Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #36591

• niklases
  • niklases Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Vad tror ni om ifall det kan vara membranen? Kan det vara nått kanske?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #36613

• mostwanted-lkpg
  • mostwanted-lkpg Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Testa fråga eller leta liknande problem på www.greenhulk.net , mycket mer kunskap och användare där!

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #36642

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag har skrivit en tråd där och fått lite förslag. som du säger, dom verkar kunning och snabb där. Jag fick bland annat veta att jag har satt förgasar iställningarna fel, så jag skall börja med att justera om dom.

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #36666

• niclasn
  • niclasn Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
hej
Har du kollat "reedsen" eller vad dom heter på svenska?
Sånt du har av något blad eller dom spärrar upp?
Så kan du också ha torkade, sprukna , pakboxar nere i vevhuset så den får tjuv luft där.
Mvh
Thomas Wester

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #36721

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag har inte kollat reedsen (som inte jag heller vet vad det heter på svenska) :-D
Men om det skulle var torkade/sprukna packboxar nere i vevhuset, så den skulle få tjuvluft där, skulle inte det påverka kompet då? vilket var bra.

Har gjort en lista av saker jag skall gå igenom i helgen på skoter, så jag hoppas jag kommer finna problemet, nu vill man ju köra.

1. Tappa ur bränslet, tanka nytt, har en del kvar sen ifjol, lika bra att byta ut det (+ändra oljeblanding från 3% till 2,5%, har säkert inget med prestandan att göra, men lite mindre rök)

2. Byta stift

3. Kolla soppafilter, har gjort det lite snabbt, men skall kolla det igen för att vara säker

4.Ställa förgasarna enligt service manulen

5.Kolla reedsen

6.Starta på land, läcksöka avgassystemet.

Komplitera gärna om ni har några mer förslag, på vad jag skall passa på att kolla.

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #36854

• niclasn
  • niclasn Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej
nä det påvärkar inte cylinder kompet i motorn, men vevhus trycket blir för lågt om den tjuvar luft runt veven brukar i värstafall leda till att den får för lite bränsle och sedan havererar cylindrarna.

Men hoppas på att det är reedsen för dom brukar ge sig med tiden!
Mvh
Thomas Wester

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #36972

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Liten uppdatering igen.

Jag har kollat/testat allt ovan, och det var schysst.
Men den går fortfarande inte bra. provade justera högfartsskruvarna mellan varje gång jag körde, allt såg mörkt ut, men rätt vad det var vaknade den till i ca 15 sek, och början sedan gå dåligt igen (gick framförallt bra direkt efter man startar den).
Jag provade att byta förgasare helt från min andra XL700 som ej är komplette, men då startar den inte alls, vilket är väldigt konstigt, stiften är blöt, och den har gnista, Men väldigt "hoppade" gnista. vilket fick mej i tankarna på ifall det kan vara tändspolen som ställer till detta? vad tror ni om den teorin?

En annan märklig grej som jag märkte när jag körde var att allt eftersom jag körde och justerade, så var förbränningen på cylider 1, jätte bra, fint guldbrunt på stiftet, men cylider 2 är den väldigt svår att få till, antingen är stiften blöt när jag skruvar upp högfartsskruven, eller så blir stiften torr och får för lite bränsle om jag skruvar ner högfartsskruven, och då handlar det om att jag rör skruven 1 mm, så känslig är den, så det är i princip omöjligt att få till rätt justering på den. Kan tändspolen även ställa till nått av detta? låter osannligt kanske

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #37029

• mogge
  • mogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Har du renoverat förgasarna nu?
// Mogge

Seadoo Rxt -07
Yamaha XL 700 -03 "SÅLD"

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #37048

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej Mogge. Ja, jag har nog gjort det mesta man kan göra, men den går ändå inte riktigt.

Renoverat förgasarna
Kollat reedsen (fina)
Tappat ur bränselet och tankat nytt
Kontrollerat soppafilter
Bytt tändspole
Bytt stift
Komp-testat
Gått igenom avgassystemet

Men finner inget fler, men den går fortfaranade dåligt, kan inte avgöra om det är nånting med elektroniken eller om det är förgasarna/soppa tillförslen som jävlas.

En sak som jag tycker är väldigt märklig är, Jag testade ett par andra förgasare från min andra XL700 (reservdelsskoter) och då startade inte skotern ens, stendöd, jag har gnista och stiften är blöt av soppa, men han tänder inte ens till, men byter jag tillbaka till dom gamla så startar den direkt.

Ochså väldigt konstigt att förbränningen på cylider 1 är perfekt, stiftet är gyllenbrunt och fint. Men det är helt omöjligt att få till förbränningen bra på cylider 2, antingen är stiftet svart och blött, eller för torrt och går snålt, och det kan handla om att jag vrider högfartsskruven 1 mm, så det är helt omöjligt att få till de.

Det som också bekrymmrar mej att är kåpan till förgasarna som sitter där nu, är en till Yamaha 760. Jag antar att det bara kåpan som är bytt, då förgasarna ser exakt likadan ut

Re: Blöddrande skoter 13 år 10 månader sedan #37049

• niklases
  • Premium Member
  • Premium Member
Är så desperat efter att få den att gå riktigt att jag funderar på att utge en lösensumma till den som har förslaget som fixar detta, typ 500:- :shock:

Sidan laddades på: 0.072 sekunder