Jag kör alltid med hjälm att trilla av i 60knop och slå i huvudet kan ganska lätt innebära att du bli medvetslös. Det finns dok en stor nackdel att köra med hjälm och det är den så kallade hock effekten som kan bli om vattnet greppar tag i hjälmen då är det ganska lätt att du sliter av något i nacken. Det bästa skydd du kan använda när du kör med hjälm är att sätta på sig ett Nackskydd typ Leatt Brace
Marknadens bästa nackskydd! Minskar risken för nackskada med 1000ggr. Statistiskt säkert efter 70.000 sålda Leatt Brace. Bästa motocross produkten av alla enligt RacerX Magazine. Helt unikt nackstöd som tillverkas av LEATT BRACE Club tillverkas i glasfiber/nylon och väger ca 850g.
LEATT BRACE skyddar effektivt mot:
• Hyperflexion: extreme forward head movement.
• Hyperextension: extreme rearward head movement.
• Lateral Hyperflexion: extreme sideways head movement.
• Axial loading: compression of the spinal column due to the effect of force on the helmet.
• Posterior hypertranslation: rearward movement of the head/helmet on the neck.
24MX 3.jpg
Det kostar visserligen en slant men hamnar man i rullstol för att man inte hade en på sig så tycker jag att 3900:- är en billig slant för att slippa sitta ner resten av livet. Min sponsor säljer dessa och de har bra priser om man kollar vad andra tar. Här är en länk till deras hemsida.
www.24mx.se/crossdelar/Leatt_Brace_GPX_C...d_Leatt_Brace/s197//
Man kan hoppa att köpa de nackskydd som är typ som en stödkrage i hårt tyg det är denna typ av kragar som man bör satsa på. Malte alias FAST kör även han med en Leatt Brace krage i kolfiber, plus flera av förarna i världs eliten.
Jag tror nästan alla som kör med hjälm även har googels. Försök att satsa på ett par med enkel glas, då det oftast samlas vatten mellan glasen om man har dubbelglas, Oakley har några som är avsända för vattensport som heter H2O riktigt grymma kan vara lite svåra att hitta i Sverige men då är det bara att beställa från England (pundet är billigt nu).
/Robban