Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7898

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
RF, det handlar inte om att vara framgångrik eller ej på plattvatten (ola var tvåa i rosis) det handlar om att det är dötrist att köra på plattvatten, i rosis släppte jag inte gasen en enda gång och satt ner 99,9%av rejset var så tråkigt att jag funderade att bryta XX antal gng.

Båtracingen skall vi absolut inte se som några förebilder så vad de har haft för disskutioner är ointressant för oss.

Somsagt vädret råder vi inte över, men vi kan påverka arrangören att köra sträckor som ökar chansen för rolig rejsing (offshore) och inte köra korta sprint rejs i ngn vik.....

Självklart skall du åka Offshore är skitkul!

Mvh Roland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7909

• nbd
  • nbd Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Kan vi inte bara konstatera att folk har olika smak och är ute efter olika saker istället för att käbbla om vad man ska köra det finns väl plats för båda. De som gillar enbart offshore arrangerar sådanna evenemang och de som vill köra blandat fixar dessa. Vad folk tycker är roligast lär väl visa sig i antalet deltagare.

Debatten tycker jag man ungefär kan jämföra med banracing och dragracing. De som håller på med banracing fattar inte vitsen med att köra rakt fram fort och har väldigt svårt att se tjusningen i det och tvärtom. Båda är helt olika saker och kräver helt olika förutsättningar för att lyckas.

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7910

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
NBD precis, bjud in till snabbast i viken rejs, 200meter eller så långt tanken eller skotern håller... eller OFFSHORE... Bjuder amn in till OFFSHORE så förlägger man banan OFFSHORE...

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7912

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

ec1 skrev: NBD precis, bjud in till snabbast i viken rejs, 200meter eller så långt tanken eller skotern håller... eller OFFSHORE... Bjuder amn in till OFFSHORE så förlägger man banan OFFSHORE...

Tänkte först inte skriva något i denna tråd men,
OFFSHORE är inte ett mått på våghöjd eller hardship! Det betyder kort och gott utanför kusten, på öppet vatten. Sist jag kollade så var t.ex. Roslagsloppet ett av världens största Offshore race. Vädret kommer vi att kunna råda över lika lite som seglarna kan när det gäller Volvo Ocean Race eller Gotland Runt, men banläggning kan vi möjligen påverka. Det ska i så fall göras på ett konstruktivt och moget sätt tillsammans med arrangören snarare än att energi läggs på pajkastning på guppa.se!
Inte bara är det kontraproduktivt och tråkigt, det är med undantag kanske för de initierade i diskussionen, otroligt tråkig läsning och jag tror inte att det ger den bild vi vill förmedla till nytillkomna vattenskoterentusiaster.

Konstruktiva samtal mellan vattenskoterförare och arrangörer och även mellan vattenskoterförare tror jag är nyckeln till framgång. Hur vi sen kör och mot vilka vi tävlar och under vilka förutsättningar det står tydligt i regelboken som kan laddas ner på www.ijsba.org, där beskrivs vad man får göra i STOCK resp. OPEN klassen.

Ser fram emot ett race 29 Augusti med varierande körning som motsvarar de flesta deltagares förväntningar.

/Henrik

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7913

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Fel Henrik, Rosis går ej Offshore... Faktum är väll att hela rejset går "inshore".. Skall man hårddra det så var väll bara Klassiska Getingeloppet, Nynäs mflr "riktiga" Offshore rejs dvs rejs på öppet vatten.

/ Roland

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7914

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Kan inte det inte bli slut på detta tjafs gör något konstruktivt istället och kör de tävlingar som passar annars så kan väl helt enkelt skita i att köra om man nu tycker att det är så himla tråkigt att vara ute på sjön och köra race. Denna diskussion kan vi väl lägga i påsen nu eller??? eller skall vi dra den några varv till??
/Robban

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7947

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Robban skrev: Kan inte det inte bli slut på detta tjafs gör något konstruktivt istället och kör de tävlingar som passar annars så kan väl helt enkelt skita i att köra om man nu tycker att det är så himla tråkigt att vara ute på sjön och köra race. Denna diskussion kan vi väl lägga i påsen nu eller??? eller skall vi dra den några varv till??
/Robban

Men man måste ju få ha sin åsikt?!

Tråden är startad direkt riktat mot oss, ni tycker på erat sätt, men vi får inte säga nåt?

Disskusionen kommer ALLTID att finnas och det här är väl ett disskussionsforum?

Finns andra saker jag är riktigt trött på att läsa här inne, men jag startar ingen tråd riktad DIREKT mot han/dom.. Skulle det va nåt så kan man väl ta det via PM isåfall?
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7950

• j.åberg
  • j.åberg Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Det finns flera aspekter kring hur man anordnar det här.

Varför kör vi tävlingar?
1. För att det är kul
2. För att lära känna personer med samma intresse och hobby
3. Utmaningen att köra allt vad man själv och materialet klarar och se hur långt man når. Både fysiskt och mentalt.
4. För att få pr till sitt företag

För mig och jag är rätt säker på att jag kan räkna in resten av vårt team Stockholm Offshore så är det anledningar 1-3 som är avgörande.

Vilka faktorer är det som avgör faktorer 1-3?

1. För att det är kul
- Att det är många som deltar.
- Att banan är en utmaning.
- Att förhållandena är sådana att man inte vet hur det ska gå innan starten (exempelvis så körde jag och Roland om Richard i sista kurvan på sista varvet i Smögen).
- Att ha en möjlighet vinna.

2. För att lära känna personer med samma intresse och hobby
Ganska självförklarande. Det är kul att träffa andra med samma intresse helt enkelt. Jag personligen gillar dock inte att bli påhoppad på ett forum.

3. Utmaningen att köra allt vad man själv och materialet klarar och se hur långt man når. Både fysiskt och mentalt.
Det är - för mig i alla fall - på gränsen till lite läskigt att köra tävlingar som Smögen var 2009. Att ligga fullt och möte 2-metersvågor. Men det är en del av utmaningen. Att på en millisekund bestämma om jag ska släppa eller hålla fullt, att parera vågorna med kroppen och att jaga de andra i kurvorna. Att Thundercat och V50 är med i samma race är bara kanonkul.

Efter racet är man helt slut, nöjd för man körde allt som gick - oavsett hur det gick och sugen på att köra nästa tävling.

Vädret kan vi som sagt inte påverka. Ibland är det platt, ibland är det sjö. Beroende på det kommer alltid olika förare och skotrar ha olika fördelar. Det är racing. Ok roligt. I Smögen så var resultatet helt annorlunda dagen efter (förutom Ola) och det berodde mycket på vädret. Jag och Roland hade t.ex. inte en chans att komma ifatt Richard och Ola dagen innan. Vädret ändras och också resultatlistan.

4. För att få pr till sitt företag
Det här tänker jag inte prata om mycket. Mitt företag har en annan målgrupp än vad som attraheras av den här typen av aktiviteter. För rib Extreme är det en central bit både PR-mässigt och ur perspektivet att man kan hyra ut skotrarna vunnit tävlingar. Det är inget fel med det. Det är naturligtvis helt rätt tänkt och jag vet ju att Niclas jobbat på reklambyrå tidigare ;) Men det påverkar vilka typ av tävlingar man vill ha.

Slutsats
Slutsatsen för mig är att det roligaste sättet man kan anordna tävlingar på är så att det inte går att förutspå utgången från början. Det går inte att styra vädret - men det går att styra bansträckning så att den innehåller möjligheter för olika sjö. Oskarshamns första bansträckning var ett utmärkt exempel på det. En kombination av plattare partier med vågigare partier.

Man kan också göra jämförelsen med bilracing. Antingen så har man bilar som är identiska. Och det är främst föraren som avgör eller så har man olika banor som gynnar olika bilar. I Sverige PWC-racing för liten för att köra t.ex. en Kawasaki-ultra-klass, en Seadoo-klass och e Yamaha-klass. För att det ska bli roligt för alla bör banorna vara utformade så att det inte går att veta resultatet innan racet börjat.

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7951

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Ribban skrev:

Robban skrev: Kan inte det inte bli slut på detta tjafs gör något konstruktivt istället och kör de tävlingar som passar annars så kan väl helt enkelt skita i att köra om man nu tycker att det är så himla tråkigt att vara ute på sjön och köra race. Denna diskussion kan vi väl lägga i påsen nu eller??? eller skall vi dra den några varv till??
/Robban

Men man måste ju få ha sin åsikt?!

Tråden är startad direkt riktat mot oss, ni tycker på erat sätt, men vi får inte säga nåt?

Disskusionen kommer ALLTID att finnas och det här är väl ett disskussionsforum?

Finns andra saker jag är riktigt trött på att läsa här inne, men jag startar ingen tråd riktad DIREKT mot han/dom.. Skulle det va nåt så kan man väl ta det via PM isåfall?

Absolut så får man ha sin åsikt vi bor ju inte i en diktatur. Men det jag menade med inlägget är att vi alla har olika åsikter om vad Offshore är De som ordnar Rosis anser att det är Offshore och skriver det på sin hemsida medan andra anser Offshore är front mot öppet hav Tävlingar Med Offshore karaktär om vädret vill kan vara att köra på Björköfjärden i Mälaren då jag kört där över under Oktober stormar med en våg höjd på 1,5-2,5 meter som var jävligt att köra. Vi är ju alla överens att köra i skyddad kanal eller vik är inte Offshore sen går nog folk åsikter ifrån varandra ganska mycket.
Det som jag blir trött på att höra är att den ena eller andra tävlingen är så jävla tråkig att köra av olika anledningar den åsikten behöver man inte sprida direkt efter som tävlingen är bokad de flesta som arbetar med den arbetar ideellt och den enda belöningen de får är vår uppskattning att dom fixar en tävling över huvudtaget vilket inte alltid är så lätt.
Vissa tycker att de PWC Endurance som Rib Extreme är som en hemma kväll i soffan andra tycker att samma samåk är det tyngsta de kört i hela sitt liv vi är olika och har olika fysiska förutsättningar alla är inte i samma toppform som era åkare är. Det är ju kul att det finns olika tävlingar att köra eller hur då kanske fler vågar på att prova för att med tiden bli riktigt bra och även vågar och orkar köra Offshore enligt Stockholms Offshores linjer.
Med vänliga hälsningar Robban

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 17 år 2 veckor sedan #7956

• x-180
  • x-180 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Kamrater,

SBK´s ambition är ju att ni skall ha kul och vilja tävla i Saltsjöloppet. Tävlingen skall vara en utmaning för er och från SBK´s sida är det viktigt att säkerheten är på topp, hälsa går före resultat!

Som grädde på moset vill SBK att publiken skall få en positiv upplevelse av Aquabike.

När SBK går in i mötet ikväll så har jag rapporterat förljande:

Ni vill köra samma bana som Thundercat. Dock max 37 NM (som i Rosis) så att ni inte riskerar soppatorsk på Seadoo maskinerna när en Cigarett 35" med dubbla 572 V8:or kommer dånandes mot mål.... Eller för den delen en Bat28 i 91 knop....

Jag är övertygad om att SBK vill se till att ni får en så trevlig upplevelse som möjligt. Dessutom utmanande. Och med tanke på navigeringen så kan jag garantera att det inte blir lätt! Blåser det så kommer det studsa rejält, som ni kanske sett i tidigare års resultatlistor så har snittfarten i många klasser varit 5 - 10% lägre i Saltsjöloppet än tex Roslagsloppet beroende på tuffare sjö och svårare navigering.

Varmt välkomna till en höjdare i Dyvik!

Mange
X-180

Sidan laddades på: 0.087 sekunder