Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #6873

• norrland
  • norrland Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Som bland annat framgår i tråden om tingsrättsärendet i Luleå skulle vi sannolikt ha mycket att vinna med en intresseorganisation som företräder oss i frågan om vattenskoterns framtid. Under den senaste tiden har vi exempelvis sett ett flertal "uttalanden" i tidningar som är helt tagna ur luften, ofta från proffstyckare som inte har någon egen praktisk kunskap eller erfarenhet av vare sig båtliv eller vattenskotrar. Till följd av att vi saknar en tydlig extern kontaktyta får dessa uttalanden ofta stå helt emotsagda. Vi får heller ingen vettig möjlighet att påverka beslutsfattare och andra opionsbildare som kan avgör vår framtid.

Nu är det dags att vi på enklast möjliga sätt skapar ett organisation (formell eller informell). Inom befintligt båtorgan eller på egen hand. Det absolut enklaste vore nog att ansluta oss till en etablerad organisation som har det praktiska på plats, alltså enkelt och smidigt. En underavdelning för vattenskotrar eller se till att vi betraktas som båt.

Två frågor:
- Kan Guppa utgöra grunden och om så är fallet
- Vem tar bollen, finns det någon driven i gänget som har kontakter i SBU eller liknande ?

Vi kan inte bara sitta och vänta på att andra avgör vår framtid. Nu är det dags att agera !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #6874

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Det finns folk bakom Guppa.se som ev kan tänkas företräda om något sådant kommer på tal!
Vi får vänta och se tills imorgon då beslutet kommer!
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #6910

• north
  • north Profilbild
  • New Member
  • New Member
Nu blev dom ju friade idag, men det känns ändå som vi borde organisera oss.
Det verkar ju inte som länsstyrelsen och politiker gillar vattenskotrar.
Det borde ju ligga i vattenskoterhandlares intresse, så några kan kanske hjälpa till.

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #6923

• norrland
  • norrland Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Enligt dagens radiointervju med de åtalades advokat är matchen absolut inte över. Som jag förstod det kan vi räkna med att förbudsivrarna snart kommer tillbaka, då ännu bättre förberedda. Nästa holmgång blir ännu tuffare och svårare att klara sig igenom.

Tror bestämt att vi måste agera med framförhållning och på ett klokt sätt. Med lobbyverksamhet och att ge alla seriösa skoteråkare ett publikt ansikte. Några enkla budskap; buskörning är inte acceptabelt, vattenskoter är att jämställa med båt och de regler som då redan finns och gäller, skoteråkare finns representearde i alla ålderskategorier och används i de flesta fall med gott omdömme etc.

Med dagens framgång i ryggen kan vi få en bra start för de nya "skoterpartiet"

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #6927

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Det finns många duktiga guppa medlemmar som sitter på diverse olika platser i samhället och som tillsammans har ett gemensamt intresse, att få vattenskotrarna 100% lagliga med lagen i ryggen.

-Så nog ska vi kunna få ihop ett team som kan hjälpa till och få lagboken ändrad om det skulle behövas!
-Ni vet vilka ni är... ;)
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #7056

• norpan
  • norpan Profilbild
  • New Member
  • New Member
Jag kan bara hålla med trådstartaren om att jag tror att det vore lämpligt att vi faktiskt organiserade oss.
Rimligen är det ju enklast för oss om vi ingår i en befintlig organisation som underavdelning, då är frågan vilken? Dessutom bör ju den organisationen redan idag vara så att säga skotervänlig.
Närmast till hands ligger kanske kryssarklubben?
Personligen tror jag att vi har allt att vinna på att starta "Vattenskotrarnas riksorganisation" med diverse underavdelningar (behöver ju inte vara så uppdelat kanske götalandskretsen, svealandskretsen och norrlandskretsen). Fördelen med en helt egen riksorganisation är att det blir svårare för makthavare och diverse myndigheter att runda en sådan organisation då remisser och annat skall ut.

Tydligheten gentemot samhället blir också bättre då det är en egen organisation som företräder den här delen av båtlivet, precis som en del andra befintliga intresseorganisationer.

Givetvis bygger den här typen av organisation på att vi alla som har och framför vattenskotrar blir medlemmar i den, sedan är det såklart det svåraste av allt att hitta eldsjälarna som egentligen inte behöver vara så många fler än 9 st för hela Sverige, dvs 3 i styrelsen för respektive krets (ordförande, kassör och sekreterare brukar behövas), 3 st i mitt exempel och sedan 3 i styrelsen för riksorganisationen som rimligen är fördelade med en person från var landsända. Till en förening av det här slaget behövs givetvis stadgar men de behöver inte vara så avancerade och jag gissar att det finns någon här på forumet eller i vår närhet som är bra på sådant.
Det som brukar behövas är ju vad föreningen är till för, stadgar kring årsmöte, medlemsskap samt upplösning av verksamheten.

Personligen tror jag på att bygga upp en organisation av detta slag och kommer givetvis att vara medlem och bidrar gärna på andra sätt om jag kan.

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #7197

• nisselauda
  • nisselauda Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 1
Ja tycker att detta låter som en bra ide och kan ta på mig ansvar i norrland, jobbar i en myndighet och har utbildning i lag o rätt=) hade vart bra om det finns några fler som är intresserade och kan tänka sig seriöst att starta något likanade. för kriget är långt ifrån vunnet och vi måste vara aktiva denna gång annars blir vi överkörda igen.
RXT-X 255

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #7231

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kan tänka mig att många som jag är beredda på att betala för ett medlemskap i en organisation som jobbar med frågor som t.ex. att vattenskoter ska jämställas motorbåtar. Om man inte kan bidra med sin tid så kan man bidra ekonomiskt.

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #7232

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Japp inga problem med lägga en slant!
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Nu är det dags att vi organiserar oss ! 16 år 8 månader sedan #7234

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Anders GP skrev: Japp inga problem med lägga en slant!

Jajemän jag också.
/Robban

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.057 sekunder