Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 10 månader sedan #37020

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Farligt om det är stöldgods, man är ju som köpare skyldig att kontrollera att man inte köper stöldgods.

Att köpa stöldgods både medvetet och omedvetet kan leda till att polisen tar varan och att man får böter eller fängelse.
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 10 månader sedan #37021

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

möller skrev: Har även konfronterat säljaren med dessa uppgifter samt frågat om han säljer stulna skotrar. Något han inte blev särskilt nöjd med.

Vad hade han för förklaring då? Det är ju onekligen udda att han har samma LÖGN som är bekräftad på alla möjliga sätt till minst 2 säljare.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 9 månader sedan #37207

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

möller skrev:

Lowtech skrev: Den där smurfen som sålde skotern sa till mig att han kunde ordna fram fjärr utan extra kostnad när jag började bråka om det. Om du vill ta kontakt med han igen dvs.

Det har han erbjudit mig oxå.

Har ringt Yamaha i USA idag och det följer två fjärrkontroller som standard till skotern. Ingen FX SHO Cruiser säljs utan detta.

Har även konfronterat säljaren med dessa uppgifter samt frågat om han säljer stulna skotrar. Något han inte blev särskilt nöjd med.

Lite nyfiken, vad hände sen?
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 9 månader sedan #37239

• möller
  • möller Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
Har inte hänt nåt än. Han säger sig ha beställt nycklar så jag väntar lite till på att han skall höra av sig. Har fått klart att det inte är nåt problem att koda dem i alla fall.

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 9 månader sedan #37358

• k1rr3
  • k1rr3 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Fjärr dosorna kostar ca 3-4 tusen st. Man måste ha en fungerande dosa till skotern för att koda in nya. Det ända som går att göra är att skicka ecu boxen till Yamaha för upplåsning eller köpa en ny box.
Yamaha Waveblaster II 760 -96
Gopro Hero2

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 9 månader sedan #37359

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

K1rr3 skrev: Fjärr dosorna kostar ca 3-4 tusen st. Man måste ha en fungerande dosa till skotern för att koda in nya. Det ända som går att göra är att skicka ecu boxen till Yamaha för upplåsning eller köpa en ny box.

Då Guppas nya regel med nr 13 har införts så är det många erfarna med bra koll som har slutat skriva på Guppa. Men jag kan iaf hälsa från Tuffe (www.jetskiservice.se) att man absolut inte behöver skicka in ngn ECU och inte heller ha ngn fjärrkontroll till Yamaha för att kunna programmera en ny. Det går alldeles utmärkt att åka iväg med skotern till ngn som har möjlighet att programmera, dock så behöver du kunna styrka att skotern är ärlig. Fungerar lika bra på svensksålda som importerade.
Fjärrkontrollerna är dyra - ja - runt 3000 kr.

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 9 månader sedan #37389

• möller
  • Junior Member
  • Junior Member
Kan det vara så här enkelt?

Om jag fattar rätt så sitter "remote:arna" vid leverans fast med buntband inne i skotern enligt tråden...måste kollas.

www.greenhulk.net/forums/showthr ... te+cruiser

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 9 månader sedan #37392

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Skulle ju vara mysigt, men knappast troligt då detta handlar om använda skotrar.
Dessutom har han ju uttryckligen sagt eller ja.. ljugit och tyckt att fjärr är minsan extra tillbehör i usa... :mad2:
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 9 månader sedan #37393

• möller
  • Junior Member
  • Junior Member
Skall i alla fall åka och kolla. Om det handlar om en skoter som inte levererats ny av handlare så kan ju fjärrarna sitta kvar. Jag hade ett tag en kontakt i Danmark som jag köpte nya Yamaha i kartong från, säljaren i fråga hade själv ingen större kunskap om maskinerna och hade ju lätt kunnat missa att tex. nycklarna sitter stripade innanför ett stuvfack.

Om nån timme kommer svaret.. ;)

EDIT: Satt inga nycklar kvar. Bara gummibandet som en gång hållit dem på plats.

Re: Nycklar / fjärr till Yamaha 13 år 8 månader sedan #38266

• möller
  • Junior Member
  • Junior Member
Liten update.

Han skickade mig en nyckel precis som utlovat. Helt ny i orginalförpackning.

Men det slutar inte här. Jag upptäckte efter ett kort tag att batteriet var utbytt. Tyckte det var lite underligt att det skulle vara slut efter en säsong. Kollade lite mer noggrant på skotern och kände helt enkelt att någon 2011 kan det inte vara. ID-brickan bak på skrovet sade dock att det var det.

Kollade inne i motorrummet efter andra nummer och hittade en klisterlapp med ett PRI-ID (Primary ID). Ringde till Yamaha i USA och bad dem hjälpa mig att verifiera årsmodell, då besannades mina misstankar. Maskinen var levererad i dec-2008. Åkte nu till skotern för att kolla genom den ordentligt.

Lyste in i skrovet och upptäckte att rester av popnitarna som en gång hållit den bakre nummerbrickan hängde och dinglade i silikon på insidan. (Lossborrade)

Monterade även av ventilkåpan (den yttre i plast) för att kontrollera motornumret, det var borttaget.

Framför styrhuvudets infästning skall det finnas en till ID-bricka med samma nummer som den utanpå skrovet. Den var bortbruten.

Att tro att drifttiden på 20 timmar skulle vara riktig.......nej.

Googlade serienumret som satt på den bakre brickan och lyckades hitta en annons på en skoter i Florida hos en firma. Skotern hade exakt mitt serienummer, dock stog det SOLD över annonsen. Ringde upp firman och fick reda på vem som köpt den. Det var en firma som tillverkade RIB-båtar till bla. polis och kustbevakning i USA. De köpte kompletta skotrar och plockade sedan motor, drivlina mm. Sedan såldes skroven tomma men med alla papper.

Konfronterade säljaren med detta varpå han blev helt ställd. Krävde att affären skulle gå tillbaka vilket han gick med på. Dock vill han att jag skulle styrka de uppgifter jag hade och ge dem till hans advokat. Tyckte det lät lite konstigt till en början men jag fick kontaktuppgifter till hans advokat. Kollade upp honom och det var faktiskt en advokat (trodde mest det var skitsnack först).

Skickade över alltihopa, namn på dem jag pratat med. Mailkonverstioner med Yamaha i USA mm.

Han tog tillbaka skotern och jag fick pengarna tillbaka

Sidan laddades på: 0.064 sekunder