Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 9 månader sedan #37684

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Som sagt. Förbjuder dom enbart skotrar eller all båt trafik med motor.
Som jag har fattat kan dom inte enbart förbjuda en sak.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 9 månader sedan #37880

• tag_h
  • tag_h Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Det verkar som om väldigt många kommuner vill förbjuda Vattenskotern,
men motorbåtar mm är helt ok.

Såhär ser det ut på tex Alingsås kommuns hemsida,

www.alingsas.se/bygga-bo-och-mil ... ttenskoter

På andra sidan denna stora insjö ligger Lerums kommun,

www.lerum.se/Uppleva-och-gora/Id ... ch-hamnar/

Det är flera skoteråkare som åkt i sjön i flera år, och jag har aldrig hört att någon blivit straffad, bötfälld eller liknande, startade tråden av ren nyfikenhet, om nån åkt dit på ett eller annat sätt. Ungefär såhär ser det ut i de flesta kommuner och insjöar i landet tyvärr.
Och det finns en hel det "laglydiga" medborgare som gillar att påpeka att man håller på med kriminell verksamhet vare gång man sjösätter :)

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 9 månader sedan #37934

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Tag_H skrev: Det verkar som om väldigt många kommuner vill förbjuda Vattenskotern,
men motorbåtar mm är helt ok.

Såhär ser det ut på tex Alingsås kommuns hemsida,

www.alingsas.se/bygga-bo-och-mil ... ttenskoter

På andra sidan denna stora insjö ligger Lerums kommun,

www.lerum.se/Uppleva-och-gora/Id ... ch-hamnar/

Det är flera skoteråkare som åkt i sjön i flera år, och jag har aldrig hört att någon blivit straffad, bötfälld eller liknande, startade tråden av ren nyfikenhet, om nån åkt dit på ett eller annat sätt. Ungefär såhär ser det ut i de flesta kommuner och insjöar i landet tyvärr.
Och det finns en hel det "laglydiga" medborgare som gillar att påpeka att man håller på med kriminell verksamhet vare gång man sjösätter :)

Jag kör själv en hel del i Mjörn!
Folk har ringt Polisen mer gånger än jag kan minnas (Mitt emot rampen så sitter det alltid gamlingar)

Polisen kom dit och berättade att dom fått in klagomål om att vi kört som idioter i kanalen.
Jag och min vän tittade på varandra och sedan på polisen och sa med ett flin, vi har ju inte ens lagt i skotrarna än?
Vilket vi inte heller hade.... Vi höll på att back ner den i vattnet när dom kom.

Oavsett vad som står på Alingsås hemsida, så kan inte en lokal kommun överstrida EU-lagar, inte Länsstyrelsen heller för den delen!

Jag önskar jag hade förståelse för varför folk hatar vattenskotrar så mycket? Men jag har verkligen ingen aning?
Jag har personligen aldrig någonsin buskört inne vid någon badstrand eller skvätt ner andra båtar? Och jag har inte sett någon annan göra det heller? Så vad är problemet?
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 9 månader sedan #37935

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Skicka er mail via PM så mailar jag er dokumenten.
Jag kan kopiera några viktiga delar ut dokumentet.

I avsaknad av vidtagna genomförandeåtgärder finns det i dag enligt Åklagarmyndighetens uppfattning ingen möjlighet att lagföra någon för förseelse mot vattenskoterförordningen. Denna uppfattning delas av de företrädare för Rikspolisstyrelsen och Kustbevakningen som frågan diskuterats med.
Åklagarmyndigheten önskar informera departementet om dessa förhållanden.
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 9 månader sedan #37936

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Att dom för massa oljud är ett skäl som ofta dyker upp, men det tror jag ligger grundat i 2taktare för dom låter ju klart mer men knappast värre än gammla johnsson motorer och andra vanliga utombordare, v8 båtar och även vanliga större semester båtar.

EG-domstolen fattade nyligen ett beslut om att den svenska förordningen om användning av vattenskoter får tillämpas utan att detta strider mot EG-rätten

.

Varför vet en liten komun detta men det står inget på polisen eller KBVs sida? Skrivet 2011-02.
Nån som vet en länk till detta domslut ?eller är det en påhittad lögn?
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 9 månader sedan #37937

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Lowtech skrev: Att dom för massa oljud är ett skäl som ofta dyker upp, men det tror jag ligger grundat i 2taktare för dom låter ju klart mer men knappast värre än gammla johnsson motorer och andra vanliga utombordare, v8 båtar och även vanliga större semester båtar.

Precis! Vattenskotrar har ett dovt ljud som kan höras mer än en båt när man kör förbi någon.
Men så fort du kommer ut en bit så äter vinden upp allt ljud, man hör ju inte ens skotrar på avstånd?
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 8 månader sedan #38055

• redheat
  • redheat Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
jag brukar köra i vänern utanför vänersborg, jag hittar inga förbud på vänersborgs kommun hemsida.

lite lustigt jag var nere och badade idag, större motorbåtar kör ju lika långt upp mot stranden som folk badar.

men små fordon som vattenskoter skall hålla till ut i farleden där fraktfartygen går upp genom vänerkusten
Seadoo XP 1992
49MPH

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 8 månader sedan #38116

• abbe2
  • abbe2 Profilbild
  • New Member
  • New Member

Jetpilot87 skrev: Jag har personligen aldrig någonsin buskört inne vid någon badstrand eller skvätt ner andra båtar? Och jag har inte sett någon annan göra det heller? Så vad är problemet?

Vi är många som kör ordentligt, men där är också flera som inte gör det. Och det behövs inte mycket för att hålla det dåliga ryktet vid liv. Senast häromdagen såg jag två jetski som körde rakt igenom avspärrat område vid en badplats i Malmö, strax efter att där varit en simtävling! Inte speciellt snyggt eller smart.

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 8 månader sedan #38140

• freddan911
  • freddan911 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
När jag la i skotern i Hästholmen(Vättern) i förra veckan kom det fram en kille som bodde i Gränna.
Han hade sålt sin skoter för att folk klagade så mycket.
Men det kom fram en Gubbe när jag sen tog upp den.
Han hade stått ute på piren och sett mig åka och han hade ändrat åsikt.
Han tyckte inte att skotern lät mycket alls.
Håller vi oss bara till fartbegränsningarna och reglerna så blir vi nog till slut accepterade.
Sen finns jag nog på många minneskort nu...för tjejen som stod på piren sa att många många filmade och tog kort när jag hoppa i vågorna.

så fortsätt att åka med insidan så blir det nog bra :-)
Seadoo RXT 215 -08

Re: Köra i insjöar böter ? 13 år 8 månader sedan #38501

• beckenbauer
  • beckenbauer Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
När jag kom in för att hämta min skoter från service, så stod det 2 poliser hängande över den på verkstad.
Det visade sig bara handla om en ren snabbkurs i hur man hittar information om ägare mm i vattenskoterns ECU...
Dock började vi snabbt prata om div saker gällande vattenskoteråkning.
Kort o gott är det en BÅT och INGET ANNAT.
Där båtar får åka får vi åka, PUNKT.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.067 sekunder