Christian skrev: (...)
Jag har hört mig för och fattat det som att en maskin utan turbo eller kompressor som motorcyklarna i Cesars länk och min 15F går bra att köra in hårt, kanske det till och med är bättre.
Men en FZR med kompressor skall köras in lugnt.
(...)
När jag hämtade ut min nya RXP-X så frågade jag hur jag skulle köra in och fick då svaret "kör som om du stulit den", varpå jag stod som ett frågetecken. Han förklarade att kompressor skotrarna ska köras in hårt för att (nå kan det bli fel, är noob på motorer) kolvringarna (?) ska sätta sig ordentligt och för att cylindern skall litas in på rätt sätt.
Minns inte exakt tillvägagångsättet, men har för mig att det var något sånt här:
* låt skotern puttra tills att motorn blivit varm
* gasa upp till ca 50% maxvarv (ca 4000 rpm?), kör så några sekunder och släpp sedan gasen
* gasa upp till ca 75% maxvarv (ca 6000 rpm?), kör så några sekunder och släpp sedan gasen
* gasa full gas, kör så några sekunder och släpp sedan gasen
Den skulle nu vara inkörd och färdig att leka med. Sen höll jag mycket varierat varvtal de första timmarna och inga långa sträckor med ihållande jämnt varvtal.
Min skoter går helt underbart nu! Den har gått runt 25 timmar och toppade efter 10h-servicen 62,8 GPS-knop, vilket verkar vara ganska mycket för när man kollar med andra.