Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Sea doo spark 9 år 1 dag sedan #46815

• ollie
  • ollie Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tjena! Nu börjar vattenskoter suget komma och jag har lite funderingar på en sea doo spark. Tänkte köpa en begagnad från årsmodell 14-15. Men tänkte bara fråga lite innan. Är det några vanliga probelmem med dom? Krånglar elektroniken ofta osv. Och sen undrar jag även hur värde minskningen är på en sån maskin. Har försökt ovh följa marknaden lite och det ser ut som om dom inte tappar så mkt värde. Typ 2-3 papp per år. Har jag rätt? Jag tänkte köpa en och köra den över sommaren och sen sälja den nästa vår.
Modellen jag är sugen på är en 60 hk med ett "back kit" alltså så man kan backa och bromsa ungefär som ibr med en medföljande trailer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sea doo spark 9 år 3 timmar sedan #46821

• Startgas
  • Startgas Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 3
Andrahandsvärdet verkar ha varit helt fantastiskt de senaste åren, men det beror nog på att alla handlare har sålt slut sina Spark inför sommrarna. I år verkar vara första året som de inte verkar sälja slut redan på våren, så det är inte omöjligt att priserna börjar sjunka i höst.
Men säljer de slut så ändå så lär ju begmarknaden hålla sig ytterligare ett tag.
Innan jag köpte tyckte jag också det verkade som att folk sålde med bara någon tusenlapps förlust, men de flesta beggade har oftast något tillbehör som de förlorar pengar på, släp 7-15 tusen, kapell 1 tusen, trimm 5-6 tusen, kodad nyckel 1 tusen. osv.
Så ska du ha något tillval så kan du glömma att få ut de pengarna när du säljer den.

Sea doo spark 9 år 3 timmar sedan #46824

• ollie
  • ollie Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Tack. Men är det några vanliga problem med dom?

Sea doo spark 9 år 2 timmar sedan #46826

• Startgas
  • Startgas Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jävla satans fittforum, skrev en wall of text som är borta, för att jag tog för lång tid på mig...
iaf, styret är för lågt, ska skaffa Trixx-styre.
kört 40 timmar, inget problem.
stör mig inte på att inte ha back/broms, men har aldrig provat någon med det.
Följande användare sa tack: ollie

Sea doo spark 8 år 11 månader sedan #46830

• 2-takt_Spark
  • 2-takt_Spark Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 1
Det gjordes några mindre åtgärder mellan 14-15 men de viktigaste ska ha åtgärdats på en -14 på garanti om man lämnat in den på service. Normalt sett så är det mycket driftsäkra maskiner, jag har snart kört 60h med min -15 utan några som helst problem.

Jag har en 90hk med iBR och kan bara säga att jag är väldigt nöjd att jag valde iBR. Smidigt att den startar i "neutral", bra att kunna bromsa om det behövs då den stannar betydligt snabbare, jag har köpt till VTS vilket inte fungerar om man inte redan har iBR.

Jag har kört en 60hk och det är inte så kul jämfört med 90hk men du kanske ändå räknar med att chippa? Tänk på att den manuella backen som finns att montera om man inte har iBR inte är dimensionerad för att använda som broms och får inte fällas ner i högre farter.

Överlag är jag mycket nöjd med min, skulle gärna sett lite mer originaleffekt än 90hk men det går ju att lösa på lite olika sätt ;)

Last edit: av 2-takt_Spark.

Sea doo spark 8 år 11 månader sedan #46831

• 2-takt_Spark
  • Senior Member
  • Senior Member

Startgas skrev: Jävla satans fittforum, skrev en wall of text som är borta, för att jag tog för lång tid på mig...

Jag har hört en del som klagat på att Trixx-styret känns lite vekt och flexar/glappar, speciellt i högsta läget. Jag kände lite på det på båtmässan nu och kan förstå vad folk menar. Jag planerar att köra med ett Worx eller Riva-system på mitt 2-taktsprojekt, det kanske är ett bättre alternativ?

Sea doo spark 8 år 11 månader sedan #46834

• Startgas
  • Startgas Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

2-takt_Spark skrev:

Startgas skrev: Jävla satans fittforum, skrev en wall of text som är borta, för att jag tog för lång tid på mig...

Jag har hört en del som klagat på att Trixx-styret känns lite vekt och flexar/glappar, speciellt i högsta läget. Jag kände lite på det på båtmässan nu och kan förstå vad folk menar. Jag planerar att köra med ett Worx eller Riva-system på mitt 2-taktsprojekt, det kanske är ett bättre alternativ?

Jasså, fördelen med trixxstyret är väl att jag kan fortsätta ha orginalkapellet, jag gissar att det inte passar med ett fast högre styre?

Sea doo spark 8 år 11 månader sedan #46835

• 2-takt_Spark
  • Senior Member
  • Senior Member
Kollar man BRP-katalogen så är det ett speciellt kapell för Trixx'en så jag tror inte det funkar ändå

KAPELL
295100671
PASSAR: Sea-Doo SPARK tvåsitsig utan justerbar styrhöjare

KAPELL
295100706
PASSAR: Sea-Doo SPARK tvåsitsig med justerbar styrhöjare

www.brppac.se/pac/sea-doo/lisavarusteet/peitot?limit=64

Last edit: av 2-takt_Spark.

Sea doo spark 8 år 11 månader sedan #46836

• Startgas
  • Startgas Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jaha, uppmärksamt! Tack för infon. Då kanske det blir till att köpa worx istället då... Men vore intressant att känna exakt hur mjukt trixxstyret känns.

Sea doo spark 8 år 11 månader sedan #46837

• 2-takt_Spark
  • Senior Member
  • Senior Member

Startgas skrev: Jaha, uppmärksamt! Tack för infon. Då kanske det blir till att köpa worx istället då... Men vore intressant att känna exakt hur mjukt trixxstyret känns.

Inte säkert att Worx eller Riva blir bättre egentligen, grundproblemet är ju att styret sitter lagrat i en plastlagring som med tiden glappar upp. Sen ju högre styre man har desto mer hävarm blir det och ju mer glapp upplevs det antagligen. Jag har aldrig känt på ett Worx eller Riva så jag kan inte jämföra, men även original så känns det som att det flexar mer med tiden tycker jag.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.070 sekunder