Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12268

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Desto högre oktantal desto högre är bränslets förmåga att motstå tryck och temperatur innan bränslet självantänder, annars uppstår som tidigare inlägg angivit "knackningar". Knackningar skadar inte motorn.

För att uppnå högsta effekt samtidigt som bränsle förbrukningen minskar bör man ha ett så högt oktantal som möjligt. Dvs tändningen ska ske genom gnista för att ge optimal effekt och förbrukning.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12270

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23

Eee skrev: Desto högre oktantal desto högre är bränslets förmåga att motstå tryck och temperatur innan bränslet självantänder, annars uppstår som tidigare inlägg angivit "knackningar". Knackningar skadar inte motorn.

Eeh vem säger att knackningar/spikningar inte skadar motorn??
det e ju döden för alla motorer om denne inte har en knacksensor som slår av på tänningen
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12274

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

tuffe skrev:

Eee skrev: Desto högre oktantal desto högre är bränslets förmåga att motstå tryck och temperatur innan bränslet självantänder, annars uppstår som tidigare inlägg angivit "knackningar". Knackningar skadar inte motorn.

Eeh vem säger att knackningar/spikningar inte skadar motorn??
det e ju döden för alla motorer om denne inte har en knacksensor som slår av på tänningen

Absolut de sista orden var riktigt klantigt skrivet. Knackningarna ökar slitaget på förbränningsrummet och cylinderväggarna. Men i tråden utgår vi ifrån en RXP-X och då bör det inte göra någon skillnad i slitage mellan 95 och 95+ oktan.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12277

• klingenberg
  • klingenberg Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
en diesel motor knackar ju och den går ju inte sönder :lol: :lol:
har varit med om ganska många kolva smältningar osv när jag skulle lära mig mappa bilar.. sånt som händer när det knackningar/spikningar.. och när en spikning är så hög att den hörs med öronen.. då är det bara slå av gasen och minska tänningen eller ge lite mer bränsle som kyler smörjer och brinner.. har jag lärt mig.

jag tankar 98 i allt jag tankar bensin i.. bilen, crossen, motarden, vattenskotern,
min bror jobbar på statoil.. och när dom mäter oktan halten i bränslet.. är det under 98 säljs det som 95.. så det kan vara 97 men säljs som 95... 98 ska vara 98

tycker malte svarat på denna fråga.. många gånger om.. fick visa en bild! haha!
SEADOO RXP Stage III+

Dragbil: AUDI RS6

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12280

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Klingenberg skrev: (...)
jag tankar 98 i allt jag tankar bensin i..(...)

Gräsklipparen?
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12281

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23

Klingenberg skrev: en diesel motor knackar ju och den går ju inte sönder :lol: :lol:
har varit med om ganska många kolva smältningar osv när jag skulle lära mig mappa bilar.. sånt som händer när det knackningar/spikningar.. och när en spikning är så hög att den hörs med öronen.. då är det bara slå av gasen och minska tänningen eller ge lite mer bränsle som kyler smörjer och brinner.. har jag lärt mig............

En dieselmotor knackar av det höga trycket i spridarna.... inte pågrund av en okontrolerad förbränning i cylindern som sker nä det spikar i en bensinmotor.... (förbränning som sker utan gnista)
de flesta spikningar hör man aldrig å när man väl hör dom har man redan brännt en ventli eller kolv
:lol:

(Leker lite lärare) :lol:
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12283

• klingenberg
  • klingenberg Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

tuffe skrev:

Klingenberg skrev: en diesel motor knackar ju och den går ju inte sönder :lol: :lol:
har varit med om ganska många kolva smältningar osv när jag skulle lära mig mappa bilar.. sånt som händer när det knackningar/spikningar.. och när en spikning är så hög att den hörs med öronen.. då är det bara slå av gasen och minska tänningen eller ge lite mer bränsle som kyler smörjer och brinner.. har jag lärt mig............

En dieselmotor knackar av det höga trycket i spridarna.... inte pågrund av en okontrolerad förbränning i cylindern som sker nä det spikar i en bensinmotor.... (förbränning som sker utan gnista)
de flesta spikningar hör man aldrig å när man väl hör dom har man redan brännt en ventli eller kolv
:lol:

(Leker lite lärare) :lol:

det med en diesel var lite mera på ett skämt.. och med spikningar är inge kul.. det vet jag.

Lime skrev:

Klingenberg skrev: (...)
jag tankar 98 i allt jag tankar bensin i..(...)

Gräsklipparen?

Lägenhet. :lol:
SEADOO RXP Stage III+

Dragbil: AUDI RS6

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 4 månader sedan #12891

• greenrider
  • greenrider Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 1
Självklart så kör man på 98 eller 99 bäst för motorn plus att du får lite extra effekt ur maskinen.:dita:
Seadoo Rxp -04 stage Turbo 400hk -SÅLD
Kawasaki 300X med speed modul plus lite annat godis 64knop

Yamaha Super Jet - 2012:a Beställd till Sommaren

Re: 95 eller 98 oktan 16 år 3 månader sedan #12928

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nu ska jag svara lite:) men kom ihåg att klockan är mycket... Man är inte så skarp såhär dags:)

en diesel motor går ju i teorin av själv antändning.. Dvs det finns ingen extern tändning. Bara glöd stifter som ska hjälpa till men temperaturen vid kall starter. Så man kan ju faktist säga att diesel knackar hela tiden:)

när en bensin motor spikar och "öronen kan registrera dessa ljud" det är inte i alla fall dessa medförer till nån skada. Dom mest skadliga spIkningarna hör man aldrig. Men tack vare motor styrsystemets knacksensor känner av dessa och reglerar t.ex tändning,bränsle eller laddtryck..

Men personligen så tror jag att bensin mackarna har väldigt olika kvalité på sin 98 o 99 oktan..

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.081 sekunder