Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5179

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Badgäster höll fast buskörare

Uppretade badgäster i Apelviken utanför Varberg såg i eftermiddags till att två buskörande vattenscooter-förare kunde tas om hand av polisen.

Vattenscootrarna hade en god stund kört i hög fart bland de badande, men till sist kom de upp på stranden för en fika. Då höll de arga badgästerna kvar männen, båda i 25-årsåldern, tills polisen kunde ta över. Eftersom körning av vattenscooter är förbjuden överallt i Halland utom på en liten sträcka utanför Mellbystrand i Laholm väntar böter för badsabotörerna.

Va fan att inte folk fattar vad dom gör, det finns vissa som är ute och kör som om det är sista sommaren som man får köra med skotern och skiter helt i vad som skrivs. Som sedan är helt oitresserade att försöka få våra fordon att få ett bättre rykte.

Nu är visserligen detta en reporters vinkling men det bättrar ju inte på det medial drevet som är på oss i kollektivet.
/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5180

• majkee
  • majkee Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Håller med! Det är inte bra att vissa förstör för alla seriösa på det viset!

Nu har iofs tidningen fel i att vattenskoteråkning inte är tillåtet i Halland mer än i Laholm. Finns områden i alla kommuner. Det är däremot inte tillåtet där dessa puckon körde...

Sen hade det vart intressant att veta hur det gick gick till när de "hölls fast". Det är inte fängelse i straffskalan, och de kan alltså inte envarsgripas.
Hur som, det är inget försvar för dem...bara en tanke!
Yamaha FX SHO -08

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5184

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag var först om denna nyhet! ;)

Står i tråden om den nya vattenskoterlagen. Hur som helst så är detta bondlurkar som borde lära sig hyfs! Såna busar borde vara tvungna att ta förarintyg eller en obligatorisk kurs. För övrigt att SR vinklat artikeln illa och framställt vattenskotrarna som om de vore skada för allmänheten. De kunde åtminstone skrivit att en pågående debatt förekom huruvida de ska klassas som båtar eller inte. Nu framställs de som otyg istället på lösa grunder. Sån skit ska inte public service syssla med!

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5185

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Public Service är inte så fristående som man utger sig vara utan framstår mer som miljötalibanernas språkrör - kan det bero på en viss politisk färgning?? :dita:

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5397

• c.h
  • c.h Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Innan ni börjar kasta glåpord med mera! Så vill jag tillägga ett par punkter ang detta ämnet!

1. Jag var med på skotern, som tråden handlar om.
2. Vi åkte från Lejets Småbåtshamn (Träslövsläge) -> Allmänna farleden, och där intill, vidare till Kåsa körde en del utanför kåsa en 200-250m utanför kurortshotellet..
3. Vi utgjorde ingen fara för allmänheten, fanns inga badare såhär långt ut!
4. Enda gångerna skotern befann sig nära stranden, var när föraren lämnade av mig för att plocka upp en annan, och för att lägga ankar.
5. Det fanns sura badgäster , som påpekade att skoterkörning var förbjuden.
6. Ingen höll fast varken mig eller han som körde.
7. Efter han som äger skotern, lagt ankar, och vi hade solat på stranden en 30-40min , dök polisen upp!
8. Det var endast 1 person som körde, han som äger skotern, varav 2st (Mig+1 som åkte med i 2 omgångar)
9. Skotern gick till och från stranden på tomgång.
10. Målsägande är 2 familjer som befann sig på stranden, som var dem som ringt polisen.Vi har 29 vittnen varav 8st är en barnfamilj som är oberoende oss. Som säger hur det gick till när han som körde åkte till och från stranden.

Varsågoda. jag är öppen för alla frågor kring detta!

Ps. apropå bondlurkar som Rayder skriver! Måste ställa en motfråga, Har du tagit skepparexamen, iom att du framställer dig som en expert? Eller hur resonerar du till att det måste vara bondlurkar? Ds.

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5405

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej CHR!

Välkommen till Guppa! Hoppas du kommer att trivas här. Om det du säger stämmer så beklagar jag verkligen vad du fått erfara. Alla här på Guppa inkl. jag är mån om att vattenskotrarna ska klassas som vilken båt som helst, vilket jag hoppas att du förstår. Jag och många andra tar åt oss vad media återger, men man ska självklart vara kritiskt. Om det som sagt stämmer det du säger så föreslår jag att du kontaktar SR om du vill få upprättelse.

Som du vet så finns det personer på sjön med varierande erfarenhet och kunskaper. Vissa anser jag inte helt enkelt har på sjön att göra om de utgör en fara sig själv eller framför allt andra. Jag äger själv en styrpulpetbåt på 5 meter och har mångårig erfarenhet sedan många år tillbaka och förarintyg sen 12 år tillbaka och behärskar även mörkernavigering. Nu är jag inte här för att skryta om mina kunskaper mer än att jag tycker att betydligt fler borde lära sig grundläggande sjöregler och även läsa sjökort för sin och andras skull. Man måste inte ta förarintyg, men om man kört bil i ett antal år så borde man även inse att man måste tillämpa försiktighet och respekt även på sjön, vilket en del nötter inte har förstått. En del köper en båt eller vattenskoter och tror att det är friare på sjön, vilket det är, men det ställs ändå vissa krav på individen på den som kör båten/skotern. Jag får känslan av att en del som skaffar sin första skoter kör den mer för skoj skull och glömmer bort att lära sig sjövett, vilket är synd och drabbar andra skötsamma i negativ utsträckning.

Jag hoppas verkligen att du och ditt gäng tillhör de skötsamma och önskar dig lycka till!

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5422

• c.h
  • c.h Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hej, och tack för välkomnandet!

Jag äger själv ingen skoter, utan detta var min premiärtur på en, som blev mindre kul som sagt!
Äger dock ett par båtar, men har inte kommit så långt till att handla på mig en skoter än.
Känns lite luddigt med hur reglerna egentligen funkar och så tycker jag ang allt med Vattenskotrar och det därtill.

Han som körde/ägde skotern i detta fallet, har haft ett flertal skotrar under åren, och aldrig någonsin blivit påhoppad så som han blev denna dagen av badgäster! kanske var en tillfällighet bara, eller ödet?.

Och jag håller med, det finns mycket folk där ute på haven, som egentligen borde hålla sig på land när det kommer till sjövett.

Vi väntar med ett utskick från polis i ärendet, innan vi bestämmer oss om vi skall vända oss till media! tycker Media bara målar upp en felaktig bild av det hela, dem hittar ju på egna saker..

Polisen som kom till plats, och snackade med oss som var där! Hade ingen aning om vilka regler som gällde..

återkommer med mer info ang detta ärendet, när jag själv vet mer!

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5426

• induct
  • induct Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bra att Ni går ut i media med det! För många Oskyldiga får ju bra mkt skit för att vissa idioter kör som svin!

Läste i "våran" tidning idag att det varit några dår jävlar som åkt och svinat på en stor bad plats.. Och kust bevakningen hade ingen patrull och skicka! I det läget är det synd. (enligt mig) Få fast dom som kör så jävla illa!

Blir jävligt förbannad!!! :evil:

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5436

• adriano
  • adriano Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member

Rxx skrev: Bra att Ni går ut i media med det! För många Oskyldiga får ju bra mkt skit för att vissa idioter kör som svin!

Läste i "våran" tidning idag att det varit några dår jävlar som åkt och svinat på en stor bad plats.. Och kust bevakningen hade ingen patrull och skicka! I det läget är det synd. (enligt mig) Få fast dom som kör så jävla illa!

Blir jävligt förbannad!!! :evil:

Håller med dig att det är ibland synd att KB är inte på plats, såg en kille för några veckor sen som bokstavlig talat åkte slalom bland badande, brydde sig inte om ca. 20 tal bojor som markerade gränsen, utan körde full speed ca. 1-2 meter från kajen och alla som badade och solade! Pga. detta undviker jag att köra i närheten av denna plats igen då vill jag inte bli hopblandat med den idioten!
RXP-X

Re: Detta är inte vad vi behöver!!! 16 år 9 månader sedan #5437

• c.h
  • c.h Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
en sak till att tillägga, är att vid kåsa, finns det inga bojar, inga skyltar , ingenting som markerar att man inte får åka! finns dock 5knops skyltar vid varje udde, men dessa respekterades ordentligt..

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.073 sekunder