Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Körkort för Vattenskoter! 12 år 8 månader sedan #41215

• mightyjochen
  • mightyjochen Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 7
Då menar du att det skall gälla kanot också då? Eftersom vi annars diskriminerar enabrt vattenskoter!
Mvh Jocke

Den som vet mest, vet ändå för Lite

Sea-Doo RXP-X 300 -16
Yamaha XLT 1200 -03
Sea-Doo RXT -10
Sea-Doo Challenger -08
Sea-Doo GTI 155Hk -14 4st
Sea-Doo GTI SE 130Hk -13
Yamaha GP1300 -07
Sea-Doo RXP -04
Sea-Doo 3D -07 2st
Sea-Doo GTI RFI -04
Sea-Doo GTI -04 3st

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Körkort för Vattenskoter! 12 år 8 månader sedan #41217

• peterbaeza
  • peterbaeza Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
I princip låter det förnuftigt med en åldersgräns, även om jag tycker att 18 år är I överkant. Min dotter som är 17 år kör alldeles utmärkt och har gjort så ett tag. Varför skall detta nöje tas ifrån henne bara för att andra inte kan sköta sig? Om det var ett stort problem med vattenskoterolyckor med unga förare så kanske det varit en lösning men såvitt jag förstår så finns det inget som tyder på detta. Personligen kan jag tycka att 15 år vore en lämplig ålder. Själv har jag kört betydligt större båtar sedan den åldern och på det viset lärt mig mycket innan jag själv skaffat båt. Tror att många har samma erfarenhet och att detta minskar olyckor och tillbud.

Men om man skall ha åldersgräns för vattnskoter så bör det också gälla samma sak för andra båtar, exmempelvis en åldersgräns på 15 år för att köra alla båtar som går fortare än 15 knop eller något liknande. Finns ingen anledning att göra speciella regler för just vattenskoter.
Yamaha FX SHO - 08

Körkort för Vattenskoter! 12 år 6 månader sedan #41392

• carlseadoorx
  • carlseadoorx Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Jag började köra skoter när jag var 15. Jag tog både förarbevis och skepparexamen när jag var 14 och har varit uppvuxen på sjön med ansvarsfulla föräldrar. Jag kan nästan garantera att jag har lika bra sjövett som många andra här på forumet men ska jag då behöva ställa min skoter i garaget tills jag blir 18 och börja köra då? För att andra som är i min ålder inte kan köra? En sån lag kommer inte heller funka.Dom olyckorna som jag har läst om på nyheterna m.m. har inte rört sig om några minderåriga, så jag tror inte att sätta körförbud på alla under 18 skulle dra ner olyckorna särskilt mycket.
Självklart finns det minderåriga helt utan vett och som kör som dårar men det finns lika många vuxna som gör det samma.
//Carl

Last edit: av carlseadoorx.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.061 sekunder