Jag har löst problemet så det är vettigt att ala med detta problem tar detta på allvar.
Detta problem gäller framförallt -07:orna.
Efter 100h gång börjar impellerna att "skruva av sig" av axeln. Detta gör att all kraft som skjuter ifrån hamnar på vevaxeln. Vevaxeln i sin tur har inget stödlager som klarar detta viket gör att du fårmen förskjutning på vevaxeln. Glidlagrerna (ramlagerna) skjuts ur läge och börjar gå med axeln runt. Det börjar också nöta i ramväggen och vid hårt tryck, just när scootern ska uppmur vattnet vid full gas, blir friktionen mot ramväggen så påtaglig att motorn inte orkar.
Dom som har haft turen att köra in en sten el dyl och varit tvungen att byta eller iaf dra om impellern har klarat sig.
Mitt tips för dom som upplever detta problem är att genast öppna och byta glidlagerna om det inte är försent. Dom som har en scooter utan problem bör momentdra sin impeller igen.
Det tar ca 20min att ta loss den och lika lång tid att sätta tillbaka (för mig). Inga konstigheter om man har lossat en skruv förr. Dock behöver man ett specialverktyg för att hålla i splinsen i impellern men det kostar inte många kronor.
Själv är jag på jakt efter en ny motor då det inte går att köpa bottnarna till blocket löst och inga utbytesmorer finns att frambringa då Kawasaki har lagt ner tillverkningen av denna problemmotor.