Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10098

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Hörde från en polare idag att det blitt nya regler, googlade lite o hitta detta.

www.lidkopingsnytt.nu/2009/06/19 ... -godkanda/

sen

www.bonetweb.com/vattenskoterspe ... ningen.htm

Vart hittar man vart man får köra?? ja kommer ju iof ha med den efter båten o köra som vanligt i vänern med respekt givetvis....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nygamla vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10121

• er_vattten
  • er_vattten Profilbild
  • New Member
  • New Member
Det är ingen ny förordning, bara en smula modifierad.
Vilket inebär att kustbevakningen kommer rapportera alla som de påträffar utanför länsstyrelsens anvisade områden. Vi hoppas alla på att någon kommer på ett sätt att kringå detta helt galna regelverk. Vad är det för fel på vanliga sjöregler?

Se länken till Kustbevakningens nyhetssida:
www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/Pres...asePage.aspx?id=1834

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10132

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Har lite info för dom som kör i Gävle. Var idag i kontakt med Rolf Bergström på länstyrelsen i Gävle.Han var den som som ritade kartan som jag ska försöka ladda upp.

Var får man åka?
Som framgår ovan har Länsstyrelsen beslutat om var det är tillåtet att färdas med vattenskoter. Dessa områden är utan undantag belägna i havet i anslutning till allmänna farleder. I övriga vattenområden råder idag förbud att köra vattenskoter. Detsamma gäller också för vissa avsnitt av de farleder som passerar genom områden med höga natur- eller kulturmiljövärden eller är betydelsefulla för fisket. De allmänna farlederna finns angivna i Sjöfartsverket författningssamling
Färd mellan strand och tillåtet område får ske kortaste färdväg i maximalt 8 knop om området är beläget högst 600 meter från sjösättningsplatsen. Färd genom naturreservat, Natura 2000-område eller allmän badplats är inte tillåten.

Till det här hör att enligt kartan så sträcker sig området till Purrutsgrund i norr och en bit förbi Eggegrund.Där slutar inte åkningen utan bara den allmänna farleden.Alltså är det ok att åka på öppet hav. Tänkte ringa till kustarn och höra om dom nu ska sälja sina skotrar efter som dom kan ju inte heller få köra där inte vi får köra men jag orkade inte va så dryg.

Mer infofinner ni på www.lansstyrelsen.se/gavleborg/a ... skoter.htm

Tänkte regga Kawan som båt.Eftersom pdf inte är tillåtet att ladda upp så kan jag skicka mail till er som vill ha en blankett.

MVH Conny
Först till Eggegrund vinner......

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10138

• fredda
  • fredda Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
jävla vansinne :mad2:

ideer på moteld:
1: vi försöker att antingen båtregga eller förlänga till 4 meter.
2: naturligtvis kör vi som folk där man ej får köra för att ta bort ett argument för myndigheterna.
3: vi startar en fond för att täcka ev. rättegångskostnader och böter.
4: när någon som följt ovanstående blir rapporterad tar vi fajten ända upp i europadomsolen.

vilka e på?
<a href="">

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10139

• mattiask89
  • Platinum Member
  • Platinum Member
vilket krångel... har dom inget bättre för sig bakom skrivborden???
Hur fan ska man kunna ha koll på allt detta påhitt.
Ska banne mig ringa till länsstyrelsen i morgon o begära att få en karta över vilka områden som gäller o inte för det borde la alla kunna kräva för att hålla koll på det??
Hittar inget på dera hemsida iaf..
Läste nåt att det är även för störande buller.... vad ja vet låter dom flesta 2 takts utombordare mer än en 4-takts skoter.
Blir det förbud byter ja till V8 båt med raka rör :dita:

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10140

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

conny skrev: Har lite info för dom som kör i Gävle. Var idag i kontakt med Rolf Bergström på länstyrelsen i Gävle.Han var den som som ritade kartan som jag ska försöka ladda upp.

Var får man åka?
Som framgår ovan har Länsstyrelsen beslutat om var det är tillåtet att färdas med vattenskoter. Dessa områden är utan undantag belägna i havet i anslutning till allmänna farleder. I övriga vattenområden råder idag förbud att köra vattenskoter. Detsamma gäller också för vissa avsnitt av de farleder som passerar genom områden med höga natur- eller kulturmiljövärden eller är betydelsefulla för fisket. De allmänna farlederna finns angivna i Sjöfartsverket författningssamling
Färd mellan strand och tillåtet område får ske kortaste färdväg i maximalt 8 knop om området är beläget högst 600 meter från sjösättningsplatsen. Färd genom naturreservat, Natura 2000-område eller allmän badplats är inte tillåten.

Till det här hör att enligt kartan så sträcker sig området till Purrutsgrund i norr och en bit förbi Eggegrund.Där slutar inte åkningen utan bara den allmänna farleden.Alltså är det ok att åka på öppet hav. Tänkte ringa till kustarn och höra om dom nu ska sälja sina skotrar efter som dom kan ju inte heller få köra där inte vi får köra men jag orkade inte va så dryg.

Mer infofinner ni på www.lansstyrelsen.se/gavleborg/a ... skoter.htm

Tänkte regga Kawan som båt.Eftersom pdf inte är tillåtet att ladda upp så kan jag skicka mail till er som vill ha en blankett.

MVH Conny

Om jag inte missminner mig helt så ligger ett av de tillåtna områdena i Gävleborg norr om farleden in till Gävle med en spets som sträcker sig upp mot ett naturskyddsområde, samtidigt som hela fjärden söder om leden är förbjuden???? Hur värnar man känsliga naturvärden genom det? Hur är den tillåtna båttrafiken söder om leden bättre för miljön än en vattenskoter?
När det gäller Kustbevakarna behöver de inte sälja sina skotrar då de tillsammans med sjöräddningen och annan samhällsnyttig verksamhet är helt undantagna i förordningen.

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10141

• mattiask89
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det låter som det är dålig ursäkt av dom att dom förstör miljön dom e ju snarare bra mycke vänligare.
Vet beslutsfattarna ens hur verkligheten ser ut på sjön.......garanterat inte!!!!

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10142

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag skiter i vilket. Man kanske skulle hänga på en turbo o få runt 400hk så är det bara o peka finger åt alla :dita: . Det är ju dock inte dit man vill hamna. Tror mer på att vi som nämdes tidigare tex skapar en fond eller skramlar till en advokat så vi rör om lite i grytan !
Den som tittar på kartan förstår ju att det är inte ett stort område.och när jag påpekade att det inte finns så många ramper och att dom flesta är låsta med bom fick jag till svar att gå med i den båtklubben. Detta har dom inte tagit hänsyn till

Tänk om dom skulle säga till en rödstrumpa att det blir bara o segla i farleden,vilket liv det skulle bli. Tror dock att det finns personer här på guppa som har bättre kontakter och förstår sig på systemet bättre än jag. Hjälper till med vad jag kan. maila så får ni en blankett.
Först till Eggegrund vinner......

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10143

• nbd
  • nbd Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Ska bli intressant att se det första rättsfallet där detta ska prövas.. sist la dem ner åtalet för att rädda ansiktet på regeringen frågan är hur det gör nu.

Läser man länken nedan som postats tidigare i denna tråd så lär dom få svårt att fälla en.
www.bonetweb.com/vattenskoterspe ... ningen.htm

Man får hoppas att Sverige är den rättsstat man förutsätter att den bör vara och att domstolarna kan se på detta objektivt och inte som våra politiker där frågan har blivit en prestigefråga, nu när deras huvudargument som tex. miljöbovar och att det väsnas mycket osv. är borta så kan dom inte gärna bara ändra åsikt för det skulle bli pinsamt.

Re: Nya vattenskoterförordningen 16 år 6 månader sedan #10144

• fredrik00
  • fredrik00 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Blir intressant och se hur länsstyrelsena kommer sätta ut tillåtna områden, så det ej strider mot § 3 i vattenskoterförordningen...

Sidan laddades på: 0.069 sekunder