Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3845

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Jag tänker då rakt inte göra något dumt och överilat. jag skall åka som jag alltid gjort. försiktigt utmed stränder och nära andra båtar, leka mer där det är fritt och öppet.

kommer kbv då så kommer jag föra ett nyktert och moget samtal med dem, finner de då rätt att bötfälla mig så får jag ta det. jag kommer dock överklaga till det inte går att överklaga det högre.

det är mogen civil olydnad där jag dessutom tar ansvar för mitt "påstådda" lagbrott som jag inte tror är annat än tandlöst och vid överklagan kommer ogillas. Att bränna från dem skulle bara reta upp dem, och då lär man inte ens kunna diskutera med dem.

Men det är så jag kommer föra mig. Och jag får ju ta dem böter som döms till mig också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3847

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Japp det kör vi på tycker jag men jag tror inte Umeå tingsrätt vågar ta i detta fallet eftersom man i EU domstolen uttalande lyft över frågan om handelshinder till att röra frågan om länsstyrelsenas ringa tilldelning av åkområden

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3848

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det är då en evinnerlig tur att min skoter räknas som båt, dvs. över 4 meter och det ska bli kul att se om dom stoppar mig och tar fram tumstocken i sommar. :lol:

Ni har inte funderat på att montera bort pumpen och montera dit en flygplanspropeller baktill istället? Hydrokoptrar är inte förbjudna och dom låter SATAN när dom kör. :lol:

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3850

• eken
  • eken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag tycker diskussionen som förts här under denna tråd varit perfekt. Reta inte upp någon! Kör, som nämnts tidigare, med vett och gott sjömanskap! Och kan inte annat än att hålla med om trådens ämne; Gör inget dumt och överilat...

Jag, som många andra runt om i landet, använder även vattenskotern som båt och borde ha lika stor rätt till detta, som en vanlig båtägare.
Yamaha FX SHO -08
Fogelsta 600 UVSL, 80km/h
Garmin 420 BlueChart g2 VISION

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3857

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Jättebra tråd att hänvisa våra kära politiker till, här har vi ju eliten i vattenskoteråkning och majoriten för dom allra mest skoterintresserade, både kompentensen och erfarenheten finns här ifall någon politiker önskar få ett uttlåtande direkt ifrån oss! Så håll tråden professionellt nu och kom med bra fakta!!

Förövrigt jävligt tråkigt att media lägger fram det på detta sätt, vet vad jag kommer få höra av "mr.gringubbe" i sommar nu då..
-Du, dom där helvetesmaskinerna är förbjudna pöjk, det läste jag i tidningen..

Som sagt trots att någon lag inte är färdigt, så kommer "motståndarna" i det svenska folket tro det! :(
Att skriva "motståndarna" känns ju helt absurt egentligen, finns inga som helst fakta argument MOT dessa vattenskotrar, som sagt dom både är tystare/miljövänligare på alla sätt och vis..
Sen att det finns idioter som kör som busar finns det även i båt/bilvärlden och det ska lämnas utanför ett sådant här beslut! Så att dra alla över en kant är ju ren idioti!

-Inför båtkörkort som det har pratas om i 10år nu istället så är saken biff, åker man fast så blir man av med kortet och då får samma påföljder som med ett bilkörkort!
Tänka sig att ett sådant beslut ska ta sån tid men när det gäller vattenskotrar så verkar det kunna röra på sig fortare..?! Kanske är så att gubbarna i regeringen inte orkar ta ett båtkörkort för sina fina Nimbusar..
-Bara mina små tankar.. :(

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3860

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Båtkörkort ja! eller ?
Vi inom Svera har varit positiva till det, de flesta i alla fall. Det räcker med en 1-2 kvällskurser för att vissa skall inse allvaret och lära sig grunderna.
Ålder 16 år, undantaget medlemmar i klubbar som tränar & tävlar där de startar från 8 år.
Sen är der ju så att någon 13-åring vill prova kompisens maskin, hur löser man det smidigt utan att han skall behöva anmäla sig till kurs och gå på den ? Lägga ansvaret på den som lånar ut ?

Vi har inom OJK diskuterat att sätta samman en kurs för ALLA våra medlemmar men vi har dels väntat på detta beslut samt det nya förslaget om båtkört. Vi hoppas kunna göra något till vinter.

Vi som klubb kör på som vanligt trots detta beslut, vi störs inte av detta då vi nästan alltid är på banan eller i farleder men den goa nöjesåkningen som vi alla uppskattar blir drabbad.

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3863

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Håkan skrev: Sen är der ju så att någon 13-åring vill prova kompisens maskin, hur löser man det smidigt utan att han skall behöva anmäla sig till kurs och gå på den ? Lägga ansvaret på den som lånar ut ?

Du får inte låna min bil om du inte har körkort...

Båtkörkort och krav på nykterhet, sen får det väl bli nåt tillägg för skotrar och båtar som gör över 30 knop men det är inget konstigt egentligen, det är maskiner med väldigt mycket hästar vi pratar om ändå.
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3865

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Crooken skrev:

Håkan skrev: Sen är der ju så att någon 13-åring vill prova kompisens maskin, hur löser man det smidigt utan att han skall behöva anmäla sig till kurs och gå på den ? Lägga ansvaret på den som lånar ut ?

Du får inte låna min bil om du inte har körkort...

Båtkörkort och krav på nykterhet, sen får det väl bli nåt tillägg för skotrar och båtar som gör över 30 knop men det är inget konstigt egentligen, det är maskiner med väldigt mycket hästar vi pratar om ändå.

Frågan är skall en 13-åring köra en skoter som har över 200hk som gör o-100Km tim på 4 sekunder. Skulle du sätta din dotter/son på en motorcykel som har samma prestanda skulle inte tro det eller? Det är väl inte en 13-årings rättighet att få köra vattenskoter även om dom tycker att det är kul. Varför tycker jag detta jo har de ful koll på väjningsregler, båtvett och gott sjömanskap kanske det finns de som har detta men de flesta har inte det jag skulle inte bli upprörd om man hade 15år gräns på skoter förare innan 15år så får de inte ens köra moped som går i 30km/tim pga alla sinne är inte utvecklade eller blir jag hängd nu av er andra. Jag vill inte ring till någons mamma eller pappa och berätta att deras 13-åring kört in i en girande båt och omkomit pga han girade åt samma håll.
/Robban

Re: Gör inget dumt och överilat!!!! 16 år 10 månader sedan #3875

• fredde25
  • fredde25 Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hittade detta inlägg..

Kanske kunde vara något.

Gör så här om du har en vattenskoter: Gå in på Transportstyrelsens hemsida och ta fram blankett nr 14 och registrera din vattenskoter som båt och begär samtidigt ett nationalitetsintyg så kommer den med utan längd restriktioner (annars 5 meter minst). Kostnaden är 425 kr för registrering och 425 kr för nationalitetsbeviset. När du gjort detta så har du en båt med regnr och får då köra var du vill, enligt tolkning

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.064 sekunder