Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Får man åka skoter i insjö! 16 år 10 månader sedan #3640

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Tycker det låter som en sund definition av sjöpolisen den skall vi med alla medel jobba på att få som en standard så slipper vi lagklyveriet!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Får man åka skoter i insjö! 16 år 10 månader sedan #3698

• horatio caine
  • horatio caine Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag tänkte åka lite i Roxen och i Stångån i sommar eller nästa. Det borde väl vara tillåtet?

Re: Får man åka skoter i insjö! 16 år 10 månader sedan #3722

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

tlrecond skrev: Så här har idioten skrivit till Ordföranden i föreningen... det var 3 barn på bryggan som ville bli nedstänkta för dom tyckte det var skitkul. sen kom hans barn dit och råkade få några stänk påsig :oops: det var klantigt av mig men det var en engångsföretelse....så bara för denna insedent så blir det ett jävla liv..jag o nero är inte omtyckta i våran förening :oops: åker vi inte vattenskoter så far vi fram på vägar o skog med quadarna..
...................................................................................................................................
Saxat från Mailet
Hej
Tobbe är en av de som verkligen har missbrukat rätten att ta bilen ned till båtbryggan. Han är en av dem som kör vattenskoter så att brygga och båtar närmast flyger omkring. För några veckor sedan hade mina barn kompisar hemma. De fick gå i förväg ned till vattnet för att fiska. När jag kommer ner till sjön står en stor Jeep med trailer nedkörd och parkerad mitt på sandplätten. Bredvid står fyrhjuling och trailer. Inte mycket kvar för barnen att leka på. Torbjörn körde sin vattenskoter i full fart precis intill bryggkanten så att en av mina söner blev helt nedstänkt av det då kalla vattnet. 5 st barn på en brygga och han kör i full fart mot dem med någon meters marginal!

Jag har även hört från Sund 3, som har egen brygga bredvid den allmänna, att när de drar iväg i full fart med sina vattenskotrar så blir det väldigt stora vågor. Båtar och bryggorna får en ordentlig omskakning.

Jag förstår att Torbjörn inte vill ha någon bom ned till båtplatsen men det vill alla vi andra som bor i närheten.

Bifogar vad länsstyrelsen säger om vattenskoterkörning. Ganska glasklart.

/Peter

Var får man åka vattenskoter?

I Sörmland är det bara tillåtet att åka vattenskoter i allmän farled och att från de platser, som man får köra ut till farleden, inte köra fortare än 7 knop.

Allmän farled finns i Östersjöns skärgårdsområden och i Mälaren och Hjälmaren. Inga andra insjöar och vattendrag i länet är därmed tillåtna för vattenskotrar.

Länsstyrelsen har beslutat att avgränsa allmänna farleder för vattenskoteranvändning till vattenområden 300 meter på var sida om mittlinjen enligt markerade farledssträckningar på gällande sjökort, dock inte närmare land eller ö än 100 meter från strandlinjen vid normalvattenstånd. Där farleder går i sund som är smalare än 300 meter får dock hela farledsbredden användas.

Iläggning av vattenskoter är tillåten på följande platser.

· Där farledssträckning på gällande sjökort går närmare land än 300 meter och får då köras med högst 7 knop till området för vattenskoteranvändning.

· Där avståndet mellan land och det avgränsade farledsområdet för vattenskoteranvändning uppgår till maximalt 100 meter, får vattenskoter läggas i från land eller brygga och köras med högst 7 knop kortast möjliga sträcka till farledsområde för vattenskoteranvändning.

· Vid allmänt tillgängliga sjösättningsramper och får då köras med högst 7 knop kortast möjliga sträcka mellan rampen och avgränsat farledsområde för vattenskoteranvändning.

· Ovanstående iläggsmöjligheter och transporter får dock ske endast under villkor att platserna inte ingår i allmän badplats, naturreservat eller fågelskyddsområde

En allmän farled är markerad i sjökortet.

Med vattenskoter avses här en farkost vars längd understiger fyra meter och som har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla samt har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den.

Senast uppdaterad: 2009-04-24

Hur dumma än idioterna i föreningen må vara så tror jag att du tjänar på att smöra för dem - dvs skriv och be om ursäkt för det inträffade och säg att du i fortsättningen kommer att köra undan bil och trailer och att du kommer att köra lugnt inne vid bryggor och båtar...
Men det är vad jag tycker - du gör självklart vad du tycker är bäst - jag vet ju inte alla fakta i historien heller...

Men man kan ju undra hur deras stackars båtar överlever när det blåser lite... :oops:

Re: Får man åka skoter i insjö! 16 år 10 månader sedan #3733

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Min fru blev så jävla upprörd över hans mail så hon skrev ett tillbaka! hon stog vid bryggan när vi åkte där och pratade med honom.hon bad om ursäkt och lovade att säga till oss.han värkade ta det bra då,

jag hadde även skickat ett mail till ordföranden i föreningen för nån vecka sen och ifrågasatt bomen och även frågat om det fans tillstånd för detta.och vaför inte vi husägare hadde nått o säga till om detta.

då hadde han tydligen blivit upprörd och skrivit detta mail...
han var förbi igår och bad om ursäkt...så frugan lyckades med sitt mail svar :roll:

och idag skulle styrelsen ha möte om detta.får se hur det går
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: Får man åka skoter i insjö! 16 år 10 månader sedan #4255

• h2racing
  • h2racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Crooken skrev:

tuffe skrev: Lagen finns där men det finns ingen som kan bötfälla dig för något eller avvisa dig
då allt avskrivs direkt
lagen har åsidosatts (tror ja det hette) tills fallet har provats i eu rätten

Gäller inte den lagen bara Jetskis? Alltså ståmaskiner, har hört från sjöpolisen på västkusten att sittmaskiner numera klassas som ekor, "båtar under 7 meter som flyter själva och har reling som man sitter i".

lagen gäller bara vattenskoter(sittmaskiner) ! jetski har inte varit laglig på länge !

Re: Får man åka skoter i insjö! 16 år 10 månader sedan #4258

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Samma gäller sittmaskiner som ståmaskiner... ingen skillnad på dessa i lagen...
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.061 sekunder