Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20632

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Ett förbud av vattenskoter att för att åtgärda fortkörare är korkat i alla fall. Den troligaste orsaken till varför det förekommer en del fortförare av vattenskotrar där det råder hastighetsbegränsning eller att de inte kan följa sjöreglerna är den image denna farkost utstrålar till skillnad från båtar. Det lockar i sin tur oerfarna personer som inte vet ett skvatt, det är detta man MÅSTE råda bot på!

Nu drar jag inte alla över en kam, men folk som även äger båt/båtar utöver vattenskotern har med största sannolikhet mer erfarenhet och sjövett än dessa gröngölingar som inte har en susning om vad det innebär att färdas på sjön, men ändå ger sig ut med skotern

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20634

• jobe
  • jobe Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
Det kan nog faktiskt vara på det viset att dom tror dom gör en stor bedrift och är duktiga.

Jag var säkerligen lika dan själv när jag var runt 20 år och for runt i en styrpulpetsbåt på landet(Gotland)men då var det faktiskt öppet hav att hoppa runt i och inga badande eller ankor ivägen heller!

Hur pass hög bevakning har kustbevakningen och polisen, jag förstår att dom inte kan vara på alla ställen på samma gång och förmodligen skulle jag själv få böter för jag kört 3 knop för mycket, men det skulle vara bra med lite mer synliga båtar där det verkligen är hastighetsbegränsat och kanaler etc....
Sea-Doo GTX Limited iS 255 -09

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20638

• jobe
  • Junior Member
  • Junior Member
Naturligtvis är ett förbud helt galet, det var mer den spontana reaktionen att jag mycket väl förstår folk som vill förbjuda och att jag nästan tyckte det var bra, men NEJ det ska inte vara något förbud.

Förra året såg jag två tjejer som säkerligen inte var mer än 10 år åka iväg på en stor 3 sits Seadoo, dom verkade inte ha koll på något, men åka skulle dom göra med föräldrars ok :winner: not!

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20649

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Joakim Enoksson skrev: Teknikern: hur kommer det sig att din är klassad som båt...? vilken modell kör du?

Min är en Castoldi Waverider som är 4,05 lång och därför är den klassad som båt.

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20650

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

rayder skrev: Nu drar jag inte alla över en kam, men folk som även äger båt/båtar utöver vattenskotern har med största sannolikhet mer erfarenhet och sjövett än dessa gröngölingar som inte har en susning om vad det innebär att färdas på sjön, men ändå ger sig ut med skotern

Jag äger ingen större båt längre men har kört betydligt snabbare och större farkoster än den här leksaken. Att bränna på som om kronofogden och maffian var efter mig är totalt otänkbart, jag har sett för mycket elände för såna tilltag och det går att dö även utan båt.

Jag använder skotern istället för båt då den är mera praktisk för mitt behov, och här lekkörs inget, utan är för mig ett rent transportmedel som ibland agerat bogserare och högfartsfärja-lastbåt.

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20651

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Var ute i helgen som va med båt och hade skotern på släp så man kunde leka lite och ta en tur. Håller helt med trådskaparen.!!! Åk ut på öppet vatten eller långt ifrån folk om ni ska ris köra ligger man i 30-40 knop i en farled där det är 7 knop och fullt av förtöjda båtar på sidorna då är det nog fan slutåkt snart. hoppas det införs körkort för båt/skoter snart.

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20676

• jobe
  • Junior Member
  • Junior Member
Tog en liten sväng i går också men då var det inte lika mycket busande som jag såg, faktiskt mest stora båtar som inte riktigt begrep det där med att dra av lite innan det står 5-7-12 knop, utan dundrar på och sedan slår man av några meter efter skylten och lägger sig i någon slags mellanfart så svallen blir extra stora, åkte förbi brostugan som jag tror hyr ut skotrar, kanske skulle fråga dom om personerna som hyr får någon info om hur man i alla fall bör köra, att föraren sedan förmodligen kör som den vill ändå kan man nog tänka sig, fast lite info kanske inte skadar?

Tyvärr så är det väldigt segt att köra ca 5 knop en längre tid med skotern så visst förstår jag om folk gasar på men man behöver ju inte köra som om man knarkat i alla fall.

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20740

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Uhret skrev: ...visst förstår jag om folk gasar på men man behöver ju inte köra som om man knarkat i alla fall.

Bra sagt, ska nog börja kommentera just så "fan killar, ok att ni står på lite - men ni måste ju inte köra som om ni har knarkat för h-lvete!" :-D
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Re: Man blir faktiskt trött och besviken! 15 år 9 månader sedan #20938

• dufva
  • dufva Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Märker även jag av detta, men även att ALLA skoterförare blir utpekade som fartdårar.
Där jag bor (Vindö) så måste man åka i en rätt lång kanal med en gräns på 5 knop, här ser jag rätt ofta skotrar som ligger i 25-30. Har blivit invinkad och utfrågad ett antal gånger nu.
Ofta är det folk i min ålder, alltså mellan 15 och 20, som kör som om de hade tigerbalsam i röven.

Jag lägger min röst på en utbildning och helst några års erfarenhet.

:evil:
Att ta det lugnt på sjön innebär att du är lugn när du passerar båtar med gasen i botten.

RXP 215 -07

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.125 sekunder