Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:53 14 år 7 månader sedan #32682

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Vi får hoppas att de finner vederbörande, alltid tråkigt när det händer olyckor. Tyvärr så blir det inte lättare nu när det fort blir mörkt på kvällen, så alla åkare ta det försiktigt när ni nu är ute och höst åker med maskinerna. Det blir mörkt tidigt och det börjar bli kallt i vattnet, och åk aldrig ensam då det är väldigt lite folk ute på sjön som kan plocka upp er om ni blir skadade.

En man saknas efter en vattenskoterolycka vid Ekerö på söndagen.

Polis fick in ett larm vid 19.30-tiden om att en man saknas efter en vattenskoterolycka.

Två män ska ha hamnat i vattnet när de åkte vattenskoter i Långtarmen utanför Ekerö. En av dem kunde plockas upp men den andre var försvunnen.

Polis och räddningstjänst är på väg till olycksplatsen.

Sjö- och Flygräddningscentralen söker med hjälp av flera enheter efter en man som fallit av en vattenskoter i Långtarmen mellan Stenhamra och Kärsön. Ursprungligen har det varit två män på en vattenskoter varav den ena mannen fallit av och saknas. Den andra mannen har tagit sig iland och är enligt uppgift fysiskt oskadd.

Sjöfartsverkets räddningshelikopter, ambulanshelikopter och flera ytenheter från Sjöräddningssällskapet och Räddningstjänsten är engagerade i insatsen.

2011-09-19 kl 01:30

Söket efter den saknade mannen avslutas och Polisen tar över ärendet. Ovanämnda enheter har även använt sig av dykare och värmekameror vid insatsen.

/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 7 månader sedan #32683

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Let me guess.. Ingen flytväst....

Inte för att jag gillar lagar men det borde vara hårda böter på åka skoter utan väst.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 7 månader sedan #32688

• peggen
  • peggen Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
borde vara lag på flytväst vid alla vattenfordon!
Aquatrax F-12X

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 7 månader sedan #32689

• tekan03
  • tekan03 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Undra vad konsekvenserna kommer att bli. Undra om det blir någon åldersgräns för att få köra osv. :(

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 7 månader sedan #32690

• Besökare
  • Besökare
Vad som har hänt vid denna händelse vet vi ej, men det verkar troligt att den saknade inte använt flytväst. Sen kan följderna av att trilla av en skoter bli mycket värre än att trilla av en båt, då vi ofta har en betydligt högre hastighet och när man trillar av så slås luften ur kroppen typ tappar andan, har då otur att slås medvetslös samtidigt och saknar flytväst så går det väldigt fort att försvinna från ytan, vi pratar om 0 till några sekunder.

Vad denna händels kommer påverka skoter åkandet vet ingen, men det bör ju börjas ställas lite krav på att få framföra 400-500kg i 58-70knop. Dessa maskiner är till för vattenlek men även transport och sport.

/Robban

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 7 månader sedan #32713

• Besökare
  • Besökare
Nu har vi fått lite mer klarhet i vad som hänt. Först och främst så riktar vi tankar till den avlidnes familj då detta är en tragedi för alla inblandade.

Följande har hänt under sen Söndag kväll vid mörkrets inbrott så färdades två personer på en skoter den ena hade full utrustning inkl flytväst medan den andra bara skulle åka med, han saknade tyvärr flytväst. De gjorde tydligen en sväng och välte med vattenskotern.

De kunde sedan inte välta tillbaka skotern utan simmar in till land då den som inte har flytväst får panik och drunknar.

Denna tragiska olycka hade aldrig hänt om alla på skotern hade använt flytväst.

Jag är väldigt mycket ute på sjön under hela den isfria perioden. Och det är förvånande hur många som kör utan flytväst eller bara med en skoterväst o badbyxor på sig, ja visst skoterväst är bättre än inget alls men den har inte jättebra flytkraft utan bör användas tillsammans med våtdräkt för att förhöja lyftförmågan.

Delar ni inte min mening ang skoterväst testa nästa sommar att hoppa i vattnet med endast denna och badbyxor och simma 200meter i lite grov sjö så kanske ni håller med mig.

Jag har en kompis som fick simma ca 4500 meter tvärs över Nämdöfjärden i badshorts och skoterväst han var helt övertygad om att han inte skulle klara detta, efter att trillat av skotern i styvkuling och inte hade en chans att simma ikapp skoter då den vandrade iväg med vågorna. Och det gick inte simma mot vinden då det var närmaste vägen till land typ ett par hundra meter. Men vid det tillfället gick det bra det var +20grader i vattnet och killen hade grymt bra fysik.

/Robban

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 7 månader sedan #32716

• allanos
  • allanos Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Håller helt med dig Robban , nu när det blir mörkt snabbt och få är ute på sjön så måste man ha rätt utrustning.

Robban har du några tips på "riktiga flytvästar" som är bra och ha när man åker skoter samt kanske någon annan utrustning ?

mvh / Alex
# Sea Doo Rxt-X 260 as 2011 #
# Respo Trailer #

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 7 månader sedan #32767

• e.svensson
  • e.svensson Profilbild
  • New Member
  • New Member
Är också intresserad utav tips om "riktig" flytväst, gärna något som gör så att huvudet (ansiktet) hålls ovanför vattenytan om man eventuellt svimmar. En sån där orange sak som man hade när man var liten känns lite för otymplig...

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 6 månader sedan #32772

• ola värmdö
  • ola värmdö Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Var med på PWC ,efter Rindö flög jag av skotern i ca 50 knop, den nyinköpta seglarvästen slets sönder när jag studsade på vatten ytan innan jag kom ned under vattnet.. Så använd en korrekt flytväst som håller ihop om ni skulle flyga av. Om ni råkar slå i huvudet så ni blir medvetslös. Är det viktigt att hamnar i rätt ställning i vattnet, huvudet över vattenytan ! Det är en billig livförsäkring. :lol:
-Seadoo RXT-X as 260- 2012 !!
Seadoo GTX Limited iS 260 +65Knop SÅLD
Kawasaki Ultra 260, 2009 SÅLD
Stöder SSR / Sjöräddningen
www.larmteknik.se/

Re: En saknas efter vattenskoterolycka Stockholm 18 sep 19:5 14 år 6 månader sedan #32775

• Besökare
  • Besökare
Jag kör med denna väst lite overkill men den är grymt bra men väldigt dyr. Mitt resonemang är att inte snåla på de saker som kan rädda livet på en om det blir allvar.

Jag har dok beställt min väst med 2 st manuella patroner för uppblåsning, då västen i sig håller mig flytande i rätt läge utan att blåsas upp. Den funktionen tar jag till om jag skulle tex brytit ett ben eller arm och vill bara ligga stilla tills man blir upp plockad.

På västen sitter även en VHF, kniv, telefon, nödljus, visselpipa och nödbloss.

DSC_2866.JPG

/Robban

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.078 sekunder