Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27096

• maxmadow
  • maxmadow Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej . jag är ny inom detta område med vattenskoter, men har nu köp en yamaha VX delux ,05. (bra förstamaskin)
Skruvade isär pumphuset och tyckte spelet emellan var stort Ca. 0,65
Jag såg också att pumphuset var ganska repigt. :( Jag undrar om det är nån som har borrat ur det gamla fodret och pressat i ett nytt. och man kanske kan sätt in lite bättre material, som tex duplex el. nåt annat hårdare rostfritt. kanske titan. Jag har tillgång till egen verkstad så det kostar endast lite tid.
Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27104

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tror inte du vill ha en slitring vars material är hårdare/tåligare än impellern, bättre att slitringen blir sliten än impellern...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27108

• maxmadow
  • New Member
  • New Member
Jo, jag hade mina aningar om det. men det betyder att impellern kan få en orund gång på ca 2-3 tiondelar, kanske vid vissa varvtal eller om det kommer in nåt som kan skapa tillfällig obalans och det kanske är det man får räkna med. Man kanske ska laborera med olika typer av ytstruktur i stället? är det nån som vet vart man kan fördjupa sig i impellerns funktion osv, så vore jag tacksam.
mm, ska nog skrota ide´n med ett hårdare material..

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27109

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Men iden om o göra en egen slitring om du har verkstad är bra :) men kolla i manualen vad det ska vara för impellerspel på dendär maskinen innan du börjar...

Sen ere väl bara o ta nåt material som passar fint, vet att superjet har plastslitring men ja tror metall är bättre...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27110

• maxmadow
  • New Member
  • New Member
Tack för svaren.
Jag tror jag har en ide om hur jag ska göra nu. inom industrin så finns det ett material som har en blandning av grafit och gummi, det är lagom hårt för att kunna bearbetas och samtidigt nötningsbeständigt. Där de sitter använder sig av en vattenfilm som glid yta, så med andra ord så kanske det är nåt som passar väldigt bra. Måste bara provas!...Jag kan återkomma om det är nån som är intresserad. Ps. det går bra att såga iden också..
Maxmadow

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27113

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Maxmadow skrev: Jag kan återkomma om det är nån som är intresserad.
Maxmadow

Klart som tusan att vi är intresserade!
Berätta mer hur det går...

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27114

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
tänker du svarva ut det ur ett stort rör ?
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27116

• maxmadow
  • New Member
  • New Member
Materialet finns i långa fyrkants profiler och tillverkas i närheten. och jag föredrar att köra med ursvarvning i en styrd fräs. i dagsläget så tillverkar jag en del detaljer till dom. så jag hoppas att jag kan få loss en bit och sätta i fräsen, för lite små experiment. Min fundering nu är vilken dimension jag behöver, för att det inte ska falla isär under drift. men det bästa kanske är att göra den tunn och sedan limma fast det i huset och arborra efteråt ?
Maxmadow

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 3 veckor sedan #27117

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Klart du kan göra din egna slitring, originalets rostfria är inpressad.

Dock finns det redan färdiga diton för just detta ändamål dvs byta ut Yamahas original som är rostfritt till plast/nylon likvärt som Seadoo har original.
Se nedan.
large_1702_003-508.jpg

Du finner dessa här www.atlanticjetsport.com/index.p ... list&c=149
citerar tillverkaren.

Now available an alternative to the OEM impeller housings that are known to warp and dimple. The original Yamaha impeller housing is constructed of cast aluminum with a thin stainless steel wear ring liner that is pressed into place. Corrosion quickly develops between the dissimilar metals swelling the thin liner until it closes down and jams against your impeller. These replacement impeller housings offer a replaceable plastic wear ring similar to those found on the Sea Doo watercraft. If the liner becomes damaged you simply remove the old liner and replace it with a new one at a fraction of the cost of a new housing

FYI Till Seadoo kan du köpa tvärtom dvs från originalets plast/nylon till rostfritt.

Min kunskap kring rostfritt vs plast/nylonslitring är begränsad och någon mer kunnig kanske kan fylla i.. men jag har fått för mig att fördelen med en slitring i plast/nylon är att du spar impellern lite mer/längre då slitringen slits lättare och möjligen att du kan få till en mindre tolerans med en i plast.

Re: Borra ur slitring i pumphus 15 år 2 veckor sedan #27119

• rickard
  • rickard Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Att köra plast eller rostfri slitring är hugget som stucket, Plasten skonar impellern men går ner sig med tiden, en rostfri går aldrig ner ner sig av sig själv men gör stora skador på impellern när en sten etc... kommer ivägen

Det viktigaste är spelet mellan blad & hus, Me en plast ring vill du köra så tajjt du bara kan å inte köra den tort på land om du har riktigt tajjt spel. me rostfri ring behöver du köra lite spel för att inte skada impellern. de flesta impellrar har ej samma mått på alla blad från fabrik så vill du vara exakt så sätt impeller verktyget i chuken på svarven å dubben i bak på impeller så kan du mäta å ta bort ev ojämnheter.
Rickard Jönsson
RJ Motor
0707174207
<a class="postlink" href="www.rjmotor.se">www.rjmotor.se

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.059 sekunder