Det kostar pengar att driva räddningsstationer, allt från båtar till utbildningar och kaffet som vi bjuder våra jourhavande obetalda sjöräddare på.

– Vi har nästan 2 000 frivilliga som lägger stora delar av sin fritid på att träna och rädda liv till sjöss. Men utan insamlade pengar hade de inte haft några moderna räddningsbåtar att att ta sig fram i. De hade fått försöka rädda liv i segelskutor och tunga och långsamma stålkryssare. Vi hade inte kunnat utbilda dem eller ens tanka båten. Just därför behöver Sjöräddningssällskaet ditt stöd. Så att vi kan rädda liv, understryker Rolf Westerström.

Killar och tjejer snåla inte då det är med all säkerhet dessa som kommer om vi har skadat oss. Det kosta 1.65:-/per dag att se till att det står någon redo 364dagar per år.
/Robban

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20342

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Lime skrev: Jag tänkte gå med men så läste jag att alla i familjen kan vara på samma medlemskap och farsan är med så då hoppade jag. Men nu ska jag flytta så då får vi se om jag går med (vill se att alla nya kostnader med boendet m.m. funkar först).

Så hade jag oxå förstått att det var, men nu idag när SSRS ringde mig för att avsluta sin rapport så fick jag förklarat för mig att medlemskap är personligt och gäller för innehavaren oavsett om det är hans båt, eller om du bara är ombord på en kompis båt så i ljuset av detta så gick jag med idag med för egen del oxå, känns ju skönt att veta att jag är täckt oavsett vems och vilken båt jag är ute med :)
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20404

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Robban skrev: Lime nu snålar du på fel saker. Här är ett utdrag från deras hemsida.
(...)

Jag har precis köpt egen lägenhet och snålar just nu på allting, speciellt allt med skotern. Jag hade tänkt att köra hur mycket skoter som helst i sommar och tävla massor men nu blir det istället mycket färre gånger och bara några enstaka tävlingar för att spara på utgifterna. Jag kommer absolut att gå med i SSRS, men först vill jag se att ekonomin fungerar ett par månader med lägenheten.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20407

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Det är nog riktigt att prio lägenheten Lime svårt att sova i en skoter.

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20418

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Grattis till lägenheten Lime!

Helt rätt prioriterat - Du kan svänga över hit med skotern så ska jag ta väl hand om den i sommar, och du behöver ju inte vara orolig - jag är ju medlem i SSRS om den skär ihop! :dita:
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20464

• nbd
  • nbd Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Sådär då har man dragit sitt strå till stacken och blivit medlem.

Re: Är ni medlemmar i SSRS ? 15 år 9 månader sedan #20469

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Självklart så ska man vara medlem i SSRS. Jag är även f.d. skeppare i sjöräddningen och nyttan de gör i våra vatten är suverän.

Någon gång kanske ni eller någon ni känner hamnar i knipa till havs, då är det skönt med ett gäng människor som är i jour dygnet runt, året runt som kommer till din hjälp. Helt utan ersättning dessutom.

/ Robin
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.083 sekunder