Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41798

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Då mitt kunnande när det gäller motorer är lika med noll beslöt jag mig för att anlita vår lokala båtfirma!

Följande saker ville jag få åtgärdade; byta oljefilter + olja, fetta in impeller och slitring, kolla så att den går som den ska på alla cylindrar, köra konserveringsolja i cylinderlopp, samt försöka få bort lite fukt och vatten från botten av motorrummet

Detta skulle ta 4-6 timmar påstår de.
Till en kostnad av 650kr/timme + materialkostnader.

Nu undrar jag om detta kan vara rimligt?

Blir det billigare om jag själv köper nytt oljefilter, säkringar och tändstift än om firman gör det?

Klarar jag att byta säkringar och tändstift själv?

Och hur svårt är det att fetta in impeller och slitring? Behöver man börja plocka isär motorn för att fixa detta?

Hur får jag lättast upp gamla oljan? Eller är det bara att tappa ur den om jag skulle byta oljefilter själv, och är detta komplicerat?

Tacksam för råd och hjälp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41799

• hixxey
  • hixxey Profilbild
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Tack mottaget: 13
Hej.

För mig kostar det 1500:- i material.

tar ca 3 timmar + 2 timmar i frysen för att slitringen ska släppa. Då gör jag jobbet själv. Det är relativt enkelt. Läs runt på nätet, kolla instruktionsboken och fråga dig fram.

byta tändstift är bara att skruva ur dem gamla och i med nya. För att fetta in lager och byta slitring behöver du lossa pumphuset.
jag suger upp dem gamla oljan genom röret där oljestickan sitter, du hittar oljesug på biltema/jula. Oljefiltret skruvar du upp och sätter i det nya, efter att du sugit ur olja.

känner du dig osäker så lämna in, men ta in lite olika offerter på arbetet.
Karlstad Jetracing
Följande användare sa tack: najkks

Last edit: av hixxey.

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41800

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Behöver man plocka loss slitringen och frysa den för att kunna fetta in?

Jag kommer försöka göra en del själv för att få ner kostnaden men dessvärre har vi bara en båtfirma här i stan..

Sitter oljefiltret alltså i röret där man fyller på nytt?

Det är ju bara kolla kompression på cylindrar samt köra konserveringsolja i cylinderlopp som jag skulle behöva hjälp med isf.

Men varför gör man det egentligen? Slipper jag köra konserveringsolja i cylinderlopp om skotern står varmförvarad?

Är det svårt att få loss impeller så jag kan fetta in även denna?

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41801

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23

najkks skrev: Då mitt kunnande när det gäller motorer är lika med noll beslöt jag mig för att anlita vår lokala båtfirma!

Följande saker ville jag få åtgärdade; byta oljefilter + olja, fetta in impeller och slitring, kolla så att den går som den ska på alla cylindrar, köra konserveringsolja i cylinderlopp, samt försöka få bort lite fukt och vatten från botten av motorrummet
"Vatten från botten suger du upp med en svamp"

Detta skulle ta 4-6 timmar påstår de.
Till en kostnad av 650kr/timme + materialkostnader.

Nu undrar jag om detta kan vara rimligt?

Blir det billigare om jag själv köper nytt oljefilter, säkringar och tändstift än om firman gör det?
"EEhhh?? Självklart!!"
"Varför ska du byta säkringar? e dom trasiga?"

Klarar jag att byta säkringar och tändstift själv?
"En del klarar inte att få av sadeln, en del kan dela motorn i molykyler å sätta ihop igen utan problem, Vilken typ är du?"[

Och hur svårt är det att fetta in impeller och slitring? Behöver man börja plocka isär motorn för att fixa detta?
"man fettar inte in impeller å slitring detta är ingen båtmotor, Slitringen är rostfrii då ja har för mig att du har en Yamma?!"

Hur får jag lättast upp gamla oljan? Eller är det bara att tappa ur den om jag skulle byta oljefilter själv, och är detta komplicerat?

"Ja tycker du ska lämna in den men kolla med mer än en firma vad dom vill ha"

Tacksam för råd och hjälp!

Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam
Följande användare sa tack: najkks

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41802

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tjena tuffe

Ja det är ju en yamma. men jag fick råd tidigare här på forumet om att fetta in impeller och slitring... Men det är alltså inget jag behöver bry mig om?

Tänkte byta tändstift bara för att få fräscha och det är ju knappt någon kostnad då jag nog tror jag ska klara detta själv..

Jag hade lite problem i somras med att den inte alltid gick, som jag förstod det, på alla cylindrar eftersom den ibland knappt kom upp i 65-70kmh när den egentligen ska klara ca 85-90kmh.

Jag fick tips om det även här, tänkte då att jag byter alla säkringar för det lär väl inte vara så svårt? Tror jag sett säkringsboxen tidigare, och sedan låter jag firman kolla kompressionen!

Tyvärr har vi ju endast en firma så det blir lite knivigt att få offerter från andra, även om du har en bra poäng!

Men då passar jag även på att fråga dig om konserveringsoljan i cylinderlopp-grejen, är det något man behöver tänka på om man nu trots allt varmförvarar sin. skoter?

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41803

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23

najkks skrev: Tjena tuffe

Ja det är ju en yamma. men jag fick råd tidigare här på forumet om att fetta in impeller och slitring... Men det är alltså inget jag behöver bry mig om?
"Inget ja känner till men ja vet inte allt"

Tänkte byta tändstift bara för att få fräscha och det är ju knappt någon kostnad då jag nog tror jag ska klara detta själv..
"Detta borde du klara av det är inte svårt"

Jag hade lite problem i somras med att den inte alltid gick, som jag förstod det, på alla cylindrar eftersom den ibland knappt kom upp i 65-70kmh när den egentligen ska klara ca 85-90kmh.
"Detta e ju inte bra, Någon kunnig bör kolla på detta. kan ju vara motor relaterat eller taskig impeller"

Jag fick tips om det även här, tänkte då att jag byter alla säkringar för det lär väl inte vara så svårt? Tror jag sett säkringsboxen tidigare, och sedan låter jag firman kolla kompressionen!
"Oki"

Tyvärr har vi ju endast en firma så det blir lite knivigt att få offerter från andra, även om du har en bra poäng!
"Kanske värt att köra den en liten bit?"

Men då passar jag även på att fråga dig om konserveringsoljan i cylinderlopp-grejen, är det något man behöver tänka på om man nu trots allt varmförvarar sin. skoter?

"Japp detta är mkt viktigt enl mig, Om den står varm eller kallt kvittar"
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41804

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Okej, så att skippa infettning av impeller/slitring kan inte påverka min yamma negativt med andra ord?
slitringen är den i gummi typ? och impellern är den alltid rostfri, eller iaf "oslitbart" material nästan?

Tändstiften är check.. bytte ju på min förra Seadoo, kan inte tänka mig att det är svårare på denna :)

Jag hörde ju nån här på forumet som pratade om att problem med säkringar kunde ge "ostabil hastighet",
egentligen gick den felfritt nästan hela sommaren, bara ibland gick den "mindre bra"..

Det var vid sådana tillfällen som knopmätaren (då i kmh) stannade på ca 68kmh.. och pendlade sedan kring 60 - 70kmh
Tidigare på sommaren har den legat som max på 86kmh (om jag minns rätt!)

Jag märkte också att "skovelhjulet" under hade kört fast med tång/sjögräs etc, nu när jag tog upp den till hösten
..och detta påverkar väl knopmätaren då det är skovelhjulet som "ger" indikation till mätaren vilket hastighet man har?

Jag kan svära på att det kändes som den inte gjorde full fart, och att jag inte bara stirrade mig blind på mätaren..
men tång/sjögräs kan väl annars påverka att mätaren "hoppar lite" i hastighets-angilvelsen?

Vad tror du?

Det här med konserveringsolja i cylinderloppet - varför gör man det egentligen?
Är det svårt att göra.. och vad är cylinderloppet för något på en 4-taktare? (är det kopplat till cylindrarna?)

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41806

• Jetskiparts
  • Jetskiparts Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 8
När du begärde offerten, fick du se en specifikation på vad delarna kostade?
Självklart ska firman som byter ta betalt, vad de tar för delarna är från firma till firma. En del tar betalt för jobbet och säljer delarna för samma pris till dig som om du köpte dem själv. Men det är ju bara att fråga.

Japp du kommer få problem med hastighetsmätaren om du får in tång i hjulet. Som tuffe skrev i en tidigare tråd är det på g med en gps modul som ersätter hjulet. Men fram tills dess, så är mitt tips att prova farten med en handhållen gps.
Jetskiparts.se störst i Norden på vattenskoterdelar

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41808

• najkks
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det är detta som är det intressanta.. jag fick ett mail med "uppskattningen" att jobbet tar 4-6 timmar + material!

Jag fick alltså inte specat. exakt vad oljefiltret kostar etc.. och frågan är då om jag inte kommer billigare undan genom att beställa yamma OEM oljefilter etc från ebay, levererat hem till mig inom 10 dagar?

Det spelar väl egentligen ingen roll vilket märke det är på tändstift, säkringar etc?

Det där med skovelhjulet är lite trixigt.. jag märkte ju på hastighetsmätaren..
kan ju ha varit så att jag "inbillade mig" att farten var lägre efter att ha fått syn-intrycket av hastighetsmätaren?

Jag har inte direkt märkt av att skotern går knackigt eller något sånt, startar alltid fint, går bra på tomgång osv, osv..

Förresten vad kostar ett oljefilter? Såg på ebay att det finns OEM för 250kr till min maskin, är det rimligt?

Säkringar och tändstift kan väl totalt inte landa över 250kr eller liknande?

I övrigt så är det väl inget annat jag behövde? Jo konserveringsoljan till cylinderloppet, vet fortf. inte varför detta är bra?

Jag lär med andra ord inte behöva oroa mig för slitring eller impeller kommande säsong?

Last edit: av najkks.

Blir jag lurad på båtfirman?! 12 år 2 månader sedan #41813

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
konserveringsolja-använder du för att konservera motorn (cylindrarna) för att den inte ska stå och "becka" ihop. Du monterar bort samtliga tändstift, sedan sprutar in oljan i tändstiftshålen, kör runt motorn några varv sprutar i ytterligare olja, montera tillbaka tändstiften, klart
OBS konserveringen är det sista du gör med motorn innan det är dags att ställa undan skotern för säsongen efter du bytt olja m.m.
Kawasaki R-rated

just for fun

Last edit: av Dinky.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.069 sekunder