Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Hjäp! Ska jag köpa eller lämna tillbaks? GTX155 Wake -05 16 år 1 vecka sedan #14993

• bänkt
  • bänkt Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
I höstas "köpte" jag en Seadoo 155 gtx -05 av en firma som håller i vattenskoterturer. Maskinen är ledarskotern och skulle inte ha gått så många timmar. Ledarskotern ligger stilla medan alla andra leker av sig. Firman servade sina skotrar själva och har verktyg och kunskap. Jag slog till trots att den såg välanvänd ut tack vare relativt få timmar och att den då skulle vara välservad.

Men, säg den lycka som varar. Upptäckte nämligen att timräknaren ställer sig på 125h varje gång man sätter i nyckeln. Dessutom krånglar knacksensorn, vilket är ett fel som det gått ut servicebulletin på, och den bör bytas.

Så nu kan man alltså ifrågasätta både timmarna och underhållet.

Första fakturan blev fel, och det saknades 3 nollor på den... (skulle betalt och sett glad ut) och när den andra fakturan kom hade jag upptäckt felen. Kontaktade dem, och sa att jag skulle hålla inne betalningen tills vi hittat en lösning. Inga bekymmer. Detta var i oktober/november.

Nu hörde dom av sig. Dom erbjuder sig att fixa knacksensorn, men inte timräknaren, då det skulle innebära byte av databoxen (+10kkr) och dom slår av 2000 kr på priset. Eller så häver vi köpet och jag får 2000:- för jobbet jag lagt ner på skotern (plastreparationer och polering i huvudsak).

Dom är alltså helreko och tillmötesgående!

Jag tycker dock att osäkerheten kring antalet timmar kommer att göra skotern svårsåld för mig den dag jag tröttnar och att 2000 är lite klent med tanke på risken för ett mycket sämre tredjehandsvärde. Sen kan man ju undra om databoxen är "stabil".

Så; ska jag ta pengarna och leta vidare, ska jag ta deras erbjudande, eller ska jag be dem slå av lite till (Det finns en trailer som inte ingick i affären, jag funderar på att försöka få dem att baka in den. Då får jag ett "paket" vilket jag tror höjer tredjehandsvärdet igen.)?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hjäp! Ska jag köpa eller lämna tillbaks? GTX155 Wake -05 16 år 1 vecka sedan #15001

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Om det är samma firma som jag tror så var de inte allt för billiga om jag inte minns fel. Fast de hade gått långt och ser använda ut. Hade de inte gått över 250 timmar?

Kan det inte vara värt att häva köpet och eventuellt lägga på en peng för en skoter utan dessa fel och timmar på?

Skulle själv ha svårt för att köpa en skoter som inte visar rätt antal timmar på. Hur ska man veta när service ska utföras och om den tidigare ägaren servat den vid rätt interval. Kan finnas risk att du måste dra ner ordenligt på priset när du säljer den.

Hoppas det löser sig innan sommaren.

Re: Hjäp! Ska jag köpa eller lämna tillbaks? GTX155 Wake -05 16 år 1 vecka sedan #15002

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag skulle lämna tillbaka den!

Som ovan skrev, svårt att veta när man ska göra saker och lägger man till lite pengar kan man få ett grymmare ål
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Hjäp! Ska jag köpa eller lämna tillbaks? GTX155 Wake -05 16 år 1 vecka sedan #15006

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
jag skulle inte ha kvar den! ta pengarna å leta nytt
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Hjäp! Ska jag köpa eller lämna tillbaks? GTX155 Wake -05 16 år 1 vecka sedan #15014

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Håller med dom andra lämna tebax och leta vidare.
Finns ju hur mycket som helst till salu nu..

Re: Hjäp! Ska jag köpa eller lämna tillbaks? GTX155 Wake -05 16 år 1 vecka sedan #15015

• bänkt
  • bänkt Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack för era tankar!

Priset är precis över 50 nyservad och med en GPS. För dom pengarna hittar jag inte så mycket. Har ni några förslag?

Nu efter en del putsande och fixande så ser den anständig ut. Dessutom går den bra förutom där knacksensorn spökar.

Jag tror också det blir klurigt att sälja. Men borde inte värdet, trots bristerna, ligga på runt 50 med en 80-trailer?

Re: Hjäp! Ska jag köpa eller lämna tillbaks? GTX155 Wake -05 16 år 1 vecka sedan #15054

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Vi säger så här: Jag köpte en gammal Castoldijet med en icke fungerande motor, ett elsystem som var ett råttbo och en gravt korroderat, epoxylagat turbinhus och hål i skrovet för 5000:-. Motorn fick en översyn med bla. ny kamrem och ny hardykoppling, nya lager i turbinaxeln och nya tätningar, nytt elsystem och ny elutrustning med sjökortsplotter. Ny 80-trailer köptes in och summan av det hela blev c:a 20,000:-

Toppfart 23 knop, lastar massor inombords och används bla. som dykplattform och bogserare.

Skulle jag behövt nåt snabbare så hade din maskin varit ett bra fynd enligt mig, men då ska trailern ingå också. Det är min högst personliga bedömning.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.063 sekunder