Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Ny medlem och nybliven skoterägare! 16 år 8 månader sedan #7315

• magnusson
  • magnusson Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej alla guppare! Gissa om jag blev glad när jag hittade den här siten! Alla små frågor kring mina första timmar på sjön har redan besvarats. Jag har precis skaffat en sprint jet 800, alltså en ShengQIBao från Kina. Detta är en 2 takts, 800cc 120hk maskin som gör ca 90km/h. www.sparrsab.com/productinfo.asp?pid=175&pgid=338

Jag är mycket nöjd med den, men är nyfiken om någon annan känner till den här modellen, och kan berätta något om den... vad som helst?
Till mitt förtret är maskinen emellanåt svårstartad, i synnerhet efter ett par minuters körning då den är varm. Luktar också en hel del bensin om den.. har kollat stiften och de är svartsotiga vilket tyder på för fet blanding?
Tyvärr kan jag inte för mycket om motorer och har svårt att hitta vart jag ska skruva ned bränslet, för jag antar att det är det jag bör göra. Någon tipsade mig om att köpa lite varmare stift också, vad tror ni om det?

Ett par ytterligare frågor:
Vilken tvåtaktsolja är absolut bäst att köra på?
Vi har en hund som kanske vill åka med också, någon som tagit med sig sin vovve på skotern någon gång? :)
Lås och larm? Hur säkrar ni era skotrar?

Tack, ser fram mot era svar! =)
I think I`m awsome!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 16 år 8 månader sedan #7328

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hej,

Kul att du köpt skoter. Kör lugnt :)

Bränslet kan jag tyvärr inte ge något bra svar på men det andra kan jag hjälpa till med.
(Har du separat oljeblanding så ta bort den pumpen och blanda i tanken för att undvika haveri. Du kan även ha den kvar och slå på 1% i tanken)

Vilken tvåtaktsolja är absolut bäst att köra på? Jag kör på Mobil1 outboard oil.

Vi har en hund som kanske vill åka med också, någon som tagit med sig sin vovve på skotern någon gång? Beror nog på hunden men inget jag skulle rekommendera :)

Lås och larm? Hur säkrar ni era skotrar? Inomhus på trailer. Säkrad med lås som ej går att klippa samt dragstångslås. Du kan även köpa en Redknows minifinder GPS om du vill få ner självrisken och hitta den om den nu blir stulen :)
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 16 år 7 månader sedan #8288

• christoph tysken
  • christoph tysken Profilbild
  • New Member
  • New Member
hej. har köpt för norra år sedan en fyhrhjuling och var tvungen att skruvar mycke med bränsle och tändning.
för att får den går bra.
sänk bensin nålen ett steg ner och ökar stiften tem med att steg exempel från br7 till br6 stif dett agör mycke.
jag har ett littel Mariene företag och har testart detta .

sen får du kör med 98 oktan och byte ofta bränslefilter pga kina har myche smuts i tanken fergaser osv....

hör av dig sen. mvh christoph (Tyskens Marina) :P

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 16 år 7 månader sedan #8289

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
När det gäller hunden så har jag en bekant vars hund är helt tokig i att åka vattenskoter :lol:
Men det har nog ganska mycket med hundens läggning att göra.

Har du en hund som helst vill stå med huvudet ut genom bilrutan, då kommer det att fungera.

En annan hund kan nog vara omöjlig att få på en skoter :lol:

/Roffe
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 16 år 7 månader sedan #8341

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Kada skrev: (...)
/Roffe

Lite off-topic men appropå hund... Mina kusiners gamla hund hette Roffe. :-D
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 16 år 7 månader sedan #8344

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
VoFF, voFF ;)
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 14 år 9 månader sedan #30605

• nirvlax
  • nirvlax Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hej detta är ett gammalt inlägg men jag har precis köpt en sprintjet 800 och har haft problem med tändnigen på den här maskinen, efter felsökning och googlande så var det trigger givaren på tändplattan som inte var ok.
Det är tydligen ett vanligt fel på dessa maskiner att de går sönder så om det händer någon därute som har en sprintjet med tändproblem så kan de vara fallet! jag fick min omlindad på timrå elbyggnad "roger" riktigt bra kille.

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 14 år 8 månader sedan #31522

• allertz
  • allertz Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hej!

Jag har precis köpt min första vattenskoter, en Yamaha gp 1200 från -99. Det jag undrar är lite på vad man ska tänka på allmänt. Exempelvis efter att man har varit ute och åkt, måste man kolla igenom vattenskotern och "serva", i sådana fall, hur då? Eller är det bara att tanka och köra på året runt :)

Jag förvarar Vattenskotern i vattnet ifall det kan vara bra att veta..

Uppskattar alla svar jag kan få och tips och trick som kan vara användbara för en nybörjare! Tack på förhand :)

Re: Ny medlem och nybliven skoterägare! 14 år 8 månader sedan #31528

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Grattis till köpet.
Det först tipset är att ta upp skotern mellan du kör antingen på flytbrygga eller vagn då skotern inte mår bra av att ligga i vattnet hela tiden. Ligger den en hel säsong i vattnet så mår jetpumpen inte så bra plus att du kommer tappa många knop på topp och öka bensin åtgången.

Sen mår den bra av att spolas ur med sötvatten ibland och få torka ur vilken den inte gör i vattnet med resultat att den kommer se förjävlig ut efter en säsong.
/Robban

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.064 sekunder