Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 1 vecka sedan #15028

• rallykalle
  • rallykalle Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har nu suttit och läst en hel del på olika forum och sidor men får inget riktigt bra svar tycker jag så därför frågar jag här. Kan hända att de är en återkommande fråga men jag är ny i området så jag får väl fråga igen.

Har köpt mig en GP1300R -08 och undrar om de är något som bör bytas ut på den stock. Har läst och hört lite att man ska byta insugsgallret och eventuellt plugga oljepumpen och blanda oljan direkt i soppan då den har tendens till att lägga av och på så vis kan motorn skära under färd.

Stämmer dessa skrönor ? :P

Har någon erfarenhet av saker som bör bytas ut direkt eller är de bara tanka och köra ?

Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 6 dagar sedan #15101

• laurin
  • laurin Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Tjena,

Med tanke på att du fortfarande har fabriks garanti hela 2010 på skotern så behöver du inte oroa dig för oljeblandningen. Hade skotern varit från -04 eller så med 150h + på mätaren så kanske det hade varit befogat att plugga den...

Annars kan jag bara gratulera dig till ett bra köp, GPR:en är helt klart den ultimata skotern om du ska ut och hoppa på vågor köra och busa runt...

Mvh / Laurin
Yamaha GP1300R 2008

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 6 dagar sedan #15102

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Grattis till en riktigt rolig skoter.

Är skotern svensksåld så har du garanti. Jag hade nog pluggat ändå bara för att vara på den säkra sidan.

Sen beror det ju helt på vad du ska ha skotern till. Ska du rejsa finns massor med ändringar att göra. Ska du bara leka runt och ha kul så hade jag bytt; impeller (original är kass), intagsgaller och sponsons. Sen skulle jag även köpa sadelöverdrag och ett annat styre både för att den blir trevligare att hantera och för att det är såååå mycket snyggare :winner:

Lycka till!
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 6 dagar sedan #15103

• rallykalle
  • rallykalle Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Tack för svaren

Jag kommer ha den mer som en hobby skoter. Kommer inte bli nå tävlande eller race med den. Men jag har ändå funderat på byta impeller på den och ska även dra nytt skinn på dynan i veckan så den blir svart. Någon som har en riktigt bra anvisning eller beskrivning på hur man pluggar för en amatör ? :P Har liksom relativt 0 koll på de området. Men som du sa Robbin kommer jag nog byta impeller,intagsgaller,rideplate och lite andra saker på den innan jag ska lägga i den. Vill bara inte att de ska hända nå tok med den som blir allt på tok för dyrt som att tex den skär ihop. Så de säkra alternativet kanske då är att plugga den och blanda direkt i .

Någon som har en bra guide på de ?

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 4 dagar sedan #15210

• tony montana
  • tony montana Profilbild
  • New Member
  • New Member
tja gjorde så på min 1200 efter den hade skurit,så gör det direkt...ja det är bara att skruva bort avgassystem..å lite fästen så sitter den längst fram vid motorn,man känner den med handen,,det är några slangar där...bort med den å gör en platta å sätt dit i stället.
plugga slangarna med tex en skruv å klämma...sen antingen kör du me lite olja kvar i tanken eller trixar lite med givaren...annars varnar den för låg olje nivå hela tiden..hoppas det hjälpte!

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 3 dagar sedan #15225

• abu
  • abu Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Varför plugga pumpen om man har garanti kvar på skotern?

Köpte själv nyligen en GP1300R -08 som snart skall provköras bara isen ger sig. Har funderat på D-plate (skippa katten) och ett bättre intagsgaller, men först skall den nog prövas stock.

//Anders
GP1300R -08

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 3 dagar sedan #15232

• abu
  • abu Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Ursäkta om jag lånar tråden lite men du kanske även funderar på detta...

Är det någon som har nåt bra tips på hur man kan förbättra stöldskyddet på dessa maskiner? Som det är nu så räcker det ju med nödstoppen så får man igång den. Skulle görna ha någon form av nyckel/brytare/fjärr som finns på Yamahas 4-taktare eller Sea-Doo. Ett sätt är ju att ta ur 20A säkringen under sitsen med det känns onödigt bökigt.

Vore bra med någon enkel lösning så att ingen "lånar" skotern när man har parkerat den på offentliga platser eller där det är mycket folk.

//Anders
GP1300R -08

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 3 dagar sedan #15233

• discokaj
  • discokaj Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Fan vad schyst att du ställde den frågan som jag precis behövde svar på , har köpt Kina skoter med en yamaha 1200gpr motor i och jag är lika nybörjare som du om inte värre. Har sett slangen som går mellan oljetanken och till motorn, min fråga är då ska man plocka bort den slangen plugga vid oljetanken och vi motorn då eller hur gör man och finns det köpa såna kit? bilder filmer vore grymt! är det något mer som ska göras på 1200gpr motor vid första starten i år? :winner:

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 2 dagar sedan #15274

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

ABu skrev: Varför plugga pumpen om man har garanti kvar på skotern?

//Anders

Visst täcker garantin detta men skulle olyckan vara framme så är det tråkigt att vara utan skoter 2 månader mitt i sommaren p.g.a. något man lätt kunde åtgärda själv :D
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: GP1300R -08 Ändringar ? 16 år 2 dagar sedan #15293

• abu
  • abu Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Robbbin skrev: Visst täcker garantin detta men skulle olyckan vara framme så är det tråkigt att vara utan skoter 2 månader mitt i sommaren p.g.a. något man lätt kunde åtgärda själv :D

Gäller garantin även om man pluggat den?
GP1300R -08

Sidan laddades på: 0.067 sekunder