Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15133

• discokaj
  • discokaj Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Tjenare Hej hej!
Första året för mig som vattenskoteråkare och jag tänkte höra med er hur många som kör med hjälm/googles? fördelare nackdelar och om det är något att rekommendera :)

Kör hårt i sommar guppa åkare! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15135

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag kör alltid med hjälm att trilla av i 60knop och slå i huvudet kan ganska lätt innebära att du bli medvetslös. Det finns dok en stor nackdel att köra med hjälm och det är den så kallade hock effekten som kan bli om vattnet greppar tag i hjälmen då är det ganska lätt att du sliter av något i nacken. Det bästa skydd du kan använda när du kör med hjälm är att sätta på sig ett Nackskydd typ Leatt Brace

Marknadens bästa nackskydd! Minskar risken för nackskada med 1000ggr. Statistiskt säkert efter 70.000 sålda Leatt Brace. Bästa motocross produkten av alla enligt RacerX Magazine. Helt unikt nackstöd som tillverkas av LEATT BRACE Club tillverkas i glasfiber/nylon och väger ca 850g.
LEATT BRACE skyddar effektivt mot:
• Hyperflexion: extreme forward head movement.
• Hyperextension: extreme rearward head movement.
• Lateral Hyperflexion: extreme sideways head movement.
• Axial loading: compression of the spinal column due to the effect of force on the helmet.
• Posterior hypertranslation: rearward movement of the head/helmet on the neck.

24MX 3.jpg

Det kostar visserligen en slant men hamnar man i rullstol för att man inte hade en på sig så tycker jag att 3900:- är en billig slant för att slippa sitta ner resten av livet. Min sponsor säljer dessa och de har bra priser om man kollar vad andra tar. Här är en länk till deras hemsida.
www.24mx.se/crossdelar/Leatt_Brace_GPX_C...d_Leatt_Brace/s197//
Man kan hoppa att köpa de nackskydd som är typ som en stödkrage i hårt tyg det är denna typ av kragar som man bör satsa på. Malte alias FAST kör även han med en Leatt Brace krage i kolfiber, plus flera av förarna i världs eliten.

Jag tror nästan alla som kör med hjälm även har googels. Försök att satsa på ett par med enkel glas, då det oftast samlas vatten mellan glasen om man har dubbelglas, Oakley har några som är avsända för vattensport som heter H2O riktigt grymma kan vara lite svåra att hitta i Sverige men då är det bara att beställa från England (pundet är billigt nu).

/Robban

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15139

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Tackar Robban härligt information från den erfarna, doc känns det som att jag inte kommer lägga pengar på ett leatt brace. Vet att det är ett toppen skydd har många cross polare som kör med det och dom säger ju att det är skillnad på liv & död nästan. Men kan bli att satsa på ett par glasögon vill ju kunna se lite när det stänker =)

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15140

• spanier
  • spanier Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hjälm? Det hade man väl på dagis? :-D Näe man måste se ball ut, det är a och o. :-D

Men ja...för de som tokkör är det nog ett måste. En annan tänkte bara glajja runt i vattenkammat och låta vinden fånga håret...jag har alltså inte tänt köra med hjälm. :-D

Peace out brothas :-D

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15141

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Hjälm.jpg
Sådan hjälm skulle jag nog hoppa en av de vanligaste skadorna när du är ute och leker är kross skador på käken vilket bara en hjälm med käkskydd kan erbjuda. Sen är det en faktor till med hjälmen försök att hitta en så lätt hjälm som möjligt det finns hjälmar från 950g-1800g de flesta ligger väl på ca 1300g-1400g de riktigt lätta blir tyvärr ganska dyra då de är byggda i kolfiber och kevlar.
/Robban

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15147

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Haha, fuck det här med hjälm verkar bara vara ett problem! På med pilot brillorna och ta det lugnt i kurvorna så verkar som att det inte är något problem med att köra skooter 8-) 8-)

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15148

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Håller med Robban om att man ska ha en lätt hjälm med ordentligt käkskydd, fick ligga på sjukhus några nätter med muskelskador i nacken efter ett båtrace för många år sedan. Fick därefter rådet av idrottskadeläkaren att skaffa lättare hjälm, nackstöd samt träna mer...hjälm och nackskydd är lätt fixat men träningen,hmm 8-)

Gjorde en helt ovetenskaplig test för en tid sedan att gämföra vattenmotståndet för en crosshjälm med käkskydd mot en integralhjälm med visir. Motståndet blev märkbart högre för crosshjälmen då käkskyddet agerade skovel och vred hjälmen. Så jag kommer att köra integralhjälm. Men som sagt, inte historiens mest vetenskapliga test 8-)
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15153

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Robban skrev: Jag kör alltid med hjälm att trilla av i 60knop och slå i huvudet kan ganska lätt innebära att du bli medvetslös. Det finns dok en stor nackdel att köra med hjälm och det är den så kallade hock effekten som kan bli om vattnet greppar tag i hjälmen då är det ganska lätt att du sliter av något i nacken. Det bästa skydd du kan använda när du kör med hjälm är att sätta på sig ett Nackskydd typ Leatt Brace

Marknadens bästa nackskydd! Minskar risken för nackskada med 1000ggr. Statistiskt säkert efter 70.000 sålda Leatt Brace. Bästa motocross produkten av alla enligt RacerX Magazine. Helt unikt nackstöd som tillverkas av LEATT BRACE Club tillverkas i glasfiber/nylon och väger ca 850g.
LEATT BRACE skyddar effektivt mot:
• Hyperflexion: extreme forward head movement.
• Hyperextension: extreme rearward head movement.
• Lateral Hyperflexion: extreme sideways head movement.
• Axial loading: compression of the spinal column due to the effect of force on the helmet.
• Posterior hypertranslation: rearward movement of the head/helmet on the neck.

24MX 3.jpg

Det kostar visserligen en slant men hamnar man i rullstol för att man inte hade en på sig så tycker jag att 3900:- är en billig slant för att slippa sitta ner resten av livet. Min sponsor säljer dessa och de har bra priser om man kollar vad andra tar. Här är en länk till deras hemsida.
www.24mx.se/crossdelar/Leatt_Brace_GPX_C...d_Leatt_Brace/s197//
Man kan hoppa att köpa de nackskydd som är typ som en stödkrage i hårt tyg det är denna typ av kragar som man bör satsa på. Malte alias FAST kör även han med en Leatt Brace krage i kolfiber, plus flera av förarna i världs eliten.

Jag tror nästan alla som kör med hjälm även har googels. Försök att satsa på ett par med enkel glas, då det oftast samlas vatten mellan glasen om man har dubbelglas, Oakley har några som är avsända för vattensport som heter H2O riktigt grymma kan vara lite svåra att hitta i Sverige men då är det bara att beställa från England (pundet är billigt nu).

/Robban

är nog dags och inhandla nack skydd.. tack för tiset..

Angående dessa Oakley H20 Googels.. Kan jag bara säga :winner: :winner: köpta sådana förra sommarn.. finns nog inga bättre. Finns hos en svensk återförsäljare dom stod b.la på racet i Henån och sålde dessa

Temptation Store · Vattensport och Streetwear (ligger i Lidköping) tror dom kosta typ 700kr inkl. frakt

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15154

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hitta även adress

www.temptationstore.se/

pris 650-850kr

p.s Tycker att dessa med Iridium / spegel glas är klart snyggast 8-)

Re: Hur många kör med hjälm/googles? 16 år 1 vecka sedan #15155

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Efter att ha flugit av skotern för andra gången i en för stor våg i för hög hastighet och insett att det är inte skotern som jag slår huvudet i utan vattnet (fick ont i huvudet och kände mig inte helt fräsch i bollen) så skaffade jag en orange (så att jag syns i vattnet!!!) crosshjälm från 4-speed. Kostade runt 400 kr. Fodret är urtagbart (lättare att torka) och hjälmen känns inte sp tung i vattnet.

Kör med ett par goggles från Smith som har imm skydd. Funkar bra för mig. Minns inte pris men runt 300-400 kanske.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.073 sekunder