Nu är det dags att skriva om min första säsong som ägare av vattenskoter. Allt började med att jag och några kompisar hyrde oss en timma och åkte på vattenskotersafari. Seadoo GTI 155 var skotern som vi fick köra runt på i skärgården. En otroligt härlig känsla och upplevelse. Efter den dagen så nämnde jag nog ordet vattenskoter minst en gång per dag vilket gjorde både min fru, vänner och arbetskolleger minst sagt lite trötta på mig. Det tog ett år att läsa in sig och samla på sig kunskap och försöka komma på vilken typ av vattenskoter som skulle passa mig och min fru bäst.
Tillslut hade jag bestämt mig för att köpa en Seadoo GTX 155. Den har ingen kompressor och det behövde inte jag hade jag intalat mig. Men bara ett par dagar innan blev jag övertalad att köpa en Seadoo RXT 215 istället. "Sjävlklart ska du ha en vattenskoter med kompressor" och så fick det bli. I våras åkte jag till Stockholm och köpte en Seadoo RXT 215 2008 års modell. Samma helg tog vi vår första provtur. En vattenskoter med kompressor har väldigt mycket mer drag och kraft än en utan vilket borde vara ganska självklart men jag hade nog inte riktigt förstått hur mycket mer. Men jag är glad att jag köpte en skoter med kompressor. Kraften finns där om man vill stå på lite. Jag och min fru har använt skotern flitigt under sommaren. Varje helg och även på kvällar i veckorna. Det har blivit många utflykter med skotern packad med mat, dricka, kamera, böcker, musik och allt man behöver för en dag i skärgården. För utflykter, transport och lek är vattenskotern ett helt perfekt fordon. Den är tyst, gör nästan inga svall, drar väldigt lite soppa, lätt att transportera, underhålla och den är väldigt driftsäker. Aldrig varit några problem.
Man har fått svara på många frågor från nyfikna sjöfolk som vill veta mer om vattenskotern. Jag har inte träffat någon som varit otrevlig eller tyckt att den maskinen inte hör hemma i våra vatten. Då har vi dock använt sjövett och blivit omkörda av många motorbåtar där det varit hastighetsbegränsningar. Har vi kört fort har det varit i farleder eller på avskilda platser.
Det som har förvånat mig mest (förutom kraften) är hur stabil skotern är (har dock hört talas om vissa som trillat av i 5 knop

) Men vi har aldrig varit nära att vippa eller välta. Vi har åkt i ganska hög sjö utan att bli våta eller att det känts obehagligt. Vid lek känns den väldigt stabil, trygg och uppmuntrar till att tuff körning men samtidigt kan man bara släppa av på gasen och glida fram mellan öar och njuta av vår vackra skärgård. Lägga till i en gästhamn och köpa glass eller ta en lunch, åka vidare för att hitta en mysig ö, bada, sola och slappa.
Jag kan inget annat än att rekommendera vattenskotern. Är man det minsta nyfiken eller intresserad av friheten och känslan man får av att ta sig fram på våra vatten så behöver man inte tveka. Köp en vattenskoter!
Bifogare en bild från sista turen för i år. Snart är det vår 2010
clip_image001.jpg