Jag kan bara hålla med trådstartaren om att jag tror att det vore lämpligt att vi faktiskt organiserade oss.
Rimligen är det ju enklast för oss om vi ingår i en befintlig organisation som underavdelning, då är frågan vilken? Dessutom bör ju den organisationen redan idag vara så att säga skotervänlig.
Närmast till hands ligger kanske kryssarklubben?
Personligen tror jag att vi har allt att vinna på att starta "Vattenskotrarnas riksorganisation" med diverse underavdelningar (behöver ju inte vara så uppdelat kanske götalandskretsen, svealandskretsen och norrlandskretsen). Fördelen med en helt egen riksorganisation är att det blir svårare för makthavare och diverse myndigheter att runda en sådan organisation då remisser och annat skall ut.
Tydligheten gentemot samhället blir också bättre då det är en egen organisation som företräder den här delen av båtlivet, precis som en del andra befintliga intresseorganisationer.
Givetvis bygger den här typen av organisation på att vi alla som har och framför vattenskotrar blir medlemmar i den, sedan är det såklart det svåraste av allt att hitta eldsjälarna som egentligen inte behöver vara så många fler än 9 st för hela Sverige, dvs 3 i styrelsen för respektive krets (ordförande, kassör och sekreterare brukar behövas), 3 st i mitt exempel och sedan 3 i styrelsen för riksorganisationen som rimligen är fördelade med en person från var landsända. Till en förening av det här slaget behövs givetvis stadgar men de behöver inte vara så avancerade och jag gissar att det finns någon här på forumet eller i vår närhet som är bra på sådant.
Det som brukar behövas är ju vad föreningen är till för, stadgar kring årsmöte, medlemsskap samt upplösning av verksamheten.
Personligen tror jag på att bygga upp en organisation av detta slag och kommer givetvis att vara medlem och bidrar gärna på andra sätt om jag kan.