Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

RXT X goes nästan båt 16 år 7 månader sedan #8274

• fredda
  • fredda Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
tanken är att kunna köra överallt och länsman ska ha så lite som möjligt att komma med.
därför: båtreg,lanternor,strålkastare och ev. förlängning.

båtreggningen verkar gå i lås, just nu hänger det på att säljaren skriver att bättre kvitto samt att jag inte fick ha sea doo rxtx som båtnamn, den får bli namnlös.
min motivering för registrering var tävling i utlandet.

lite led grejor som ska bli snygga o diskreta lanternor är beställda.
strålkastare monterade och inkopplade idag så nu kan man köra dygnet runt :-D

funderar på att montera utfällbar badstege samt frontbåge a´la snöskoter för att åtminstone närma mig 4 meter ( dom lär väl inte ha måttband med sig)
<a href="">

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8276

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Är det någon som har sett definitionen på hur man mäter en båt/vattenskoter är det vattenlinjen eller LÖA -längd över allt som gäller??

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8279

• fredda
  • Senior Member
  • Senior Member
måste väl vara totala längden, längden vid vattenlinjen varierar ju beroende på last m.m.

lite bilder på lysinstallationen:

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

gummerade stänksäkra vippor:

<a href="">

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8281

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Fredde,

Jag vill till att börja med säga att jag gillar din idé, ett sätt att peka på hur orimlig vattenskoterförordningen är.
Däremot måste man för att det här ska fungera göra helt rätt "by the book", det är ju juridik det handlar om.
Därför räcker inte en förlängning av skotern till något som "närmar sig 4 meter", ge dig den på att det kommer att mätas!
Samma sak när det gäller lanternor, dessa ska vara av godkänd sort och inte något snyggt som du själv byggt ihop, annars räknas det nämligen inte som lanternor i lagens mening och då blir allt annat du gör verkningslöst.

Verkar det här petigt? Ja, kanske det men det är den enda vägen om man ska använda det här för att påvisa förordningens orimlighet.

/Henri

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8283

• fredda
  • Senior Member
  • Senior Member
lanternorna är tänkta att vara korrekta ifråga om vinklar och ljusstyrka men faller möjligen på att topplanternan inte riktigt når en meter över sidolanternorna men å andra sidan är lanternor inte ett lagkrav på 4 meters båtar.

vad gäller längden så vill jag verkligen nå upp i 4 meter, men frågan är hur det kommer att se ut?
man kan tänka sig en badstege som är 40 cm utfälld och då måste frontbågen sticka fram 230 cm då skotern är 331 original.

ang. båtreggningen så är det ju en gråzon men det finns de facto papper på att det är just en båt.
<a href="">

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8286

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

fredda skrev: lanternorna är tänkta att vara korrekta ifråga om vinklar och ljusstyrka men faller möjligen på att topplanternan inte riktigt når en meter över sidolanternorna men å andra sidan är lanternor inte ett lagkrav på 4 meters båtar.

vad gäller längden så vill jag verkligen nå upp i 4 meter, men frågan är hur det kommer att se ut?
man kan tänka sig en badstege som är 40 cm utfälld och då måste frontbågen sticka fram 230 cm då skotern är 331 original.

ang. båtreggningen så är det ju en gråzon men det finns de facto papper på att det är just en båt.

Det räcker inte att lanternorna har rätt sektorer och ljusstyrka, det måste vara godkända lanternor. När det gäller registreringen tror jag att det kryphålet inte fungerar även om du lyckas registrera din skoter. Det finns inget som säger att man inte kan registrera en vattenskoter, däremot blir ju inte skotern 4 meter bara för att den registreras! Alltså fortfarande ett fall för vattenskoterförordningen.

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8287

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag har också funderat på lanternor på min skoter till nästa år, dock inte lika dramatiskt som detta :-D

Min tanke var att köpa en wakestolpe bak ( eftersom vi åndå åker wake ) och montera topplanternan på den, då kan man enkelt bara teleskopa upp den på rätt höjd när det blir dags för mörker !

/Roffe
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8292

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ett tips!
När det gäller svenskt inre vatten så räcker det med 60cm mella sido och topplanternan

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8293

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Sen kan jag slå ett slag för hellas små ordinära men godkända lanternor - de håller även för vattenskoter!
Återkommer med bilder på mitt montage

Re: RXT X goes båt 16 år 7 månader sedan #8298

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Man kanske ska börja plasta på ett komplett kåpset till skotrar med inbyggda strålkastare/lanternor :-D

Sidan laddades på: 0.068 sekunder